• Nattskatta

Frysa in matlådor

Jag behöver många tips på god mat man kan frysa in i matlådor!
    Vet att potatis inte är så bra att frysa.

Hur länge håller sig maten i frysen för att ändå vara fräsch när man tinar/värmer den?????

Har ni recept får ni gärna dela med er

• Svar på tråden Frysa in matlådor
  • Lisette84

hur blir ris och makaroner när man fryst dom... ? känns som att de kan blir lite konstigt.. lr e de bara ja?

• Mammanseko

Jag tycker vanligt matris och basmatiris blir toppen efter att det varit fryst men fullkornsris blir lite grötigt.
    Pasta tycker sambon blir ok efter frysning men jag tycker det blir lite väl mjukt.

• Nattskatta

Om man har det tillsammans så borde det väl inte vara några problem eller? Vet ju att det finns många som gör matlådor och lägger i frysen så om man blandar med någon gryta eller nått så borde det väl inte vara några problem.

Någon som vet några bra recept?

• jela1982

potatis blir ingen hitt att frysa den smakar konstigt och inte potmos heller den blir som vatten sedan när man tinar den iaf köptas mos.

• Atamon

Jag fryser nästan all mat som blir över, det brukar gå alldeles utmärkt. Det behövs inte särskilda recept. Jag har aldrig märkt att potatismos blir vattnig, men jag gör aldrig pulvermos, bara mos på vanlig potatis och då ganska fast sådan så det kanske är därför. Får jag mycket ris över, så fryser jag in den för sig. Men som det skrivs ovan, vanlig kokt potatis brukar inte bli någon höjdare om man fryser. Såser/röror med creme fraiche kan ibland bli lite skurna efter frysning och uppvärmning
    Dock så kan man behöva salta (och krydda) nästan all mat som varit fryst och sedan värms i micro. Men det tycker jag man måste med all mat som värms i micro

Men mat som brukar vara bra att ha i frysta matlådor:
    Chili con carne
    Köttfärssås och spagetti
    Fiskgratäng
    Potatismos och hemmagjorda fiskpinnar
    Makaroner och någon sås
    Korvstroganoff och ris
    Andra korvgrytor med ris/pasta/bulgur/cous cous
    Biff stroganoff och ris
    Makaronpudding
    Paj
    Kycklinggrytor och ris
    Soppor (ärtsoppa, köttsoppa, fisksoppa)
    Bruna bönor och fläsk/korv

• Nattskatta

Det var många bra tips! Tack så mycket!

Någon som vet hur länge en matlåda håller sig i frysen?

Svar på tråden Frysa in matlådor