Montessori-förskola för/nackdelar?
Är nyfiken på montessori. Ni som har eller har haft era barn på denna typ av förskola vad tycker ni?
Är nyfiken på montessori. Ni som har eller har haft era barn på denna typ av förskola vad tycker ni?
Vi har vår son där. Ser bara fördelar! Vi är supernöjda.
Undrar lite över det med leksaker och sagor och barns fantasier hur det hanteras. Har förstått det som att allt ska ha en verklighetsanknytning.
TS: Vår 2-åriga dotter går på montessori och vi är supernöjda alla 3. Nu under hösten har de tema Troll så jag utgår ifrån att de jobbar mycket med barnens fantasi.
Jag har inget negativt att säga utan upplever det väldigt positivt, att det är lugn och ro, fridfullt vid måltiderna. De ser till alla barns behov och intressen. Min dotter älskar att leka med vatten och då får hon göra det, stå i bara blöjan vid ett stor balja.
Vår dotter är lite försiktig av sig och på montessori är de noga med att man ska få leka klart med sin sak och att man inte alltid behöver dela med sig av allt just för stunden.
"Montessori passar ofta alla barn men inte alla föräldrar".
Tycker det verkar jättebra, och har ställt mig i kö till några, men; jag har hört att om ett barn har "extra mycket spring i benen" så kanske montessori inte är idealiskt?
Rusty: Bra beskrivet.
En annan sak är att personalen inte avbryter för fruktstund osv utan alla barn kan gå och hämta frukt när de känner för det, allt för att undvika att störa barnen i deras lek.
Ninalu: Se det som så att om ditt barn har mycket att göra, en massa roliga och intressanta pysselsaker osv så kanske h*n inte har ett sådant stort behov av att springa runt utan det kanske räcker att göra det på utevistelsen.
Dessutom kan de andra barnens lugn påverka ditt barn och göra denne lugnare än vad som är möjligt på ett stimmit, överfullt kommunalt alternativ där alla hetsar upp varandra.
Min son har en hel myrstack i brallan, för honom är montessori perfekt. Han får lära sig att vänta på sin tur och göra en sak i taget.
Det är mer ordning och reda tycker jag än på andra dagis, just för att man "inte får störa eller förstöra". Man måste visa hänsyn. De ska lära sig att vara självständiga, de dukar och plockar undan efter sig.
Min bonus går på Montessori och en nackdel är att om hans mamma börjar senare en morgon måste han ändå upp vid sju och stressa för att hinna dit. Tycker det vore jättebra att kunna komma emellan två "lektioner" på morgonen, men det tycker inte förskolan.