vinprovning hemma, hur gå till väga?
Är det någon som har haft vinprovning hemma med sina vänner?
Jag ska ha det om nån vecka men vi har aldig haft det så jag tar tacksamt emot tips och råd på hur ni har gjort!
Är det någon som har haft vinprovning hemma med sina vänner?
Jag ska ha det om nån vecka men vi har aldig haft det så jag tar tacksamt emot tips och råd på hur ni har gjort!
Puffar lite...:)
www.delicard.se/winedine/index.asp
Här kan du kika lite.. Du kan bli medlem också.
Har inte systembolaget tips på hur man kan göra? Lr de e kanske bara ngt jag har fått för mig?
Styrkekram: Tackar för det, mycket intressant! Försökte skriva ut en del text men det gick inte... Kanske måste man va medlem då eller så gjorde jag nåt fel.
Fler som har tips? Vi ska äta mat oxå, ska man göra det före, efter eller medans?
Vaniljvisp: det har säkert! Va bra isåfall, ska kolla upp det imorgon.
har kanske inte de bästa tipsen men har nog liten aning om hur man brukar göra eftersom mina föräldrar har haft vinprovningar sedan jag var liten. De brukar antingen ha rött eller vitt vin, kanske en "sorts" vin som spanska, italienska etc. Liknande typ men olika. Sen har alla med sig egna vinglas eftersom man man måste ha ett nytt för varje glas. Alla får en lapp och där ska man skriva i fyllighet, sötma, torrhet etc. o kanske gissa land eller nån druvsort. Varje flaska är inslagen i folie eller upphälld i en karaff för att ingen ska se. Till själva provningen har de oftast bara vatten o lite vitt bröd, baguette för att tugga emellan proverna. Sedan efterår är det middag.
carrobarro84
Kul att höra hur dina föräldrar gör på vinprovningar! Tack tack! :)
Nån mer som vill berätta hur det kan gå till?
puffar lite till....:)
Jag är dryckesprovningsansvarig på några krogar.
Du behöver:
Vin förstås. 1 flaska räcker till 12 - 14 glas. Man häller c:a 1/4 - 1/3-del av glaset, annars kan man inte snurra. (en drop stop gör att man inte spiller)
1 st vinprovarglas för varje vin som ska provas/person d v s 4 viner för 6 personer ger 24 stycken glas f ex. IKEA har en serie som heter svalka som är vinprovarglas enligt ISO-standard. 6 st för under 40 kr. Det är mycket viktigt med sjyssta glas om man ska ha en rimlig chans att känna någon doft.
1 st vattenglas/person
En vit duk eller vitt bord.
Vatten och ev vitt, neutralt bröd
Mycket god belysning där ni sitter. Gärna penna och papper till deltagarna.
Vilka viner du ska ha tycker jag att du ska prata med systembolagets kundtjänst om. De kan skräddarsy en provning åt dig och berättar i vilken ordning vinerna ska provas. De kan också berätta exakt hur själva provningen går till. Jag tror att det t o m finns på deras site.
Att tänka på: Undvik att röka, snusa, äta stark mat och dricka kaffe innan provningen. Det ska helst hinna gå en timme isåfall. Drick inga fördrinkar, öl o s v innan provningen. Äta gör ni alltså efter provningen. Undvik att använda parfym och rakvatten (blir synd om den bredvid dig).
Prova igenom under tysthet. Om någon bredvid dig tjattrar om att 2:an luktar jordgubb kommer du också att tycka det. När alla provat alla viner är det läge att berätta vad man tycker om vinerna, inte innan. Eftersom jag antar att ni är nybörjare tycker jag att ni ska fokusera på vinernas karaktäristik och inte ge er in i gissningslekar. Det svåra - och - roliga är att hitta vad det är man tycker det doftar och smakar.
Om du behöver mer hjälp eller förtydliganden så säg till. Hoppas ni får en trevlig kväll!
meuf: tackar för utförlig info. :) Väldigt användbart!
Återkommer förmodligen med frågor snart!:)