• Aurora

fler med 3-åringar som har sömnproblem?

min 3-åriga dotter har sen dag 1 sovit jättedåligt..vaknar fortfarande 3-6 ggr per natt..nån som fått nå´t bra tips som hjälpt???Kan tillägga att vi provat allt!!!

• Svar på tråden fler med 3-åringar som har sömnproblem?
  • Aurora

är jag verkligen ensam om att ha en 3-åring med sömnproblem?

• MammaFia

Vår dotter har sedan hon hon var 5 mån, sovit dåligt. Nu är hon 4½ år å sover bättre.

Vissa barn sover helt enkelt dåligt, precis som många vuxna.
    Det kan vara så att de tar in mycket information om dagarna, som de sedan bearbetar under natten. Riklig fantasi kan ge mycket drömmar.
    Vår dotter började sova lite bättre då hon började på förskolan, sedan blev det ännu bättre vid 2 år, då kunde hon faktiskt sova en hel natt i sin säng någon gång det året
    När hon var 3 år, så vaknade hon fortfarande någon gång om natten å kom över till oss, men de hela nätterna i sin säng ökade till kanske 6-10 det året
    Nu när hon är 4½ år, så vaknar hon någon gång på natten å kommer över till oss å sover sedan vidare tills det är morgon. De hela nätterna i sin säng blir oxå fler.

Nu har vi en son som är 1½ år å går samma bana fast lite värre.

Jag tror på  tydliga nattningsrutiner för att underlätta. Sen är det bara att hoppas på att man får sova när de flyttat hemifrån (men då ligger man väl å oroar sig istället )

Varför är det så mycket månad kvar i slutet av pengarna?
  • Skutta

Har det presic likadant med min son! han har också sen födseln sovit jättedåligt och väldigt lite, vaknar måååånga ggr varje natt och oftast helt vansinnig!
    Sover iochförsig bättre med lampan tänd, men långt ifrån hela natten

Han är jättesvår att få i säng på kvällen, har alltid vart svårt att få honom att somna
    Att sova på dagen slutade han med för längesen, det går inte

• sassa85

Jag vet att en del föräldrar är väldigt "Emot" detta men det finns medeciner man kan ge barnet för att komma i rätt rytm.
    Lergigan bla kan man använda.

• Aurora

kan tillägga att sömnmedel är inte nåt jag gärna vill ge mitt barn...MEN vi har haft det så här varje natt i 3års tid...mitt längsta sovpass på natten brukar vara högst 2timmar innan hon vaknar igen..Blir lite less när folk skriver om sina månadsgamla barn som inte sover...Vem vet det kanske räcker med en kort tid med sömnmedel får att få henne på rätt spår??

• Fru B

Jag har en treårig tjej som inte heller sover hela nätter. Hon somnar själv i egen säng, i eget rum men kommer över till oss på natten och ibland vaknar hon fler ggr. I april fick hon en lillasyster och sedan dess har hon faktiskt börjat sova bättre. Nu har hon sovit flera nätter i egen säng och t o m gått tillbaka till sin egen säng för att det var för trångt hos oss! Har inga tips tyvärr, men du är inte ensam. Det är låååångt ifrån alla barn som över året som sover hela nätter! Hoppas det blir bättre snart. Jag har bokstavligen inte sovit en hel natt på ca 3,5 år så jag vet hur det är!

• sassa85

Av egen erfarenhet så funkde lergigan till vår dotter.
    Använde det i några veckor , sen så kom hon i rätt spår.
    Det är ju ingen direkt sömnmedecin , så man blir helt avtrubbad.
    lergigan ör en gammal allergimedecin.

• sassa85

vänd dig till bvh , där fick vi hjälp.
    nu sover hon hela nätterna.

det finns hjälp att få.

• Maverich

Min 2,5-åring har aldrig sovit bra heller. Har varit helt förtvivlad till och från. Han somnar gott i sin säng men vaknar och gallskriker runt midnatt så vi får hämta honom till vår säng. Där bökar han och stökar, vaknar flera gånger och rullar omkring. Och nu är det ändå som bäst!

• kejsarinnan
    Fru B skrev 2007-10-30 19:45:18 följande:
    Jag har en treårig tjej som inte heller sover hela nätter. Hon somnar själv i egen säng, i eget rum men kommer över till oss på natten och ibland vaknar hon fler ggr. I april fick hon en lillasyster och sedan dess har hon faktiskt börjat sova bättre. Nu har hon sovit flera nätter i egen säng och t o m gått tillbaka till sin egen säng för att det var för trångt hos oss! Har inga tips tyvärr, men du är inte ensam. Det är låååångt ifrån alla barn som över året som sover hela nätter! Hoppas det blir bättre snart. Jag har bokstavligen inte sovit en hel natt på ca 3,5 år så jag vet hur det är!
    då är vi en utav dom som har en 3-åring som sovit hela nätter sen han var 1 år. men han går dock upp tidigt varje morgon, mellan 05-06,30. idag var det 05,05...så har man en 2 månaders med...
    Nu är Lucas här! Född 2007-08-30
Svar på tråden fler med 3-åringar som har sömnproblem?