• elims

kakeldekor eller kakelfärg?

Budgetrenovering på gång här hemma av vårt gamla 60-talskök, vill höra era åsikter och vad ni har för erfarenheter.

Vi har 1106 st (!!!) 4x4cm-kakelplattor i köket på två väggar.
    Jag står inte ut med den vinröd-brunafärgen längre!!!
    Vill måla/fixa om kaklet svart för att det ska matcha övriga inredningen.

Hur gör jag egentligen detta på bästa sätt?!
    Är det kanske lättare i längden att klistra upp dekorer än att måla? Det verkar bara så knepigt och pilligt att hålla på med dekorer för så pass många kakelplattor, men samtidigt känns det svårt att få till det med färgen utan att allting flyter ihop. dessutom verkar det vara svårt att få tag på väldigt små rollers (de minsta de hade i butiken var på 5 cm)

Någon som vet om man också kan klippa itu kakeldekor-klistermärken och få det snyggt - de jag sett säljs ju bara i strl 15x15 cm eller 10x10 cm...?!

och fogarna - de är rätt slitna, ska man fixa till dem på nåt sätt också kanske? hur då isåfall?

Tacksam för all hjälp!

• Svar på tråden kakeldekor eller kakelfärg?
  • Miisun

Jag oxå vill ha liknande tips =) Har mörkgrön 70-80-tals kakel i köket. Vill inte riva bort den, blir för mycket arbete å e rädd att förstöra för mycket =( Går det att måla på kakel?

• SeTa

Jag har ingen erfarenhet av det själv men en kompis renoverade sitt kök med hjälp av kakeldekor och hon hade köpt den på metervara. Lite pilligt att klippa så många själv kanske, men finns det på metervara så borde det ju kanske finnas i fler storlekar än den du hade sett?
    För henne gick det iaf väldigt bra. Hon bytte färg på kaklet en gång i kvartalet typ.

• Liten Milla

Det går att måla på kakel,om det blir snyggt är en annan femma :)
    Det man först gör är att slipa ganska mkt så det blir relativt matt,sen lägger man en våtrumsfärg uppe på som heter Tät (Alcro).Den ska läggas 2 ggr,den sitter som berg!
    Men så är det ju skarverna...det man kan göra om man inte vill måla över dom är att ta en spackel spade att ha som skydd.Så man inte kommer ut på fogen.

Om du sätter kakeldekor istället så finns det en spec fogfärg som du kan ha på innan du
    sätter dit kakeldekoren.
    Finns i vitt,ljusgrått & mörkgrått
    Den kommer på flaska.Toppen har en "kudde" typ som färgen kommer ut igenom,så drar man det bara i fogarna.Sen låter man det vara några timmar sen tvättar man bara bort det som kommer på kaklet.
    Å efter det kan du sätta dit dekoren :)

• Miisun

Frågade på målarbutiken här, dom sa att det inte e så smart att måla kakel, alldra minst i badrum. Så jag tänker inte måla, ska leta efter såna där dekorationer man klistrar på...

• elims

Tack för era svar!

Var inne i en färgbutik idag (Flügger färg), men ska nog ta mig runt till några till och höra mig för.
    I butiken sa de iaf att de inte säljer någon speciell kakelfärg, utan man slipar först kaklet lätt, sen grundar man med en häftfärg (vit) rakt över allting - fogar & kakel - sen kan man måla med vanlig färg ovanpå i den kulör man vill ha, tex helblank svart i mitt fall.
    Problemet är att den minsta roller de säljer är på 5cm, vilket är för stort för mitt kakel. Så då blir det pensel...men att penselmåla två lager på 1106 st kakelplattor känns liiiite jobbigt så jag vet inte vad jag ska göra nu...

Kollade oxå upp kakeldekorer. en färgbutik i stan säljer förpackningar om 10 dekorer, strl 10x10 cm, för 43 kr. nätbutikerna hade ett ännu högre pris.
    Fast eftersom jag skulle behöva hela 26 paket blir det 1100 kr bara för dekorerna och jag vet inte ens om det blir så snyggt.

Någon annan som har erfarenhet av kakelmålning/kakeldekorer?!

