• skumbanan

Är ni sjuksköterskor med i A-kassan ?

Hejsan !
    Jobbar som sjuksköterska (fast anställd) sedan ett par år tillbaka. Är med i A-kassan men funderar på att gå ur. Jag betalar nästan 250 kr i månaden (3000 kr per år ) Hur stor är risken att man kommer att bli arbetslös egentligen ? Hur resonerar ni andra systar, är ni med i A-kassan eller inte ?

• Svar på tråden Är ni sjuksköterskor med i A-kassan ?
  • fröken sol

jag är med, men inte med i facket, funderar på att gå med igen i facket, då jag läser till barnmorska och känner att det kanske blir tryggare att ha något att luta sig emot om det händer något!

• Pyttan

jag är med både i fack o a-kassa.
    Känns väl tryggast så.

• Storasyster yster

Jag är med i både a-kassan och facket. Har en fast anställning sen några år tillbaka, men tycker också att det är känns tryggt att vara med i a-kassan.

~~* Lilla Tyris *~~
  • sandkornet

Hej!

Vi diskuterade just detta med A-kassa eller inte på jobbet idag. Jag är med, men funderar på att gå ur. Hur stor sannolikhet är det att man blir arbetslös som ssk med några år på nacken??? På jobbet verkade många fundera på att gå ur, men det är väl inte riktigt någon som vågar...
    Jag var med i facket, men gick ur för ett tag sedan. Kan inte se vad de gör för mig. Högre lön blir det ju inte i alla fall!!

• fröken sol

jag tänkte som er om facket, därför gick jag ur. Men barnmorskor är de som får flest anmälningar emot sig. Så jag kännermig en aning skraj att stå ensam då...

• Nidorina

Jag gick ur a-kassan för två månader sedan. Har fast jobb. Men facket är jag kvar i.

• Kaffekopp

Jag är med i A-kassan men inte i facket :)

• mandelbaum

fröken sol, du kan gå med i facket samma dag det händer något om du skulle behöva hjälp men något. Vänta dig inte för mycket hjälp bara, vårdförbundet är ju inte direkt kända för att ställa upp särskilt mkt för sina medlemmar (tänker bla på den ssk som blev åtalad för vållande till annans död pga en övermedicinering- hon var ensam på avd med en massa patienter både barn och vuxna och råkade ta fel spruta. Det finns många andra exempel på att vårdförbundet inte ställer upp i krissituationer). Dessutom är lönen bedrövlig. 22-23 000 för en BM! Det är jävligt lågt tycker jag. Nej, vårdförbundet får skärpa sig om de vill ha mig som medlem.

Själv är jag med i A-kassan pga att jag har tillfälliga vikariat hela tiden, är rel. nyexad. Får jag fast jobb så kommer jag såklart att gå ut.

• KattenFräsmorr

Är med i facket men ej i a-kassa, känns inte som om det är någon större risk att bli arbetslös. Skulle jag ändå bli det och jag inte kan få nytt jobb/vik som ssk får jag väl jobba med något annat. Gå arbetslös lär jag aldrig göra.

Quidquid latine dictum sit, altum viditur
  • Kaffekopp

Egentligen skulle man inte behöva vara med i något. Facket gör ändå ingenting och jobb blir man nästan aldrig utan i alla fall =)

• Maggis

Jag är med. Betraktar mig inte som säker och är såpass ung att jag vill ha det skyddsnätet. Även om jag nu inte räknar med att bli arbetslös inom de närmaste åren...

//Maggis
  • fröken sol

som sjuksköterska var jag aldrig orolig. men som barnmorska är man ju ensam ansvarig för all vård så...ja jag ska nog gå med.

Svar på tråden Är ni sjuksköterskor med i A-kassan ?