• Lillan04

Min hund skäller på andra hundar, vad gör man??

Har ni några bra tips på hur man får sin hund att sluta skälla på andra hundar när man är ute? Det är en ettrig men söt taxhane som är 6 år gammal...Ibland går det jättebra att gå förbi men ibland blir han arg som bara den utan anledning...

Förresten, spana in den här söta vovvens blogg...värsta gulligt faktiskt...! Han är nästan lika knäpp som min hund om inte värre!

prinsaventyr.blogspot.com

• Svar på tråden Min hund skäller på andra hundar, vad gör man??
  • missteddy

han kanske är osäker? om inte försök avleda honom när det kommer en hund. har själv tax( svärmor föder upp ) så jag vet hur de kan vara

• mysmatte

Min systers 8 åriga golden skäller på allt och alla men det går ju att tränna bort. Varje gång hon skäller så sprutar jag vatten på henne eller säger åt henne. Hon skäller och morrar på vissa hundar ibland kan det se värre ut än det är och ibland får man ta tagi huvudet och vrida bort henne. Kanske är lite rädd? Osäker på vart hunden har andra hundar?

• iii83

Mitt tips att ta kontakt med en instruktör på en brukshundsklubb för att utreda problemet...

• Popi

Det tips som jag tycker är "lättast" är att lära hunden ett kommando som t.ex. här, fot el. dyl. o. KRÄVA att hunden riktar uppmärksamheten på dig. Lär in kommandot ensam med hunden så att det sitter, hunden får ALDRIG tveka på vad den ska göra.

Fundera inte så mkt över varför hunden gör si eller så, de funderingarna gör faktiskt att hunden under tiden hinner "befästa" detta skällande så mkt att det blir svårare att få bort, utan lägg energin på att se till att kommandot sitter.
    Att avleda hunden kan fungera, visst, men det löser inte problemet!

Det man kan tillägga är att hunden visst har en anledning till att skälla -annars skulle den ju inte bete sig så , men du vet just nu inte varför den beter sig så, det vanligaste brukar dock vara osäkerhet som ngn skrev. En osäkerhet som den upplever TILLSAMMANS med dig, eftersom hunden aldrig agerar utan att ha checkat av den som håller i kopplet också.

När hunden lärt sig vad du kräver och att det inte är lönt att försöka med ngt annat så kommer hunden att kunna slappna av, den stress o. osäkerhet som den förut haft släpper i och med att du tar "kommandot" o. hunden kan känna sig trygg.

• Pinglan84

Samma bekymmer med min 1 åriga schäfer/rottis tik...
    Jag har nu bestämt mig för att gå till bruksan varje torsda kväll då man får gå dit och träna och få hjälp helt gratis...

Njuter av varje minut jag får tillbringa med min livskärlek
  • Pinglan84

Hon drar i kopplet och vill hälsa på alla folk och hundar, man får ju ont i axlarna...så nu varje torsdagar ska vi träna på bruksan

• Lillan04

Tack för alla tips!

Har övat och varit på kurser med honom men han är så förbaskat osäker hund och diverse hundpsykologer som vi har varit hos säger att han har en skruv lös....jättejobbigt...

Han gör också utfall mot människor och är opålitlig som bara den...samtidigt är han ju världens finaste också.

När han var liten, ca 8 veckor, blev han biten ganska ordentligt. Det var fortf hos uppfödaren. Kan detta ha påverkat hans nuvarande osäkerhet??

• MissTag

Tyvärr har taxar fått allt sämre mentalitet, självklart inte alla. Men det finns ett uttryck i jaktvärlden om krokodiltaxar som nafsas och bits så fort dom kan. Men tipset om fullständig uppmärksamhet mot dig som förare tror jag på, min lilla bjäbba funkar det på. Tyvärr bara om JAG är fullständigt fokuserad oxå... =) Så ibland bjäbbas det ändå.

Svar på tråden Min hund skäller på andra hundar, vad gör man??