• mommys minute

flaskmata en nyfödd

Jag har precis kommit hem från BB och redan börjar oron...Vi flaskmatar vårt barn som nu är 1 1/2 dag gammal...gick bra de första gångerna, men nu tycker jag att han inte verkar vilja ha något fast han ger tecken om det...smackar och suger på fingrar...men när jag ger flaskan suger han bara lite, men sväljer inget...ibland kräks han upp allt, ibland suger han bara på själva nappen...känns jobbigt eftersom man redan mår dåligt för att man inte ammar...någon som kan ge mig lite stöttning här?

• Svar på tråden flaskmata en nyfödd
  • istid

Till att börja med ska du inte må dåligt för att du inte ammar!!! Du är inte sämre än någon annan för det!
    Är han gnällig eller rätt nöjd?

• vårsol

Kanske flaskan inte tillfredställer sugbehovet? Kanske vill han snutta utan att det kommer någon mat? Har ni napp åt honom?

• istid

Mina barn har inte varit särskillt matglada de första dygnen. Det är naturligt för att mjölken ska hinna rinna till. Så fortsettbara som du gör nu. Ge när han verkar intresserad och njut sedan av honom.

• Pess

Tänk på att ett barn äter ca 10 ml/måltid första dagen 20 ml andra 30 tredje osv upp till en vecka...Dvs mycket små mängder per måltid de första dagarna.....Se till att han vaknar och är pigg mellan varven och försök väga honom inom några dagar Han ska oxå kissa flera gånger per dag....

• Donna69

jag ammade inte heller, lill-tösen vägrade ta bröstet.
    Vi fick stränga order från BB att INTE använda flaska, utan de tyckte vi skulle kämpa på med att tvinga i henne bröstet. (istället för flaska så matade vi henne med sked)

Psyket spelade ju redan ett spratt direkt efter förlossningen o detta hjälpte ju inte direkt kan jag säga!!

Vi sket i allt o alla o köpte oss flaskor. Funkade hur bra som helst!

Jag tror han kommer smaska flaska inom kort!! Testa med en annan sorts flaska annars?

Önskar er all lycka!

• Miss Lau

Självklart ska du inte må dåligt! 

Erbjud flaskan när han verkar vilja ha och låt honom äta så mycket/lite han vill. Har ni en flaska som gör att han inte sväljer så mycket luft? I annat fall tycker jag ni ska köpa såna.

• Ylle

vi matade vår tös med kopp (finns på apoteket) i början. lite klurigt, men hon gillade det.

• Höstäpplet

Vår tjej fick först bröst men det funkade inte bra så hon fick lapa ur liten kopp. Men hon gick bara ner i vikt så på dag 6 blev vi rådda att ge flaska och det var svårt de första dagarna. Vi fick hjälp av personal på sjukhuset. De visade hur man kunde hålla för att hon lättare skulle få i sig. Och efter några dagar gick det bättre och efter 1-2 veckor åt hon som en varg ur flaskan och gick upp massor i vikt.
    Ni kanske behöver hjälp nu i början. Vi fick hjälp på sjukhuset.

• smeesan

Jag lyckades inte heller få till amningen med min son! Jättemycket dåligt samvete och elände helt i onödan! Han är snart 5 år och nästan aldrig sjuk + mår väldigt bra i övrigt så det dåliga samvetet ska du inte ha tycker jag!!!
    Däremot var det väldigt olika på ersättningstyp för vår del hur bra det gick att flaskmata. Sempers ersättning åt han dåligt av, kräktes mycket och fick förstoppning medan Nan gick jättebra. Det kan ju vara skillnad så. Sen så är det ju också så som någon ovan skrivit, de äter ju väldigt lite i taget i början.

• No Saint

Vad har ni för napp på flaskan? Våra barn har bara tagit dom mjuka ergonomiska napparna.

Sen kan det vara så, som andra redan sagt, att bebisen har ett sugbehov bara. Ni kanske ska pröva med vanliga nappar mellan målen?

• No Saint
    smeesan skrev 2007-10-30 08:59:42 följande:
    Jag lyckades inte heller få till amningen med min son! Jättemycket dåligt samvete och elände helt i onödan! Han är snart 5 år och nästan aldrig sjuk + mår väldigt bra i övrigt så det dåliga samvetet ska du inte ha tycker jag!!!Däremot var det väldigt olika på ersättningstyp för vår del hur bra det gick att flaskmata. Sempers ersättning åt han dåligt av, kräktes mycket och fick förstoppning medan Nan gick jättebra. Det kan ju vara skillnad så. Sen så är det ju också så som någon ovan skrivit, de äter ju väldigt lite i taget i början.
    Så har det varit för oss också. Dom har kräkts jättemycket av Semper men Nan har gått bättre. Dom kräktes av Nan också, men inte alls lika mycket.
Svar på tråden flaskmata en nyfödd