• dansdotter

3 rätters middag i allhelgona helgen

Skulle vilja ha recept på e 3 rättersmiddag. Går bra med förrättsförslag också. :)

• Svar på tråden 3 rätters middag i allhelgona helgen
  • städfia

Vi hade tunnbrödsrulle som delades i små bitar på vår fest i helgen (förrätt)

• Cezanne

Hej!
    förrätt: Kräftsoppa, hur god som helst! & den e inte alls jobbig att göra! man kan förbereda den dan innan elle på förmiddan, så man bara kan värma den sen när gästerna kommer!

• Mamsingen

Förrätt:

Spenatfylld pastarulle (förrätt)

Ingredienser
    4 port
    250 g fryst bladspenat
    2 vitlöksklyftor
    1 msk smör
    1/2 tsk salt
    1 krm svartpeppar
    2,5 dl Kelda ostsås
    4 färska lasagneplattor
    1 dl Arlaköket riven ost mager
    2-4 tomater
    1 msk balsamvinäger
    Gör så här
    Sätt ugnen på 225°. Tina spenaten och pressa ur vattnet. Skala och hacka vitlöken. Fräs spenat och vitlök i smör någon minut. Salta och peppra. Rör ner 1 dl ostsås och lägg spenaten på lasagneplattorna. Rulla ihop och lägg dem i en smord ugnssäker form. Häll över såsen som är kvar och strö över osten. Dela tomaterna och lägg dem bredvid rullarna. Droppa balsamvinäger över tomaterna. Gratinera i mitten av ugnen ca 20 min. Garnera med färska örter.

• Mamsingen

Huvudrätt:

Het Kyckling!

4 pers.

4 kycklingfiléer
    1 röd lök
    1 röd paprika
    1 vitlöksklyfta
    2 msk matfett
    1 tsk sambal olek
    ½ dl mango chutney
    3 dl grädde
    1 grönsaksbuljongtärning
    salt och peppar

Finhacka löken, paprikan och vitlöken och fräs mjukt i matfett.

Tillsätt sambal olek, mango chutney, grädde och buljongtärning. Låt småkoka i 8 minuter.

Bryn kycklingfiléerna på båda sidorna i matfett och krydda med salt och peppar. Lägg kycklingen i ugnsfast form.

Smaka av såsen och häll den över kycklingen.
    Strö över riven ost och gratinera i 225 grader, ca 13 minuter

Servera med jasminris eller potatisgratäng och önskade grönsaker.

• Mamsingen

Efterrätt:

Blåbärs/svartvinbärstryffelpaj

Chokladpajdeg (gör gärna 1½ sats):
    3 dl vetemjöl
    150 g rumsvarmt smör
    2 matskedar florsocker
    3 matskedar kakao
    1 äggula
    2 tsk iskallt vatten

Tryffelkräm:
    1 1/2 dl blåbär eller svarta vinbär, färska elle frysta
    2 dl vispgrädde
    300 g hackad mjölkchoklad (ex Marabou)
    75 g rumsvarmt smör

Börja med att göra pajskalet. Nyp ihop mjöl och smör i en bunke så att smöret fördelas fint. Blanda ner florsocker och kakao och tillsätt sedan äggula och vatten. Arbeta snabbt ihop till en deg och låt degen vila i kylskåp i minst 30 min. Degen går även att göra i matberedare. Kör då först mjöl och iskallt smör till en smulig massa. Tillsätt sedan resten av ingidienserna och kör till en fast deg.

Sätt ugnen på 200 grader.

Smörj en pajform, ca 25 cm i diameter, gärna med löstagbar kant. Kavla ut pajdegen tunt, 2-3 mm, och klä pajformen. Nagga pajskalet lätt med en gaffel och låt stå kallt i ytterligare 30 min. Grädda sedan i ca tio minuter.

Låt pajskalet svalna och gör under tiden tryffelkrämen. Mixa blåbären/vinbären så släta som möjligt i matberedare eller med mixerstav.Koka upp blåbärs/vinbärspurén med vispgrädden i en kastrull. Ta kastrullen från värmen och tillsätt chokladen. Rör tills all choklad har smält och tillsätt sedan smöret i små klickar. Blanda till en jämn massa och häll fyllningen i pajskalet. Låt svalna och sedan stelna i kylskåp över natten.

Dekorera gärna med blåbär/vinbär inför servering.

Vaniljglass är riktigt gott att ha till, blir en god kontrast mot chokladen.

• dansdotter

mamsingen: Precis den varmrätten hade jag själv haft en fundering på. Den är ju supergod. Tack för recepten

• dansdotter

pajen låter verkligen smarrig, Den ska jag lägg upp i mina recept.

• Mamsingen

Varsågod. Hoppas kvällen blir lyckad!

Svar på tråden 3 rätters middag i allhelgona helgen