• Trinity78

Fira Halloween på fel dag?

Halloween infaller alltid den 31 oktober. I år är det en onsdag. Det är inte samma sak som Alla helgons dag som i år är lördag 3 nov.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Halloweensv.wikipedia.org/wiki/Alla_helgons_dagHalloween är 31 okt och Alla Helgons Dag är 3 nov

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-29 17:13:46:
    Med fira menar jag ut och tigga godis hos grannarna. Förlåt att jag var lite otydlig.
  • Svar på tråden Fira Halloween på fel dag?
  • AW75

Vilken dag tänder man ljus på kyrkogården? Lördag?

• Trinity78
    AW75 skrev 2007-10-29 16:50:59 följande:
    Vilken dag tänder man ljus på kyrkogården? Lördag?
    Japp, lördag.
    Halloween är 31 okt och Alla Helgons Dag är 3 nov
  • lillajag82

halloween = spökdagen är den 31 ja
    allahelgona = hedrar man dom döda o tänder ett ljus o ger tanken till dom man saknar
    så firar jag

jag firar altså inte halloween o allahelgona på samma dag eller sätt eftersom det inte har samma betydelse

Emelié010224 & Albin060520
  • Countryfreak

Skolorna här i Uppsala frade Halloween nu i fredags men jag förstår bara inte varför den e juh ändå på en onsdag i år så varför inte fira den då på den rätta dagen???

Mamma till Hilma (070106) & Humlan (080505)
  • Trinity78
    Countryfreak skrev 2007-10-29 16:52:41 följande:
    Skolorna här i Uppsala frade Halloween nu i fredags men jag förstår bara inte varför den e juh ändå på en onsdag i år så varför inte fira den då på den rätta dagen???
    Ja, det var lite märkligt
    Halloween är 31 okt och Alla Helgons Dag är 3 nov
  • Nellee

Hade barn här som sprang runt i helgen, både lördag och söndag. Bus, godis eller pengar? Vadå pengar? Ska det göras ska det vara på rätt dag, mycket irriterande.

• Laire

Är lite irriterande, precis som påskärringar som kommer alla dagar i påskhelgen, från skärtorsdag till annandagen!

Så blir två tre, mars-08
  • W W

sålänge man inte fira halloween på all helgona så får folk göra som de vill.. jag menar är ju lite svårt att gå ut om det skulle infalla en tisdag tex, då jobbar man ju oftast dagen efter + att ställen man vill gå till kanske inte ens har öppet..

• lilljenta

Har inte ni höstlov denna vecka så det var därför dom firade i fredags?

• Hallonröd
    Kanske för att det är höstlov nu denna vecka...Flört Fast alla skolor och kommuner kanske inte har höstlov samtidigt...?...

Hur som helst så tycker jag folk firar Halloween lite hursom i slutet av oktober och början av november...
    // Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
Svar på tråden Fira Halloween på fel dag?