När är ett marsvin leveransklart??
JA som det står ..
när får man ta hem de ?
NI som inte vet och kommer med käcka svar att fråga uppfödare behöver inte svara .. jag kollar här på fl så länge..
tacksam för svar :D
JA som det står ..
när får man ta hem de ?
NI som inte vet och kommer med käcka svar att fråga uppfödare behöver inte svara .. jag kollar här på fl så länge..
tacksam för svar :D
jag föder upp marsvin jag tar bor ungarna från mamman när dom är 4 v o dom får nya hem när dom är ca 5-6 v.
jag har nu 7 st ungar som ska flytta på fredag då är dom 5 v o tre dagar
vid 6veckors ålder är de redo att flytta hemmifrån..
men man bör sära på marsvinen i buren vid 4-5veckors ålder, så att de inte parar sig med varandra och mamman.
Jag föder upp marsvin och hanarna tar jag oftast bort från mamman och systrarna när de är 4 veckor honorna brukar få gå kvar tills de ska säljas (flyttar bort de några dagar innan hämtning så att jag ser att de klarar av det).
Jag säljer inga ungar som är under 6 veckor. Har gjort det 1 gång och då var det stora, självständiga ungar som flyttade när de var 5½ vecka ungefär.
Detta är vad jag generellt kan säga, jag avgör dock alltid individuellt när jag flyttar på dem eftersom det är levande varelser.
Tex så hade jag två kullar, båda födda den 16 december 2006.
I den ena kullen överlevde 3 hanar och i den andra kullen 1 hane (alla gick tillsammans). De 3 kullsyskonen flyttades när de var exakt 4 veckor, den ensamme fick gå kvar till han var 5½-6 veckor.
Kullsyskonen var väldigt stora (300 gram vid 3½ veckas ålder) knorrade mycket, försökte para sig med honorna redan vid 3½ veckas ålder, såg dem inte dia osv. Den ensamme gjorde inte en ansats till att knorra eller para när han flyttades, han diade fram till han var ungefär 5 veckor, han var med andra ord väldigt sen medan de andra var väldigt tidiga.
Enligt djurskyddslagen så ska marsvin hållas med sin moder eller ersättare för henne i minst 4 veckor.