• amiga

Någon som tagit sluta-amma-tabletter?

Jag har bestämt mig för att sluta amma pga mkt problem... Tänkte först bara trappa ner och börja med ersättning men fick genast problem med mjölkstockning.. så fick tabletter utskriva som ska få mjölken att sluta rinna till...
    Ni som använt såna tabletter, hur lång tid tar det innan något händer? börjar de verka direkt? Fick ni problem med mjölkstockning ändå?

• Svar på tråden Någon som tagit sluta-amma-tabletter?
  • Eva S

Jag fick två tabletter direkt efter förlossning så det är ju inte samma som du. Men för mig verkade det direkt. Mjölkproduktionen kom aldrig igång ordentligt utan det kom bara ett par droppar någon gång. Inga problem med att det gjorde ont eller något sådant.
    Hoppas du kan få svar från någon som är lite mer i din situation.

• jojo7

Kan man fråga efter sånna tabletter hos vilken läkare som helst? Är pillerna stora och hur många är det och vad kostar dom?
    Ska nämligen själv sluta att amma pga av problem och ge ersättning istället.

♥Albin♥ född 060830, min ögonsten! ~Bebis i magen, BF 21:e oktober~
  • amiga

Det var barnmorskan som sa till läkaren att skriva ut dem utan att jag ens träffat honom... de är väldigt små tabletter, tycker jag... jag ska ta två ggr om dagen i två veckor... det kostade ca 120 kr..

• Familjen Heimer Öhlin

Har precis också fått mina tabletter och har tagit den första..Ställer samma fråga som dig,hur lång tid det brukar ta och hur ofta ska man pumpa ur..?

• amiga

Är det ingen som vet något om detta????

• lillis74

Det är 1,5 år sedan jag slutade amma med hjälp av tabletter. Vad jag minns så verkade de ganska snabbt. Jag fick massera ur lite mjölk när det spände som värst i några dagar, men bara det absolut nödvändigaste för att det skulle sluta spänna, annars tar det längre tid innan det blir bra. Inga som helst problem att sluta. Lycka till!

• MeNoLike

jag har ätit såna tabletter 3-4 dagar efter att pojkarna föddes... fick mjölkstockning innan... ammade dem inte. pumpade ut en del..
    det mesta var borta på ca 10 timmar... efetr kanske 30 timmar var brösten prescis som innan gravidteten..

Mamma till tvillingarna Maximilian & Timothy 070325
  • Trulis78

Jag har också ätit såna tabletter (pravidel tror jag de hette som jag fick?) för att allt strulade med amningen och jag sen fick mjölkstockning. Jag tyckte de verkade jätte fort, blev bättre inom kanske 10 timmar precis som MeNoLike skrev. Men jag mådde pyton av tabletterna måste jag ju erkänna. Hur som helst är jag ändå glad över att jag fick dem till slut!

Eva S: Får jag passa på att fråga dig... Jag väntar mitt andra barn och vill inte amma denna gången pga vad som hände sist. Behövde du bara ta två tabletter allt som allt ihop med förlossningen och slapp mjölk och mjölkstockning då? Var det pravidel du fick? Mådde du dåligt av dem? (förlåt att jag lånar tråden lite...)

• Trulis78

Oh, måste skriva också. Jag fick rådet att bara pumpa ur det allra nödvändigaste! Ju oftare och mer man pumpar desto längre tid tar det att bli av med mjölken. Får bara ut det allra värsta trycket. Dessutom var det bra att ha en jätte tight bh att trycka in brösten i för då tror de tydligen att de är fulla och fyller inte på lika fort sa doktorn...

• MeNoLike

trulis78

ja dte är såna tabletter du ska äta då.. de tar dem direkt efter förlosnsingen.. var såna jag fick fast efter 3-4 dygn.. de visste inte säkert om de ksulle hjälpa men de gjorde de.. annars skulle jag få en kur  som skulle vara 2 veckor..

• Eva S

Trulis78: Ja jag tog bara två stycken några timmar efter förlossningen. Vet inte vad de hette, frågade inte. Visst kom det några droppar då och då i ett par veckor men inte ens så att jag använde inlägg, det var inte ens varje dag. Och någon mjölkstockning var det absolut inte. Tror inte att brösten ens blev större än de var innan.

• jojo7
    Trulis78 skrev 2007-10-30 20:52:31 följande:
    Jag har också ätit såna tabletter (pravidel tror jag de hette som jag fick?) för att allt strulade med amningen och jag sen fick mjölkstockning. Jag tyckte de verkade jätte fort, blev bättre inom kanske 10 timmar precis som MeNoLike skrev. Men jag mådde pyton av tabletterna måste jag ju erkänna. Hur som helst är jag ändå glad över att jag fick dem till slut!Eva S: Får jag passa på att fråga dig... Jag väntar mitt andra barn och vill inte amma denna gången pga vad som hände sist. Behövde du bara ta två tabletter allt som allt ihop med förlossningen och slapp mjölk och mjölkstockning då? Var det pravidel du fick? Mådde du dåligt av dem? (förlåt att jag lånar tråden lite...)
    Hur menar du med att du mådde pyton? Mådde du illa, trött, eller hur mådde du?
    ♥Albin♥ född 060830, min ögonsten! ~Bebis i magen, BF 21:e oktober~
  • Yenlinn

Öhm -tabletter för att sluta amma? OK om man lätt får mjölkstockning, men varför ska ni andra ta tabeletter bara för att sluta amma? Folk har gjort det sedan urminnes tider - visst spänner det i börsten, men det går ju över rätt fort. Spänn åt hårt runt brösten, kläm ut det som MÅSTE ut, låt det spänna i övrigt. Tycker man ska låta kroppen sköta saker och ting så naturligt som möjligt. Om man kan fotsätta amma lite då och då kan man ju använda det som metod för att sakta trappa ned och sluta sedan -då kommer det knappt spänna något alls.

• Eva S

Yenlinn: Visst, du har rätt. I mitt fall hade det bara spätt på sorgen. Jag födde ett dött barn och hade nog tyckt att det varit ännu jobbigare om jag hade behövt bekymra mig om ömmande bröst och att överhuvudtaget ha en massa mjölk och inget barn att amma.

• MeNoLike

yemlinn

jag tog tabletter för att jag inte ville amma

• Trulis78

MeNoLike: Tack för ditt svar! Bra att få veta lite såhär i förhand...

Eva S: Tack för ditt svar! Vill också beklaga förlusten av ditt barn! Är så ledsen för din skull!

jojo7: Jag mådde jätte illa och blev väldigt trött. Men det var alla ggr värt det ändå för det hade varit ett sånt strul med allt från det att Lovisa föddes och så med mjölkstockningen så blev det liksom lite för mycket.

Svar på tråden Någon som tagit sluta-amma-tabletter?