• Fjällräven

Någon som gjort kladdkaka på vit choklad?

Har just köpt "Två systrars söta" och hittade ett recept på kladdkaka med vit choklad som såg helt sanslöst god ut!
    Någon som testat, blir det äckligt söt? Vit choklad är ju lite sötare än vanlig(tycker jag).
    Tänkte det kunde vara roligt och variera den traditionella kladdkakan!

Mvh Fjällräven

• Svar på tråden Någon som gjort kladdkaka på vit choklad?
  • Alice mamma

Aldrig gjort det men det lät jättegott!

• lollsanT

Jo jag har gjort en vit kladdchokladkaka med konjak i. Den är super

*klistrar in det ifall nån vill ha*

Vit kladdchokladkaka

Ingredienser
    16 bitar

250 g vit choklad
    200 g smör
    3 ägg
    2 1/2 dl strösocker
    2 msk konjak
    2 dl vetemjöl
    Glasyr:
    150 g vit choklad
    1/2 dl vispgrädde

florsocker

Gör så här

Sätt ugnen på 175°. Hacka chokladen. Smält smöret i en kastrull. Ta från värmen och tillsätt chokladen och rör om tills den smälter. Vispa ägg och socker poröst. Rör i choklad, konjak och mjöl. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar botten, ca 24 cm i diameter. Grädda i nedre delen av ugnen 30?35 min. Låt kakan kallna och ställ i kylen. Glasyr: Hacka chokladen. Koka upp grädden. Ta den från värmen och tillsätt chokladen och rör om tills den smälter. Låt glasyren halv-stelna ca 5 min i kylen. Bred glasyren över kakan och låt den stelna i kylen. Sikta över florsocker.

• lollsanT

Ingen aning. Har dock använt whiskey och det funkade iaf.
    Kanske blir väldigt sött med päronkonjak? *har aldrig druckit det så jag vet inte*

• felisa

Har också "två systrars söta", älskar den boken! Har bakat mycket gott från den kan jag säga

Just vit kladdkaka har jag dock inte provat, men det låter ju gott!

• Themis

Jag gjorde det men blev besviken, minns inte vilket recept jag hade dock.

Bättre med en vanlig kladdkaka med extra hackad mörk choklad och sedan garnering med Odensenougat-MUMS!

• Fjällräven

Nu står den i ugnen, det luktar jättegott!

Felisa: Ja de kokboken är inte nådig! Finns hur mycket som helst man vill testa!

• angel1981

Mmmmm! Det måste jag prova... Lät riktigt mumsigt!

• angel1981

Mmmmm! Det måste jag prova... Lät riktigt mumsigt!

• Fjällräven

Du kan få receptet om du vill =) Har inte boken framför så jag skriver eller skickar det till dig imorgon!
    Den var supergod!

• Fjällräven

Kladdkaka med vit choklad 175grader mitt i ugnen

150g vit choklad
    150g smör
    2dl socker
    1dl vetemjöl
    1tsk vaniljsocker
    3 ägg
    1tsk rivet citronskal

1. Smält smör+choklad över vattenbad.
    2.Blanda de torra ingredienserna och rör ihop med choklad och smöret. Tillsätt ägg och citronskal. Rör till slät smet.
    3. Häll smeten i en bröad form med löstagbar botten, grädda i ca 30 min mitt i ugnen. Håll koll på kakan, tiden kan variera på ugnarna.

Creme fraiche-glasyr

2dl creme fraiche
    0,5dl florsocker
    1tsk vaniljsocker

1 granatäpple till garnering.

Bred glasyren på kakan när den svalnat, garnera med äppelkärnorna. Mumma!!!!

Svar på tråden Någon som gjort kladdkaka på vit choklad?