• Mamma Ninna

Vilda blommor till bröllop som helst går att torka?

Alla odlingsvänner, jag sitter och planerar ett bröllop Eftersom jag gärna vill ha blommor direkt från naturen undrar jag om ni har några förslag på vilka blommor som kan tänkas finnas i slutet av juli (mellan-sverige) och som dessutom är snygga att torka!!
    Nån som har några förlag? Finns det något jag kan så själv???

Tycker om stilen i Robin Hood när de gifter sig i slutet och hon har bland annat olika sädesslag i sin krans, sen minns jag inte mer...

• Svar på tråden Vilda blommor till bröllop som helst går att torka?
  • Pirran

Det finns olika Röllika-blommor som du kan använda..de vilda är ju oftast vita eller svagt rosa och lite mindre i storleken än de odlade. De blir väldigt fina torkade...hos trädgårdshandlaren hittar du odlade som har starkare färger(mörkt rosa t.ex) och de är betydligt större.
    Tycker att det låter jättefint det du tänkt till ert bröllop

Olika prydnadsgräs skulle säkert också vara fint..eller Timotej som ju växer överallt.

Hundkex blir fin torkad och ger ett sprött, skirt intryck(som brudslöja fast mycket mindre blommor...vet ju inte om Hundkex heter Hundkex hos er, det kanske skiljer sig beroende på var man bor i landet?).

Hoppas det var till någon hjälp..

• Mamma Ninna

Tack, jo Hundkex heter det här med!!

Jag hoppas att det kan bli fint

• Sammet

Tror att man kan torka vissa (ev. alla) vallmoblommor

• Mamma Ninna

Å,vallmo är ju kanon fint!!!

• NinaFina

Var på ett bröllop där bruden hade blåklint, vallmo, prästkragar och sädesax i sin brudbukett. Underbar somrig bukett, men om den kan torkas med bra resultat vet jag ej...

• Mamma Ninna

NinaFina :
    Det låter som jag har tänkt mig men utan prästkragar.
    Letar efter något annat. Är svag för rosor men det gäller att hitta en sort som inte tar för mycket plats om du förstår vad jag menar. Sen vill jag ha i lite grönt också, typ daggkåpa eller murgröna men jag vet inte om det passar. Tycker bara om dem. Får nog räkna med att alla sorter inte går att torka men kan man torka några så är det bra...

• NinaFina

Mamma Ninna: Murgröna och rosor är ju jättevackert ihop. Rosor från trädgården kanske? Om man har en sådan vill säga...

• Palsternacka

Jag hade bl a små mörkröda rosor i min bukett, de heter Black Beauty och var underbara! De tog inte över vilket var poängen, de skulle bara vara "färgklickar" i en annars ganska grön bukett. Dessutom gick de bra att torka.

• VIXIE

En mer hållbar form av hundkex går att köpa i blomsteraffären ,Ammi majus heter de.
    Humlerankor(humlekottar blir fina att torka) björnbörsrankor,stora murgrönsblad till manchett,olika salviasorter,daggsalvia som är starkt blå ,lavendel många kryddor har vackra blad, vaqllmo är ingen höjdare i buketten pga hållbarheten, tappar blombladen lätt men man kanju ha knoppar eller frökapslarna
    Det finns jättevackra kvistrosor att köpa om man inte har tillgång på trädgård, de ser lite mer vilda ur än "vanliga", det finns en som heter "Little Silver" tror jag och är som solblekt lavendel i färgen porcelina kvistros är cremeskär mest creme och doftar.
    Lycka till
    vixie (florist)

• VIXIE

Glömde Alchemilla, Daggkåpeblommor,de är jättevackra limegula och lite luddiga,förr använde man ju sig av vattnet i idaggkåpans skål för att bevara sin skönhet och ungdom ,kan kanske va nåt Ha! ha!
    Vixie

• NinaFina

Vixie: Du som är florist (hurra vilken tur! ): Jag vill gärna ha vinröda rosor i min bukett, men i den blomsteraffär jag var in i och pratade blommor med sade att det inte fanns... Dock har jag i en bukett sett rosor som ser vinröda ut. Den floristen rådde mig att ha champagnefärgade rosor och vinröda kallor istället... (min klänning är cremefärgad med vinröda inslag i släpet och i decolletaget, därför vill jag ha vinrött i buketten som fångar upp färgen)

• Mamma Ninna

Vixie:Tack så mycket nu har jag en del att fundera på och kolla upp!Återkommer om det är nåt jag funderar på = antagligen ja

Tack alla andra också!

• VIXIE

NinaFina:Det är så svårt det där med färger när man inte ser dem ,men nog tror jag att det finns nån som går åt vinrött,Annars finns det en stjärnflocka(Astrantia)som är djupt vinröd(i mina ögon)
    Jag kan fråga min kompis som har affär(jag har glömt namn nu när jag är mammaledig)
    Var i landet bor du? Det kan säkert spela roll hur lätt man kan få tag på blommor beroende var man bor.
    vixie

• NinaFina

Vixie: Jag bor i sthlm. (förlåt Mamma Ninna att jag lånar din tråd för en egen fråga...)

• Liwa1

Åhh, det är så fint

Var på några vänners bröllop där dom gick ut på morgonen och plockade vilda blommor till både buketterna och till smycka med i festtältet. Det var nog det vackraste bröllop jag varit på.

Dom blanda in olika sädeslag från åkrar. Åkte även i en fin vagn efter en riktigt fin arbetshst.

(Dom bor på landet och har bondgård)

Svar på tråden Vilda blommor till bröllop som helst går att torka?