• Sladdis

Moderskapsintyg till arbetsgivaren??

Hej på er!

Jag borde ju veta detta eftersom jag väntar mitt tredje barn....
    men jag kommer inte ihåg hur jagh ar gjort förut.

Sist jag var hos BM fick jag ETT moderskapsintyg. Sen kom jag att tänka på att hon sa att Försäkringskassan skulle ha det och även arbetsgivaren.
    FK visste jag om att man skickar till men hur gör jag till arbetsgivaren??

Ska jag kopiera det jag fick och lämna tillsammans med ledighetsansökan som jag måste lämna in två månader före BF.

Hur har ni gjort som har fått barn nyligen??

Tack, tack!!

• Svar på tråden Moderskapsintyg till arbetsgivaren??
  • snart tre

Bra fråga - det undrar jag också?

• aeriennet

Vad jag minns så är det bara försäkringskassan som ska ha moderskapsintyget.

• delifi2

jag lämnade inget till min arbetsgivare, annars kan du ju bara kopiera det eftersom FK ska ha orginalet

• aeriennet

Arbetsgivaren ska bara fylla i ett arbetsgivarintyg, så att försäkringskassan ger dig rätt ersättning...

• Alicia05sMamma

Har aldrig hört att man ska lämna ett till arbetsgivaren oxå. Det har inte jag gjort. Av vilken anledning ska man göra de igentligen? *undrar*
    Nä jag har bara skickat in de till fk, & här verkar allt fungera nu som de ska.

• triump

jag skickade mitt till fk.. arbetsgivaren fick muntligt besked

• Tina33

Jag lämnade bara till FK och sen kontaktade jag arb.givaren som nu har fått vilka datum jag ska gå hemma på mammaledigt så att de kunde fixa vik. Jag har aldrig hört att de skulle ha något intyg, de betalar ju inte ut pengarna när du inte jobbar.

• Sladdis

Tack för alla snabba svar!!

Då var det som jag misstänkte.
    Jag skickar originalet till FK, är till Östersund man skickar förresten eller
    sin lokala FK??
    Och så tar jag en kopia och skickar med ledighetsansökan till personalavdelningen på jobbet.

Tack än en gång!

• Linda1976

Jag skickade det till Östersund (det står det på FKs hemsida att alla blanketter ska dit, om det inte står nåt annat på den specifika blankett man har i handen), och arbetsgivaren fick veta muntligen när jag tänkte sluta jobba.

• sabi

Mitt arbetsgivare kom och ville ha en kopia på moderskapsintyget i samband med att jag lämnade in papper om föräldraledighet. Då hade jag redan skickat det till FK för flera veckor sen, men som tur var kom jag på att jag hade jag tagit en kopia...

Så det verkar variera, det är nog bäst att kolla med sin arbetsgivare eller ta en kopia innan man skickar iväg det.

Svar på tråden Moderskapsintyg till arbetsgivaren??