• Ayya

Avmaskning av katt, hur göra?

Började en avmaskningskur förra veckan på min hankatt, en utekatt. Han ska ha medel 3 dagar i rad. Gav honom 1 dag, sen valde han givetvis att hålla sig undan 48 timmar så det var bara att börja om kuren. Hann ge honom 2 dagar sen försvann han igen.

Hur ska jag göra nu? Ska jag börja om kuren när han väljer att komma tillbaka eller tror ni han är avmaskad?

• Svar på tråden Avmaskning av katt, hur göra?
  • Hjärtats Lust

jag skulle ge han 1 gång till för han har ju ändå fått i sig de andra gångerna, tror inte att det är någon fara.

• Ayya

1 dag till eller en 3 dagars kur till?

• Mammanseko

Jag skulle hållt min katt inne om jag inte var säker på att han kom hem våran katt så jag var säker på att han fått i sig allt enligt anvisningarna.

Som tur är håller sig våran katt såpass nära att han kommer minst en gång om dagen men ett alternativ för dig skulle vara det avmaskningsmedlet med engångsdos. Då ger man bara en gång sedan är det klart. Komemr ej ihåg vad det heter, försökte söka på fass men de på apoteket vet med säkerhet.

• Ayya

Jo jag vet om att det ska finnas nåt som man bara ger en dag men veterinären rekommenderade det här maskmedlet. Tror det andra medlet heter drontal eller liknande.

Att hålla honom inne i 3 dygn är en omöjlighet. Han blir totalt galen av att vara inne så länge. Kissar o bajsar överallt som hämnd...

• Rottis77

Nästa gång han ska avmaskas ring då till din veterinär och be dom skriva ut Profender, det är ett avmaskningsmedel som är ett spot-on, alltså en oljelösning som du bara sätter på huden i nacken, så slipper du tvinga i katten tabletter. det enda du behöver veta när du ringer är kattens vikt.

• Ayya

Han brukar försvinna några dygn i stöten. Kommer hem o luktar tant parfym så det är väl nån smart gammal rugguggla som matar honom

• Ayya

Oki, o det är inget farligt som kan påverka andra djur eller barn?

Rottis77 skrev 2007-10-29 11:02:23 följande:
    Nästa gång han ska avmaskas ring då till din veterinär och be dom skriva ut Profender, det är ett avmaskningsmedel som är ett spot-on, alltså en oljelösning som du bara sätter på huden i nacken, så slipper du tvinga i katten tabletter. det enda du behöver veta när du ringer är kattens vikt.
  • Mammanseko

Ok Men eftersom din katt är svår att hålla inne. Har haft en sådan jag med så är det väl bättre med Drontal än en misslyckad 3 dagarsavmaskning som inte ger någon effekt?
    Det är bara min tanke!

Lycka till hur det än blir!

• Ayya

Jo det är sant... Men eftersom Drontal inte tar alla parasiter så kan man ju lika gärna strunta i det.

Alla säger så olika när det kommer till maskmedel, vilka parasiter tar drontal?

• Mammanseko

Rundmask och Bandmask. Våran katt har oftast bara bandmask, han käkar en massa sorkar, möss, fåglar och ormar, så det funkar fint för oss men ibland varvar jag med Axilur för säkerhets skull. Axilur tar ju inte heller allt.

• Mammanseko

Kollade på fass återigen Axilur tar Rundmask och Bandmask precis som Drontal gör.

• Ayya

Oki.. trodde Axilur var värsta supermedlet...

Katten kräktes upp en saftig mask förra veckan, en rund...

• Mammanseko

Åhh, fy! Det gjorde våran kattunge när han kom till oss också! Så äckligt! Hoppas du får bukt med maskarna!

• goldcoast

Anda nackdelen med det är att kattens päls bli kladdig väldigt länge.

Har man lust att kan man kosta på sig en maskspruta.

Det har vi gjort ibland.

Rottis77 skrev 2007-10-29 11:02:23 följande:
  • Ayya

Får ta o svänga förbi apoteket på vägen hem idag o köpa drontal o hoppas kattkraken kikar hem idag.

Svar på tråden Avmaskning av katt, hur göra?