när kan de ha skor i strl 19?
från ungefär vilken ålder alltså.
fått i present och undrar lite om vi bör byta dem mot större?
från ungefär vilken ålder alltså.
fått i present och undrar lite om vi bör byta dem mot större?
Det är väldigt individuellt det där med storlek på fötter. När min pojk var ca 1 år hade han ca stl 18 i skor, men hans kompis som var en månad yngre hade stl 22!!! Så det går liksom inte att svara på i vilken ålder man har en viss storlek skulle jag säga...
Du måste alltid mäta fötter och skor(inuti) det är superviktigt!
Annars kan barnen få fel på fötterna!
Storlekarna kan man inte lita på!
Svarar som Mamma Ia....
Det är olika för alla barn precis som för vuxna. Ludwig är 10månader o har strl 20...
ja - det är en måttsula inne i skorna
bör kanske tillägga att det är en liten tösabit jag har...om det nu kan vara så att flickor redan då har mindre fötter.
Jag kan ju inte vänta tills hon är runt året med att byta skorna - det går de nog inte med på hos intersport - därav min fråga.
"ungefär vilken ålder"
Som sagt, du får mäta. Noel har små bollar till fötter så han kan bara ha sandaler o liknande. Själva skostorleken är 19 ( han är snart 10 månader ) men han har ju alldelest för "höga" fötter.
Det går inte att svara på vilken ålder!
Men räkna med att skon måste vara ungefär 1.5 cm längre än foten inuti.
Ingen skillnad på tjej/kill fötter förövrigt
Hur mycket för stora skorna ska vara beror på typ av sko, sade butiksbiträdet till mig. Joggingskor "ksa" vara 1-1,5 cm större medan tex allvädersstövlar kan vara 1,5-2 cm större. Vi har haft hiskeliga problem med att hitta rätt storlek till sonen. Slutade med en sko i strl 25 som var mindre än en sko i strl 24... Man MÅSTE alltså mäta sko och fot, det går INTE att gå efter storlekarna. Däremot finns det riktlinjer för hur mycket en fot växer ungefär i en viss ålder. Men det kan ju också variera...
Här har du lite tips :
www.kavat.com/
Tess7709
Nu utgick jag från att det var skor för en 1 åring, eftersin hon skrev att det var då barnet skulle ha skorna.
Då är 2 cm extra lite för mycket.
Jag har arbetat med barnskor så jag vet
Köpte ett par converse (utan riktig sula) till Lucas. Storlek 18 och han är 5 månader. Någon cm kvar i tån är det. Men eftersom han inte går ännu får man ju köpa ett par som han kan ha ett par månader. Blir dyrt annars.
..Men 1,5-2 cm är ju inte så stor skillnad, så det funkar nog utmärkt med 2, bara barnet är stadig i gången.
Kajsan, på Kavats hemsida gör de ingen skillnad på 1- eller 2-åringar och inte heller i de butiker vi köpt skor. Vi fick samma råd när sonen var 1 år som nu när han är drygt två. Du har förmodligen rätt eftersom du jobbat med det. Jag försöker inte lägga fram några sanningar och jag bemötte inte heller ditt inlägg utan svarade bara på TS fråga utifrån de rekommendationer jag fått . Jag är ingen expert, bara mamma
.
Glömde säga i mitt förra inlägg att man ska klicka på handbok på Kavats sida.
www.kavat.com/ --> handbok. Där finns lite tips om barnskor.
Tess7709
Jag gör inte skillnad på ålder egentligen, men om ett barn bara är 1 år så har de ju ftast ostadigare gång än 2åringar, och då kan 2 cm större än foten vara för stort.
Just för att barnet inte får grepp ordentligt och slirar omkring i skorna
Därför har jag lärt mig att det räcker med 1.5 cm större när barnen är så små.
Fötterna växer ju dock som ogräs i den åldern så om man tar 2 cm extra så kan kanske barnet ha dem hela säsongen och inte bara halva
Värt att tänka på är att man ALDRIG kan känna efter utanpå skon om den är lagom eller inte.
Barn har mycket mjukare fötter än vuxna och formar sig efter skon, det är då det kan bli skador.
Vi tog på Alexander hans första skor i helgen när vi var ute, det är storlek 20 och han är 7 ¨månader drygt............
Min Axel har stora fötter. Hans första skor är stl 22.
Redan när han var nyfödd kunde man se att han hade stora fötter. De var liksom avlånga, medans många barn har nästan runda eller trekantiga. Han brås på far sin
Det beror väl lite på barnet och på hur foten ser ut. Min son är snart åtta måander och vi köpte ett par skor i veckan till honom i strl 20. Vi fick låna ett par i strl 19 och de var för små redan.
Lova fick nya skor i veckan i storlek 22 å hon är 16 månader gammal å precis börjat gå. dom är 1,5 cm större än själva foten. Personalen hjälpte oss att mäta foten å skon invändigt.... viktigt med rätt storlek.