Hälsokost eller apoteket
Vart tror ni man ska köpa vitaminer???
Vart tror ni man ska köpa vitaminer???
*irriterad* Skrev ett långt svar men då strulade FL så det försvann... *grrr*
Jaja
Jag köper iaf i hälsokostaffär. Multivitamin för gravida och ammande heter dom. Det skälet som väger tyngst för mig är att man tar två olika tabletter vid två olika tillfällen på dagen så man får järnet och kalken i varsin tablett. Kalk hämmar ju järnupptaget..
Jag har alltid köpt vitaminer på hälsokost men igår sa min husläkare att de inte alltid har så starka vitaminer eller att de inte ens fungerar ibland. Har hört tvärtom förut... Man blir lite snurrig.
Jag tycker du ska köpa på apoteket, hälsokost produkter har inte genomgått någon kontroll... Det finns t ex mitt val kvinna och vitamineral kvinna som båda är anpassade för gravida och ammande som du kan välja på. Priserna skiljer sig lite åt, mitt val är dyrare än vitamineral. Kika på apotekets hemsida så får du veta mer.
Jag tycker då dom här är underbara! Jag åt dom förra graviditeten också och då kunde jag inte äta dom regelbundet för om jag inte åt ordentligt när jag tog dom så mådde jag så illa och jag kunde inte äta ordentligt för jag mådde illa jämt... Typ.. Invecklat men iaf.
Hur som helst så klarade jag iaf att hålla järnet på en bra nivå ända till sista månaden! Och jag har problem med lågt blodvärde när jag inte är gravid! Så jag tycker dom är bra.
Är allvarligt skeptisk till sånna där pyttesmå vita piller som liksom ska innehålla allt man behöver för en dag...
Jag har fullt förtroende för hälsokosten, dom har bra produker!
Jag äter en hel del vitaminer för jag tror på det och vet att det är bra för mig och bebisen.
Jag äter en multivitamin som heter Mammavital tar 2/dag blir så kass i magen om jag tar 4/dag. Enafatal (tror jag den heter) är en tablett som innehåller viktiga oljor, fetter för cellernas uppbyggnad och dom är bra för hjärnan. Sen äter jag en kalcium-Magnesium tablett (bra för skeletett) Tidigare åt jag extra folsyra under de 4 första månaderna (motverkar tex. ryggmärgsbråck). Ibland dricker jag en järnsaft, säg 1/vecka för att bättra på mitt järnvärde.
Själv tycker jag att dom i hälsokosten har en bättre kunskap om just vitaminer än vad bakomdiskpersonalen på apoteket har. I varje fall där jag bor.
Apoteket
Litar inte på hälsokost då kontroller inte är likadan. Kommer ständigt varningar gällande hälsokost, nu senast spirulina produkter
Men jag har hört många gånger att tex Mitt val har lika mycket verkan som vatten.
Så svårt det här.
Isla
varför skulle mitt val vara verkningslösa? Iofs debatteras det ju ständigt om att alla multivitaminer i princip är verkningslösa...
Vet inte varför de skulle vara verkningslösa. Vet bara att det varit debatt om det. Har inte läst själv.