• haberg

jag fixade till en bård i mitt badrum med hjälp av självhäftande plast. Det köpte jag i järnaffär på metervara. Sitter jättebra, går att duscha på och torka av osv utan att det lossnar, vill du ta bort det är det bara att dra av, inget kladd eller så blir kvar. Du har ju liiite fler kakelplattor än jag hade, men det kanske kan vara värt det ändå om du är trött på hur det ser ut nu.

• Snörosen

Hej Elims! Vet du jag tror inte det behöver vara något bekymmer att rollern är 5 cm och kaklet bara 4 cm. Jag målade vårt kökskakel nyligen och köpte färg på flügger samt en liten, liten skumgummiroller (mjuk) där. Jag kan iofs tänka mig att den är 5 cm bred, men den gick superbra att måla både kaklet, och så lägga lite på sniskan och måla även fogarna med den, så jag tror den skulle bli perfekt till ditt kakel. Sedan hade jag en lite pensel och fixade lite här och där (kanterna mot bänkskiva och upptill tex.) också. Lycka till! Om jag får tid skall jag lägga upp några bilder, före o efter, i galleriet på hur vårt kökskakel.

• mjuik

Vad kostar självhäftande plast på metervara?
    Har väl runt 100 plattor som jag är less på så det blir lite dyrt att köpa färdigskurna.

• elims

Snörosen
    Du inger hopp och jag tittar gärna
    på bilder när du har tid!

Men nu har jag tusen frågor!
    Skulle du kunna beskriva lite mer exakt hur du gjorde och vad du använde för färger (grundfärg först??), material osv?!
    Hur mycket kakel hade du att måla?
    Hur långt tid tog det? slipade du kaklet först?

I färgaffären jag var inne i sa de att jag kunde använda häftgrund först (vit) över alltihop, fogar&kakel, och sen måla på varje kakelplatta exakt den färg jag ville ha. det skulle också göra fogarna helt vita igen, vilket ju låter jättebra.

Sen kom förresten mnin svärfar med det briljanta tipset igår om att man skulle kunna kapa/såga av rollern så att den blir just 4 cm! Jätteskönt, för att måla med pensel överallt tror jag inte blir så snyggt...!

• fejlin

hej !
    Var kan man köpa sprayfärgen? nyfiken ...

• Ussen

Jag har målat vårt kökskakel vitt, det var grönt från början. Hade någonslags "häftgrund" först och sen rollade jag med vit färg rakt över fogar och allt. Det är två år sen och det ser fortfarande nygjort ut. Snyggt och en mkt prisvärd budgetrenovering. Tror det kostade mig ca 500 kr (iofs inga 1106 kakelplattor...)

Lycka till!

• Snörosen

Elims, jag köpte som sagt färgen på Flügger. Tog bort silikonfogen runt kaklet (kniv och pill.) Tvättade med Cilitbang (eller annan köksrengöring funkar bra) samt målartvätt. Maskera väggar och bänkskiva med maskeringstejp. Sedan grundade jag med flügger Alflex häftgrund (oljebaserad). Övermålningsbar efter 6 timmar. Jag målade med pensel, en liten vinkelpensel ca 1.5 cm bred vid kanterna först (sparmålning). sedan målade jag med den skumgummirollern och målade både ner i fogarna och över kakelplattorna. såg till att måla åt samma håll på en och samma kakelplatta. (Mina plattor är lite större än dina, typ sjöstensstorlek). Nu var mitt kakel inte glansigt, är det det kan man säkert sandpappra lite innan man målar. Jag gjorde det när jag målade en blank kakelbård i vårt förra hus.

sedan var det dags för Strykning med Flügger Alflex Lackfärg Glans 20, halvmatt. Oljebaserad. Tror jag strök 2 ggr med denna, men då var mitt kakel grönt, har man ett ljust räcker det säkert med 1 strykning av lackfärgen. Övermålningsbar efter 1 dygn.

som sagt torktiden är det som tar tid, resten tar inte så lång tid. Lycka till, och fråga mer om jag glömt något.

Svar på tråden kakeldekor eller kakelfärg?