• Anonym (husköp)

Skulle ni lägga pengarna på kontantinsats eller rusta?

Ska köpa hus, är novis på detta och vet inte hur jag ska fördela pengarna riktigt.

Har 140.000kr i pengar + 10.000kr sparat.
    Vill ha en liten buffert och en del saker vill jag rusta innan jag flyttar in:
    *Golv i hall och kök, ta bort knarr under golvet och lägga in nytt golv. 10.000kr
    *köket, nya luckor och bänksskivor, ca 30.000kr
    *en del målerijobb, ca 10.000kr

Huset kostar 1.000.000.
    Hur skulle ni fördela pengarna?
    Skulle ni skita i rusten och lägga in alla pengar kontant eller hur skulle ni göra?
    Vi får låna hela beloppet om vi vill.

• Svar på tråden Skulle ni lägga pengarna på kontantinsats eller rusta?
  • annbom

Jag skulle inte ha allt för brott med att renovera, man kan ändra sig när man har bott där ett tag. Jag skulle nog ha gjort golven och sedan sparat pengarna för att se hur jag vill ha det sedan jag bott in mig lite.
    Har man hus så måste man se till att man har en buffert om något skulle hända, men den behöver inte vara allt för stor om man inte har några eller stora topplån. Skulle det hända något så kan man ju låna lite då.
    Jag skulle nog lägga 90' på huset istället för lån och resterande 60' skulle jag använda till att först göra golven och sedan det andra när jag visste med säkerhet hur jag ville ha det.

• Anonym (husköp)

Tack för svar!
    Jo, det är ju lätt så att man vill göra om allt på en gång. Men jag tror vi vet hur vi vill ha det för det är en kompis hus vi ska köpa. Jag har vart där många gånger och nu när vi ska flytta dit så får vi komma dit och kolla hur mycket vi vill.

Men som du säger, så är det ju inte samma sak som att bo där.

Hur mycket buffert "bör" man ha? Vi bor i br nu och har bara 10.000kr Har inga andra lån än csn, 80.000kr. Ett barn.

• annbom

Jag vet inte riktigt, det beror nog på hur gammalt huset är också och hur gammla vitvarorna är. Men minimum är nog 10'kr och att ni sedan sparar lite varje månad. Ni måste känna efter själv vad som känns bäst, det går ju låna om något större skulle hända också.

• Anonym (buffert)

Vi har alltid minst 100.000:- i buffert till vårt hus ifall något större skulle inträffa, panna, tak, dränering (som blev akut för att par år sedan) etc.

Det är bättre att lägga pengarna på en buffert och kontantinsatsen, som väl då blir 100.000:- om huset kostar en mille och sedan spara ihop till renovering allt eftersom.

Svar på tråden Skulle ni lägga pengarna på kontantinsats eller rusta?