• Tokfia 7

Gips till fotavtryck - var köpa??

Såg nånstans att man kan göra egna gjutformar för gips av trolldeg med alun i. Men, VAR KÖPER MAN GIPS?? Har inte hunnit kolla heller om de verkligen säljer alun på Apoteket, nån som vet?

• Svar på tråden Gips till fotavtryck - var köpa??
  • luddigamaskrosen

Jag köpte ett helt kit på pandurohobby och det va jätte bra grejer. inte dyrt heller.

• Tokfia 7

Jag tänkte köra den snåla varianten och göra själv istället för att köpa ett dyrt kit. Nån annan som vet var man kan köpa gips? Eller måste man till Panduro för att köpa det? Och nån som vet nåt om alun (det ska vara matskedar med alun)?

• Leopi

i leksaksaffären eller i måleri affärer, skulle absolut kolla leksaksaffären först. Prova även de små i byarna om du bor utanför stan, ibland är de mer sorterade.

• ZAFT
    Tokfia 7 skrev 2007-10-30 19:02:39 följande:
    Jag tänkte köra den snåla varianten och göra själv istället för att köpa ett dyrt kit. Nån annan som vet var man kan köpa gips? Eller måste man till Panduro för att köpa det? Och nån som vet nåt om alun (det ska vara matskedar med alun)?
    Varför ska du ha alun i?
    Alun brukar jag bara ha i när jag gör trolldeg till barnen på jobbet såd en ska hålla sig bättre. Men när jag gjort gipsavtryck så har jag bara gjort en deg på vatten och mjöl och sedan hällt i gipset där
    Nu är alla små stjärnor...
  • Tokfia 7

Läste nånstans att om man hade alun i så blev det en smidigare deg som inte torkade, jag trodde gipset fastnade om man gjorde vanlig trolldeg.

• ZAFT
    Tokfia 7 skrev 2007-10-30 19:49:12 följande:
    Läste nånstans att om man hade alun i så blev det en smidigare deg som inte torkade, jag trodde gipset fastnade om man gjorde vanlig trolldeg.
    Degen blir kanske smidigare men det går lika bra att ha utan oxå.
    Jag gjorde 16 stycken handavtryck och inget fastnade när jag inte hade alun
    Det tar ett bra tag innan degen torkar så du hinner nog göra avtrycket innan
    Vill man ha den mjukare/smidigare så kan man alltid ha i lite matolja oxå om man inte vill köpa alun.
  • jorialel

Alun finns allifall på apoteket om du vill ha det. Vi trycker ut degen i djupa papperstallrikar när vi gör såna avtryck. Glöm inte att sätta dit ett snöre till upphängning bara. Första gången vi gjorde blev det misslyckat, tror vi gjorde gipset för tunt då.

• TruckerTösen

Gips brukar finnas i målarbutiker, där har jag i alla fall hittat i alla år...

men brukar ni "smörja" trolldegen när den är dags för gipset eller ni bara öser de rakt på den våta trolldegen??? brukar inte fastna eller så?

• Tokfia 7
    TruckerTösen skrev 2007-10-31 10:08:17 följande:
    Gips brukar finnas i målarbutiker, där har jag i alla fall hittat i alla år...men brukar ni "smörja" trolldegen när den är dags för gipset eller ni bara öser de rakt på den våta trolldegen??? brukar inte fastna eller så?
    Jag funderade på samma sak och tänkte att det lät ju smidigare med alun i alla fall (vad det nu är, har aldrig sett det). Men hur lång tid tar det för gipset att torka, typ en hel vecka??
  • ZAFT
    Tokfia 7 skrev 2007-10-31 15:52:13 följande:
    Jag funderade på samma sak och tänkte att det lät ju smidigare med alun i alla fall (vad det nu är, har aldrig sett det). Men hur lång tid tar det för gipset att torka, typ en hel vecka??
    Som sagt jag har gjort 16 stycken och inget har fastnat bara för att jag inte använt alun. Men är du rädd att det ska fastna så köp det. Gipset torkar snabbt på en halvtimme eller så. Jag gjorde mina i en tallrik där jag la ned degen med avtrycket sedan hällde jag över gipset. När det torkat vände jag på tallriken och tog bort degen och Voila!! ett fint gisavtryck. Alun ser typ ut som grovsalt
  • ZAFT

Oj min text blev alldeles grå.

• TruckerTösen

jag handlade gips i går i färgaffären här i stan... modellgips kallade de det men de duger nog de me.... billigar än i pysselaffären...

Svar på tråden Gips till fotavtryck - var köpa??