• Hannish

Dricka kaffe och amma..?

Ni som ammar; dricker ni kaffe som vanligt? Alltså inte precis när ni ammar utan under dagen. Märker ni någon skíllnad på barnet om ni dricker mycket/lite/inget kaffe en period?

Själv är jag en riktig kaffedrickare, älskar kaffe. Men funderar lite på om lillkillen blir för pigg av det? för koffeinet går väl ganska rakt ut i bröstmjölken?

• Svar på tråden Dricka kaffe och amma..?
  • Vintermånen

jag gjorde ett test en dag och kollade om min lilla pigga kille skulle sova mera om jag inte drack kaffe... men det var ingen skillnad. Nu dricker jag iof pulverkaffe vilket nog är lite mildare än vanligt kaffe.

• ploten

Jag har dragit ner på kaffedrickandet, då vår BVC sa att det kan vara en orsak till att barnet får ont i magen, vilket vår son alltså hade. I samma veva slutade jag också dricka saft med sötningsmedel samt började ge Sempers magdroppar, så jag vet inte om det var just mindre kaffe som gjorde att han blev bättre i magen. Har för mig att rekommendationen är högst 3 koppar om dagen. Jag försöker hålla mig till 1-2. Har inte märkt att han skulle bli piggare om jag dricker 2 istället för 1.

• Lotlas

Barnet KAN bli oroligare om mamman dricker koffein, men det är inte säkert. Däremot kan det ju få ont i magen av kaffet. Jag dricker inte kaffe alls (inte när jag inte ammar heller), men har inte märkt någon skillnad på sonen när jag dricker cola. Du märker ju om ditt barn verkar sova sämre eller får ont i magen.

• malinn

Jag märkte på vår första dotter att hon blev oroligare när jag drack kaffe, med andra dottern drack jag mest te.

Svar på tråden Dricka kaffe och amma..?