C-uppsats. Hur lång?
Jag håller på att skriva C-uppsats i historia. Nån som vet ungefär hur lång en sån ska vara? Längre än en B-uppsats? Mellan 20-30 sidor?
Jag håller på att skriva C-uppsats i historia. Nån som vet ungefär hur lång en sån ska vara? Längre än en B-uppsats? Mellan 20-30 sidor?
MIn C-uppsats blev 23 sidor med 70 sidig bilaga. Jag har en annan C-uppsats liggandes här och den är 32 sidor plus bilagor... Lycka till!
Jag är snart färdig med min c-uppsats i historia och den ska landa på mellan 35 och 40 sidor. Det skiljer sig säkert något mellan olika skolor. Det ställs ju betydligt högre krav på en c-uppstats än på en b-uppsats och därför är det svårt att jämföra dem.
Vad skriver du om?
Oj, Maggisen, 70 sidig bilaga!? Vad skriver man om då?
Man kartlägger 140 amerikanska universitet och colleges tills man spyr.... Uppsatsen handlar om ämnet sport management.
Då förstår jag! Fenomenet att spy på sin uppsats är nog ganska vanligt förekommande tror jag
Tack.
Persikan: Är det allt som allt? med innehållsförteckning, litteraturförteckning osv? eller är det bara texten om man säger så?
Skall skriva om judarna i Sverige i början av 1800-talet. medborgarskap var ju ganska luddigt då än så min huvudfråga/syfte blir att ta reda på vem som var medborgare i början av 1800-talet. Judarna hade ju ingen rösträtt, fick inte ha vilke sysselsättning d vill osv. Hur motiverades det? Vad hade de istället för stauts i samhället? osv.
Vad skriver du om då?
jag tror våra c-uppsatser ska ligga runt 50-60 sidor. Men jag är inte säker. vi skriver visserligen i grupper om 3, vilket kan göra att kraven blir lite högre. Men jag skriver en annan, individuell c-uppsats o den ska vara på minst 40 sidor. plus bilagor, innehållsförteckning osv. men det skiftar nog från uni till uni o inst. till inst.
När jag skrev min C-uppsats i början på -90talet hade vi en maxgräns på 30sidor tror jag det var för att man inte skulle fylla ut med för mycket upprepningar och oväsentligheter bara för att få rätt sidantal.
Våra C-uppsatser inom Företagsekonomi i Växjö ska ligga på mellan 40-60sidor. Vår blev 74 inklusive innehålls- och källförteckning. De flesta lärare brukar poängtera att det inte är hur lång den är som räknas utan vad som står i den.
Vad långa C-uppsatser alla måste skriva! Jag håller på med min i Vårdvetenskap just nu och jag vet inte riktigt hur många sidor den måste vara, men när jag kollar på gamla så ligger dom runt 20 sidor...
På min skola finns ingen max. och min. gräns, vad jag vet iaf. Min C-uppsats blev på 47 sidor, ex. bilagor. Sida 1 den sidan som är placerad efter innehållsförteckningen, så den plus allt innan den räknas ej med i dessa 47 sidor. Tycker inte att du ska tänka så mycket på hur många sidor du ska skriva, man kan få VG på en uppsats på 30 sidor och U på en på 60. Det är ju vad som står på sidorna som är det viktiga.
Lycka till med skrivandet!
skall precis skriva min b-uppsats i historia och vad min handledare sagt så är sedan c- uppsatsen på 30-40 s. Lycka till!
Vad intressant Clarra! Vad använder du för källor, jag menar, var hittar man information om det?
Jag har undersökt samband mellan sammhällsklass och frikyrkotillhörighet runt förra sekelskiftet. Jag vet faktiskt inte om det angivna sidantalet inkluderar allt, men min ligger på 42 sidor nu med endast löpande text och utan slutsatser...
Det skiljer sig också mycket inom vilket ämne man skriver och hur stor ens praktiska del är - eller om man endast gör en teoretisk. Är det bara teoretisk tycker jag nog den bör vara längre, för då behöver man både plats att ta fram alla sina teorier och resonera kring dem. Är det mycket praktik behöver den kanske inte vara lång alls, men kanske dest mer bilagor.
Men detta ska din handledare kunna hjälpa dig med! Han/hon vet ju exakt ditt ämne och bör kunna rådgöra där!