• linaander

nekad av bostadsrättsförening?

min sambo tjänar 300 000 om året o jag har studiemedel så jag studerar. kan man bli nekad av nostadsrättsföreningen för att man har för låg inkomst??

• Svar på tråden nekad av bostadsrättsförening?
  • Ex ungue leonem
    linaander skrev 2007-10-30 10:29:11 följande:
    min sambo tjänar 300 000 om året o jag har studiemedel så jag studerar. kan man bli nekad av nostadsrättsföreningen för att man har för låg inkomst??
    Studiemedel räknas inte som fast inkomst.Om det är det som spökar kanske?
    Den som är utan skuld kastar första stenen.
  • Lo lo

Har ni inga betalningsanmärkningar och är beviljade banklån brukar det inte vara några problem. Det brukar mest vara en formalitet - de brukar bara ta en kreditupplysning.

• linaander

vi har ej köpt bostadsrätten än men hörde om en tjej som blev nekad att komma in i föreningen då hon hade en inkomst under 350 000 om året.

• linaander

ok tack lolo.. dte låter positivt.. men jag undrar oxå om de verkligen får göra så. alltså neka en för man tjänar för "dåligt"???

• Ex ungue leonem
    linaander skrev 2007-10-30 10:36:22 följande:
    ok tack lolo.. dte låter positivt.. men jag undrar oxå om de verkligen får göra så. alltså neka en för man tjänar för "dåligt"???
    Ja när det gäller det som inte räknas som fast inkomst.
    Den som är utan skuld kastar första stenen.
  • linaander

ök, vi har inga betalningsanmrkningar.

• Lo lo

Det ligger ju i br-föreningens intresse att få in sin månadsavgift, tycker de att en köpare verkar vara för riskabel kan de därför neka denna inträde. Det är ju egentligen inte lägenheten ni köper utan en del i föreningen och därmed rätt att bo i den aktuella lägenheten.