• Anonym (undrar)

När är man alkoholist?

Hej,

Det finns en person i min närhet som jag anser har problem med alkohol och som jag tycker är alkoholist. Jag skulle inte kalla det grov alkoholism men jag skulle ändå kalla denna person alkoholist.
    Min sambo däremot tycker att visst, personen i fråga kanske dricker lite för mycket ibland men tycker inte att denna person kan kallas alkoholist.

När tycker du att man kan kalla någon alkoholist?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-29 20:49:03:
    Denna person är en han. Varje gång vi är o hälsar på så dricker han varje dag inte jättemycket men jag tycker inte att det är normalt att dricka fyra öl en vanlig kväll när man ska jobba kl 7 morgonen efter. För det mesta bara öl. Hans fru ser till att han inte dricker sprit så ofta längre så tydligen så har båda fått insikt i att han inte klarar av det. I ca en månad tidigare i år höll han upp med att dricka alkohol helt men det höll inte så länge. Framåt eftermiddagarna så bli han lite skakig o nervös men när han har fått i sig en öl blir han lugn igen.

Jag har sagt tidigare till min sambo att jag anser att han är alkolist eftersom han inte klarar av vara utan alkohol men min sambo säger att han tycker ju bara det är kul att vi kommer så det är därför som han dricker... Ingen godtagbar anledning enligt mig.

Min uppskattning är att denne man på 50+ dricker kanske 4-5 kvällar i veckan. De flesta gånger kanske 3-4 öl men en gång i veckan mer som lite fest så att säga. Jag har lite svårt att uppskatta hur mycket han dricker när vi inte är där men jag gissar lite det är inte precis samma ölbackar som står kvar mellan gångerna vi är där.

Den riktiga väckarklockan kom för några gånger sedan då vi hälsade på. Då kom det fram att han hade kört rattfull. Han kom hem o det visade sig att han hade tagit bilen. Han var så full att han inte visste vad han hade gjort. Vi blev minst sagt asförbannade!
    Dagen efter satt han på krogen och drack öl igen o när han var full bad han så mycket om ursäkt!!! Gör man så?? Och jag blir irriterad på frun också som tycker det är ok att han sitter och dricker sig full igen dagen efter han har kört rattfull.
    Det enda jag sa till honom var att hade jag vetat att han tog bilen hade jag ringt polisen och om jag någon gång misstänker att han kör onykter så ringer jag direkt utan att tveka. Då fick det fan vara nog.

Vad jag egentligen vill med detta inlägg vet jag inte rikigt. Kanske är det att få argument nog för att få min sambo att förstå att hans far har stora problem och att vi tillsammans borde gå ihop o ställa honom mot väggen så att han kan få hjälp

• Svar på tråden När är man alkoholist?
  • Dino78

När personen i fråga inte kan vara utan alkohol - när ett beroende är framodlat.

DIF i själ och hjärta
  • Anonym (hanna)

när personen dricker för mycket och inte har någon kontroll över hur mycket den dricker. och när personen i fråga förnekar att den dricker för mycket. sen så klart när det har blivit ett behov, man klarar inte en helg utan att dricka. då är man alkoholist i mina ögon.

• Anonym (***)

när personen tar en återställare dagen efter för att må bättre..
    när man får minnesluckor..
    inte kan vara utan alkohol mer än en vecka..

• Catchie80

När relationen till alkohol inte är normal längre.Oavsett hur det ter sig.

Finns ju olika typer av alkoholism...

Anonym (undrar) skrev 2007-10-29 14:37:24 följande:

Hej,Det finns en person i min närhet som jag anser har problem med alkohol och som jag tycker är alkoholist. Jag skulle inte kalla det grov alkoholism men jag skulle ändå kalla denna person alkoholist.Min sambo däremot tycker att visst, personen i fråga kanske dricker lite för mycket ibland men tycker inte att denna person kan kallas alkoholist.När tycker du att man kan kalla någon alkoholist?
  • Anonym (undrar)

Denna person är en han. Varje gång vi är o hälsar på så dricker han varje dag inte jättemycket men jag tycker inte att det är normalt att dricka fyra öl en vanlig kväll när man ska jobba kl 7 morgonen efter. För det mesta bara öl. Hans fru ser till att han inte dricker sprit så ofta längre så tydligen så har båda fått insikt i att han inte klarar av det. I ca en månad tidigare i år höll han upp med att dricka alkohol helt men det höll inte så länge. Framåt eftermiddagarna så bli han lite skakig o nervös men när han har fått i sig en öl blir han lugn igen.

Jag har sagt tidigare till min sambo att jag anser att han är alkolist eftersom han inte klarar av vara utan alkohol men min sambo säger att han tycker ju bara det är kul att vi kommer så det är därför som han dricker... Ingen godtagbar anledning enligt mig.

Min uppskattning är att denne man på 50+ dricker kanske 4-5 kvällar i veckan. De flesta gånger kanske 3-4 öl men en gång i veckan mer som lite fest så att säga. Jag har lite svårt att uppskatta hur mycket han dricker när vi inte är där men jag gissar lite det är inte precis samma ölbackar som står kvar mellan gångerna vi är där.

Den riktiga väckarklockan kom för några gånger sedan då vi hälsade på. Då kom det fram att han hade kört rattfull. Han kom hem o det visade sig att han hade tagit bilen. Han var så full att han inte visste vad han hade gjort. Vi blev minst sagt asförbannade!
    Dagen efter satt han på krogen och drack öl igen o när han var full bad han så mycket om ursäkt!!! Gör man så?? Och jag blir irriterad på frun också som tycker det är ok att han sitter och dricker sig full igen dagen efter han har kört rattfull.
    Det enda jag sa till honom var att hade jag vetat att han tog bilen hade jag ringt polisen och om jag någon gång misstänker att han kör onykter så ringer jag direkt utan att tveka. Då fick det fan vara nog.

Vad jag egentligen vill med detta inlägg vet jag inte rikigt. Kanske är det att få argument nog för att få min sambo att förstå att hans far har stora problem och att vi tillsammans borde gå ihop o ställa honom mot väggen så att han kan få hjälp.

• anzita

www.alkoholprofilen.se/index2.html

Kolla här vad testet säger.

Fysiska symtom (skakningar) som stillas med mer alkohol är ett tecken på beroende.
    Du kan kontakta Al-anon som är en oberoende organisation för att stötta anhöriga. Där kan man få tips o stöd av andra i samma situation.

• Anonym (ACOA)

För mig låter det som sambons pappa är alkoholist och hans mamma är kanske medberoende. Din sambo kanske är ett vuxet barn till alkoholister. Kanske har din sambo liknande känslomässiga problem som hans föräldrar har.

Al-anon som förslogs är kanske en bra start för att bättre förstå hur du och din sambo och eventuella barn ni har påverkas av alkoholismen.

• Anonym (liten)

Har hört att just när man känner att man ska ta "en vit vecka" eller "en vit månad" - då har man så klart ett problemdrickande.

Jag tycker det låter som din vän är alkoholberoende.

Svar på tråden När är man alkoholist?