• jollydolly

Hussvampsförsäkring... Något att ha??

Måste rådfråga lite här med er nu.

Vi köpte ett hus för två år sedan som är byggt 2003. Vi anlitade Anticimex för en besiktning och då fick vi en hussvampsförsäkring gratis det första året. Förra året vid denna tidpunkt så fick vi en förfrågan + räkning om vi ville förlänga denna. Vi gjorde det då, kostar ca 1100:- per år.

Nu har vi fått en inbetalning igen om vi vill förlänga den.... Vi har ju villahemsförsäkring men jag tror inte att hussvamp ingår i den, men vad tror ni, är det en viktig försäkring att ha. Är hussvamp vanligt eller. Tänker eftersom det är ett relativt nytt hus, förekommer det då?!

Någon som har erfarenheter???

• Svar på tråden Hussvampsförsäkring... Något att ha??
  • Ayya

Som anticimex sa till oss så är tydligen hussvamp vanligast i hus byggda på 90-talet än hus byggda tidigare. Är nåt med ventilationen på hus byggda under 90-talet. Men jag minns inte exakt vad han sa.

Vi har en sån försäkring. Hussvampen kan ju förstöra en hel del och bli mycket dyrt om man råkar ut för den och därför valde vi att försäkra mot den.

• jollydolly

Så ditt råd är att betala denna?? Även om vårt är byggt 2003?

• Ayya

Oj, svårt att säga. Vårt hus är byggt på 60-talet o vi valde att ta en sån försäkring. Men jättesvårt att säga hur ni ska göra..

• jollydolly
    Jo det förstår jag ju helt klart... Känns så surt att betala om det ändå kanske är en liiiten risk att det öht förekommer hussvamp i ett relativt nybyggt hus. Men sen å andra sidan, står man där sen och inte har betalat då lär det ju svida..
  • Marvinna

Har ni kollat med andra bolag vad de tar för samma försäkring?

• Ayya

Jo är ju den risken man får ta... om man inte tar försäkring.. usch.. svårt sånt där.

• jollydolly

Nä det har vi ju iofs inte gjort... Kanske man ska göra!

Det är verkligen svårt det där med försäkringar och sen när det verkligen händerngt och man tror att det ska gå på den försäkring man har då är det alltid ngn dold klausul som säger att det gäller ej vid...bla bla bla.. Ja, ni vet

• Ayya

Vi tog en extra försäkring när vi köpte vår dator för att vi skulle vara garderade. Jo tjena. Nu när lillen fått tag på datorn och tappat den i golvet så hade det ju varit fint om försäkringen gällt. Men nä... en massa klausuler som gjorde att de inte behövde betala ut nåt. En totalt onödig utgift. suck.

• jollydolly

Precis så jag menar... det är alltid ngt som gör att den inte gäller. Det är det jag menar med denna försäkring... Ååå, vet inte hur vi ska göra . Känner jag min sambo rätt så vill han nog betala in den.. medans jag tycker det känns onödigt... jaja, lite råd har jag ju fått iaf!

Svar på tråden Hussvampsförsäkring... Något att ha??