• linaander

nekad av bostadsrättsförening?

min sambo tjänar 300 000 om året o jag har studiemedel så jag studerar. kan man bli nekad av nostadsrättsföreningen för att man har för låg inkomst??

• Svar på tråden nekad av bostadsrättsförening?
  • Ex ungue leonem
    linaander skrev 2007-10-30 10:29:11 följande:
    min sambo tjänar 300 000 om året o jag har studiemedel så jag studerar. kan man bli nekad av nostadsrättsföreningen för att man har för låg inkomst??
    Studiemedel räknas inte som fast inkomst.Om det är det som spökar kanske?
    Den som är utan skuld kastar första stenen.
  • Lo lo

Har ni inga betalningsanmärkningar och är beviljade banklån brukar det inte vara några problem. Det brukar mest vara en formalitet - de brukar bara ta en kreditupplysning.

• linaander

vi har ej köpt bostadsrätten än men hörde om en tjej som blev nekad att komma in i föreningen då hon hade en inkomst under 350 000 om året.

• linaander

ok tack lolo.. dte låter positivt.. men jag undrar oxå om de verkligen får göra så. alltså neka en för man tjänar för "dåligt"???

• Ex ungue leonem
    linaander skrev 2007-10-30 10:36:22 följande:
    ok tack lolo.. dte låter positivt.. men jag undrar oxå om de verkligen får göra så. alltså neka en för man tjänar för "dåligt"???
    Ja när det gäller det som inte räknas som fast inkomst.
    Den som är utan skuld kastar första stenen.
  • linaander

ök, vi har inga betalningsanmrkningar.

• Lo lo

Det ligger ju i br-föreningens intresse att få in sin månadsavgift, tycker de att en köpare verkar vara för riskabel kan de därför neka denna inträde. Det är ju egentligen inte lägenheten ni köper utan en del i föreningen och därmed rätt att bo i den aktuella lägenheten.

Om ni lånar pengar ska ju banken ha hjälpt er med en riktig boendekalkyl innan ni blivit beviljade lånet. Då brukar det inte vara några problem. När vi köpte vårt radhus sa mäklaren (som hjälper till med inträdespapprena) att br-föreningarna brukar fråga "Ska de låna pengar på banken?". Är svaret ja brukar de flesta föreningar bevilja utan diskussion förutsatt att inga bet-anmärkningar finns.

• linaander

då hoppas vi på att det går bra då.

• trollmammsis

vi har rätt låg inkomst och vi blev inte nekade.... vi köpte för 460 000:- hyran på 4500:-

• trollmammsis

han vi köpte av var med i föreningen och han sa: får vi ringa eran hyresvärd?? ja absolut svarade vi på en gång... bra det var typ det enda svaret jag ville ha sa han, han såg ju på våran reaktion att vi inte blev skraja eller så.... sen då vi skulle genomföra köpet och få nycklar m.m. så sa han att ja ni blev absolut godkända... har ju inga anmärkningar alls och hyran e ju den mest absoluta viktigaste utgiften

• linaander

okej vår änkta lgh kosyar en miljon men vi lägger in 300 000 i insats. hyran e på 5400 o sne ränta osv på hyran då ju.

• trollmammsis

ja men det e nog inga problem...lycka till

• Miss Lau

I min gamla förening så kollade vi främst upp så att det inte fanns betalningsanmärkningar och i andra hand tittade vi på inkomstens storlek. Och 300.000 hade inte varit några problem alls utan det var mest för att se att det fanns en "normal" inkomst överhuvudtaget.

• vänat

jag har då inte blivigt ´b nekat att kommin i bostasrättsföreningen och min års inkomst är 141 000kr- 150 000kr.

Så jag tro det är til varje bostdsrätts förining.

Som i vårna bostdsrättsförning fins de mångs studnetr dersa enda inkosmt är studiemedel och evetullt sommar jobb.

Så förstår inte varför ni skule bli nekad av bosdsrätsföreningen.

Svar på tråden nekad av bostadsrättsförening?