• Anonym

Anledning till utebliven mens? Några förslag?

Min mens har blivit jättekonstig det senaste året. Har haft någorlunda regelbunden mens i flera års tid, 25-27 dagar emellan. Någon enstaka gång ibland har det varit lite mer eller lite mindre. Nu har det krånglat som bara den. För ett par månader sen var det 42 dagar emellan, den här månaden har jag inte heller fått någon och nu är jag inne på dag 29. Den andra gången (när det var 42 dagar) så hade jag som mensvärk i närapå två veckor innan den till sist kom. Nu har jag samma mensvärk igen, men det kommer ingenting. Vad kan det bero på?

Stressad har jag inte varit nu och är nästan jämt annars och då är den regelbunden.
    Är visserligen överviktig (ca 15-20 kg) men den är ju regelbunden annars så det kan väl inte bero på det? Då skulle den väl försvinna helt?

Jag vet att jag borde fråga någon som är kunnig inom området, men jag ville bara veta vad ni tror det kan vara. Vilka orsaker som KAN finnas alltså.

Är det någon som har några förklaringar?

PS. Jag är INTE gravid!

• Svar på tråden Anledning till utebliven mens? Några förslag?
  • luckie

Känner igen mig i det du skriver. Hade också regelbunden mens tidigare, som nu struular hela tiden.
    Nu har jag mellan 39-80 dgr. Gyn. har berättat att det beror på min äl, de månader jag ligger runt 40 dgr, har jag med största sannolikhet ägglossning, men de månader jag får väldigt utdargen cykel, beror det på att jag inte haft ngn äl.

Har nu fått hjälp med pergotime, då vi vill ha en till, så jag hoppas äl kommer igång här.

Men det kan alltså bero på att man haft utebliven äl, då blir cykeln längre

• Anonym

luckie skrev 2007-10-29 23:08:47 följande:

Känner igen mig i det du skriver. Hade också regelbunden mens tidigare, som nu struular hela tiden.Nu har jag mellan 39-80 dgr. Gyn. har berättat att det beror på min äl, de månader jag ligger runt 40 dgr, har jag med största sannolikhet ägglossning, men de månader jag får väldigt utdargen cykel, beror det på att jag inte haft ngn äl.Har nu fått hjälp med pergotime, då vi vill ha en till, så jag hoppas äl kommer igång här.Men det kan alltså bero på att man haft utebliven äl, då blir cykeln längre
    Okej. Huruvida jag har ÄL eller inte vet jag ju inte. Det enda jag vet är att jag har ont som mensvärk fast mindre någon vecka efter att mensen är slut, jag har antagit att det kan vara ÄL, och det har jag haft även denna månad. Det behöver ju inte betyda något.
    Tack för ditt svar. Hade jag aldrig hört förut faktiskt.
  • Anonym

Haha, bara för att jag skrev tråden så kom den nu.

Svar på tråden Anledning till utebliven mens? Några förslag?