• Mitzie C

Vanligt socker eller sötningsmedel?

Vilket är bäst att använda, vanligt socker eller sötningsmedel till barn? Det finns ju tex sockerfri saft o ketchup. Det är ju jättebra att det finns alternativ till allt vanligt socker, men vilket är bäst egentligen?

• Svar på tråden Vanligt socker eller sötningsmedel?
  • Susanne1981

lättsockrad produkter tycker jag är bäst. Såg t.ex. att felix kommit med en osockrad ketchup, men samtidigt har ICA kommit med en egen lättsockrad ketchup så då skulle jag nog ta den sistnämnda.

• Tarren

Hmmm, vet inte riktigt.
    Spontant så skulle jag nog hellre välja vanligt socker. Tycker att allt light smakar konstgjort och blä

• vårsol

Jag skulle absolut inte använda sötningsmedel till mitt barn. Då skulle jag hellre välja sockerprodukten men i mindre mängd, eller mer sällan.

• Eja

jag väljer bara naturliga råvaror till min dotter! Inget konstgjort, som jag inte vet vad det har för inverkan på kroppen, eller vad det faktiska innehållet är

• mamma30

Jag föredrar vanligt socker,vi har inga lightprodukter hemma.
    Sedan ser vi till att barnen inte äter för mycket socker.Att man äter måttligt av det söta.

• Prinsessans mamma

Jag är STENHÅRD på att inte använda syntetiska sötningsmedel....
    Håller med vårsol. Socker, men i måttlig mängd.

När det gäller att söta med socker själv använder vi fruktos eller råsocker.

Sockerdebatten som är gäller ju de kopiösa mängder vi de senaste två årtiondena börjat häva i oss.

Det kommer ju ständiga larmrapporter om hälsoeffekter av aspartam, fenylalaning mm och dess påverkan på vår hjärna. Men industrin styr för det är så VANSINNIGT billigt att söta med dessa ämnen istället.
    Dietister rek. ibland light ,men fråga en läkare privat om de använder sötningsmedel till sina barn....Jag har frågat tre och min sambo frågade läkarstuderande i sin korridor och alla sade NEJ med eftertryck.

• Marlene

inget light till barn, ska det vara så ska det vara riktigt socker.

• Gunzan

Absolut inte sötningsmedel!!!!

Det finns fruktsocker om du inte vill använda vanligt socker.
    Sedan behövs inte socker i maten om man använder ketchup så behöver ju inte barnet få det förrän det värkligen vill ha det vid 3 års ålder innan kan man faktiskt lura lite.

/Gun

• Bebis

GUnzan har du läst länken jag skrev... Intressant läsning både om sötningsmedel o fruktsocker

• Tanya

T ex aspartam som nog är det vanligaste sötningsmedlet är starkt cancerframkallande, så jag väljer definitivt vanligt socker. Ingen tvekan.

• Bebis

Konstigt då att en diabetessköterska säger att aspartam endast är farligt om man är allergisk mot det.

• Gunzan

Bebis: Japp nu har jag läst länken.

Vi dricker nästan aldrig läskeblask och glass tillhör festligheter. Godis kommer sällan i vår dotters mun men om man skall baka något hemma så använder vi fruktsocker eller råsocker.

Förra sommaren åt hela familjen stenåldersmat och då började vi med fruktsocker.

/Gun

• Susanne1981

Jag tror livsmedlesverket säger att deras tester visar att det inte är farligt att t.ex. dricka lightläsk, för att komma upp i risknivåer så tror jag man skulle behöva dricka runt 4,5 liter light läsk om dagen. Så farligt tror jag inte sötningsmedel är varken för vuxna eller barn i måttliga mängder. Men jag väljer nog lättsockrat för socker känns ok i små mängder, blir godare än med sötningsmedel tycker jag.

• Susanne1981

det här hittade jag på www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx:

"Aspartam (E 951) började användas i Sverige 1982. Aspartam har en sötningseffekt som är omkring 200 gånger högre än den hos vanligt socker. Det bryts långsamt ned i sura lösningar och snabbt vid uppvärmning. Aspartam är uppbyggt av de två aminosyrorna fenylalanin och asparaginsyra, vilka är naturliga byggstenar i många proteiner i vår normala kost. För ytterligare information om aspartam, se en tidigare artikel i Vår Föda (5). Personer som lider av fenylketonuri (PKU) har ett medfött fel i förmågan att omsätta fenylalanin och bör därför undvika att äta livsmedel som är sötade med aspartam. Alla nyfödda i Sverige undersöks för att se om de lider av PKU och frekvensen av sjukdomen är cirka 1 på 10 000. Produkter som innehåller aspartam måste därför märkas med uppgift om att de innehåller en fenylalaninkälla.

Aspartam har i massmedia påståtts öka risken för uppkomst av olika tumörer, inklusive hjärntumörer, men några tecken på detta har varken synts i djurförsök eller i epidemiologiska studier (5). Inte heller har man trots nästan 20 års användning kunnat visa att aspartam skulle ge några andra biverkningar. Det fastställda ADI-värdet grundar sig på en observation i djurstudier att mycket höga intag av aspartam kan leda till kalkupplagring i njurar och förhöjda halter av kalcium i blod, vilket kan förklaras av det höga extra intaget av proteiner som djuren erhållit (6)."

Svar på tråden Vanligt socker eller sötningsmedel?