• Iluna

Näsfrida bra eller dåligt?

Hej jag använder näfrida på min son på 6 mån, har har varit förkyld rätt länge nu ger neseril men man måste ju få ut snoret på något sätt och då har de fungerat jätte bra.. Men nu har jag fått höra att man kan skada slemmhinnorna i näsan på barnet, eller rentav öka riksen för sjukdom då bakterier lättare kommer in i näsans blodkanaler när man sugr ut allt snor. Att läkarna har märkt en ökning av öron och halsinfektioner sen näsfrida blev populär. Vad tror ni? Kan de vara så att de kanske inte är så jätte bra att använda näsfrida flitigt? Att de kanske är derför min lille son fick en svårt öroninflemation?

Har ni hört några andra påståenden kring denna snor sug?

• Svar på tråden Näsfrida bra eller dåligt?
  • Smuliz

Jag använde oxå Näsfrida när min dotter var liten. Den är superbra!! Fast jag kunde dock inte suga ut det själv, det fick mannen göra. Har snorfobi

Min läkare sa att den var bra för det är ju svårt för små barn att få ut snoret annars. Och den där hjälper ju till att det blir lättare att andas för dom.

• ShristiMama

Om man inte trycker upp den i näsan så kan man inte heller skada barnet.
    Jag använde näsfridan på sonen då han va förkyld och ser den som en av de bästa inköpen jag gjort!

Mary

• Zoohaj

Har använt den bara någon gång. Har också blivit varnad för att slemhinnorna kan förstöras och faktiskt att barnets näsa kan bli "beroende" av den. Den är bra, men man ska kanske vara lite försiktig med att använda den.

• Noklen

Vi har använt en näsfrida och den var kanon! Det enda man ska tänka på är att suga försiktigt och inte använda den för ofta. Har hört att näsans slemhinnor blir irriterade.

♥ Moa 051020 ♥ kotten bf 16/3 -08 ♥
  • Iluna

men en sak ja inte förstår...om barns slemhinnor bli irriterade av att suga ut snor, blir våra också det när vi snyter oss?? de måste ju ändå vara samma sak, eller?

• ShristiMama

Absolut. Sen använder man ju den bara när bebbarna är förkylda och det måste ju vara bättre än nässpray/saltlösning.

Iluna skrev 2007-10-30 12:28:45 följande:
    men en sak ja inte förstår...om barns slemhinnor bli irriterade av att suga ut snor, blir våra också det när vi snyter oss?? de måste ju ändå vara samma sak, eller?
  • shqiperi82

Vi har blivit varnade för den med. Låg på Barnavdelning  med vår dotter (6 veckor) och de tyckte inte att man skulle använda den. Bara i sällsynta fall, om den har jättesvårt att andas/ammas/dricka flaska. Har du provat sån saltlösning?

Shqiperi në zemrën time për gjithmonë!!!
  • queenpepsi

Vi brukar använda näsfridan innan vår son ska sova om han är förkyld, tycker den har varit jättebra!! Har snoret varit riktigt segt har vi först satt saltlösning i näsan.

• misun

Även jag är otroligt tacksam över näsfrida. Jag tror att kvinnor sugit snor ur sina ungars näsor på alla möjliga sätt i alla tider. Nu finns ett hygieniskt, enkelt och skonsamt sätt att "tömma" snorfylda näsor på, fantastiskt.. Givetvis skall man inte kopla näsfridan till dammsugaren och låta den vara på hela natten, det är nog inte så bra för lilla näsan, men att snyta sin unge morgon och kväll och någon gång därimellan med hjälp av näsfridan kan knappast skada....

• linodin

Till mig har de sagt att man kan ändra trycket i öronen dvs skapa vätska bakom trumhinnan..Låter ju ganska logiskt då man kan ta bort vätska med hjälp av en såndär ballong..

• misun

Linodin
    Jo, men då tror jag nog att man skall ta i rätt så rejält. Eller hur? Är snoret löst så behöver man ju inte ta i, är snoret däremot tjockt så bör man nog lösa det med koksalt först...

• Headrush

Hej hej, vi använde också Näsfridan på vår dotter när hon var förkyld. Vår BVC-sköterska sa att det som är viktigt när man anvä'nder den är att man inte glömmer bort att först droppa i koksalt i näsan och sen suga rent. Då blir det inte samma påfrestning på slemhinnorna + att man rensar upp mer och då behöver man inte suga lika ofta.

• Hoppaliza

Är inte näsfridan "designad" så att suget faktiskt inte blir för "hårt" så att säga (även om man tar i litegrann). Det trodde jag...

• Puffen

Vi har använt den på våran 6månaders son men bara de nätter då han varit totalt täppt. Srayat näsan med saltlösning, sedan näsfrida och sedan nässpray. Kanongrej!

• Smuliz

Ja man ska ju inte använda den dagligen direkt.. Vi kanske behövde anv den 4-5 gånger under dotterns första år. Hon va inte förkyld så ofta faktist

• Annelitan

Usch...tycker inte om den...min dotter blir jätte ledsen och arg när jag försker använda den och det känns nästan som ett övergrepp mot henne när jag försöker hålla henne stilla och försöka suga ut snoret...har lyckas någon gång och då är det ju jätte bra...

Men nu använder jag den inte...(hon är förkyld nu) försöker trycka ut snoret när jag torkar henne om nästan i stället...men önskar ju att hon förstog hur skönt det blir i näsan efter man fått ut allt och bara satt still och vänta på att det skulle bli klart...men nä...bästa att låta bli den kanske hon uppskattar den sen längre fram...får göra något litet försök ibland...men kanske bäst att låta bli om den kan skada henne...*lägger bort den för säkerhetsskull*

Svar på tråden Näsfrida bra eller dåligt?