• Kickiluren

Vad kostar det att måla om ett hus?

Vi har planer på att måla om huset till våren och funderar på vad det ungefär kostar.

Jag vet inte ytan men det är ett 1 1/2 plans trähus som är ca 170 kvm.

Dels vad kostar det ungefär med färg?
    Även intresserad av om någon anlitat en målarfirma och vad kostade det då?

• Svar på tråden Vad kostar det att måla om ett hus?
  • HOCHM

Vi har precis målat om vårat hus men det var nybyggt så det gick åt mer färg än vad det gör för ett man ska måla om. För oss kostade målarfärgen ca 10000:- Vi använde oss av Flugger färg. Vi har också ett 1 ½ plan ca 175 kvm.

• HOCHM

Glömde skriva, vi målade huset själva.

• Gorban

Jag har målat mitt nybyggda enplanshus själv. Jag använde en strykning Butinox Oljegrundning och sedan två strykningar Butinox Täcklasyr. En tiolitersburk av dessa färger kostar 800-900 kronor. Det har säkert gått åt ca 6-7 burkar totalt. Sedan tillkommer penslar/roller, lacknafta, handskar, maskeringtejp, skyddpapper eller plast etc.

Vi ommålning så kan ni evetuellt behöva skrapa och avlägsna en del gammal färg. Det beror på vad ni har för färgtyp. Annars behöver ni i alla fall tvätta huset med en alg- och mögeltvätt innan ommålningen.

Många husföretag tar 80.000-100.000 kr för målningen av utsidan på ett nytt hus.

Jag klarade mig med en enkel stege. Har man ett högre hus och behöver hyra ställningar eller skylift så har jag förstått att det kan bli dyrt.

Svar på tråden Vad kostar det att måla om ett hus?