• vårsol

Barcelona med ettåring?

Jag funderar på att åka till Barcelona och hälsa på en släkting i vår. Det blir nog att jag tar med mig min minsting då, han kommer att vara 13-14 månader då. Funkar det? Finns det några roliga parker eller så som han kan härja av sig i? Hur funkar det på flyget, kan man ta med vagnen? (Vi har en ihopfällbar paraplysulky.) Ska man ta med blöjor och barnmat eller räkna med att han kan äta restaurangmat? (Beror kanske på barnet iofs...) Vad är era erfarenheter av Barcelona?

• Svar på tråden Barcelona med ettåring?
  • Kalikå

Jag har varit i Barcelona på bröllopsresa (utan barn dock) och kan säga att det är en underbar stad. Mycket parker, konstverk, arkitektur osv. Och shopping, kolla alla inredninsbutiker!

Jag tror det funkar utmärkt att ta med en ettåring. Det som är speciellt med Barcelona är att du kan bo vid stranden men ändå ha mycket nära till city (staden ligger ju vid havet). Med andra ord, ni kan bygga sandslott OCH shoppa på samma dag.

Vad gäller maten tror jag att den funkar även för barnet, barnmat går annars att köpa (eller ta med nån burk i nödfall).
    Vagnen kan ni ta med på flyget, paraplyvagnar tar inte så stor plats. Vi flög till Spanien med vår 4 månaders och liggvagnen däremot fick då checkas in.

Längtar tillbaka till Barcelona...

• Annaïck

Var precis i Barcelona med min 18 mån dotter. Det var mycket bökigt att ta tunnelbanan - fanns bara trappor- så vi tog buss. På vanliga restauranger finns det sällan barnstol, bara på fast food ställena. Blöjor och barnmat kan du utan problem köpa på plats. Ta med en paraplyvagn som har liggläge. Min dotter sov ofta då vi var ute på promenader och på kvällarna då vi gick på restaurang. Svenska stora barnvagnar fungerar inte så bra. Jag brukar alltid ha med mig lite alvedon och näsdroppar då vi reser ifall dottern skulle bli sjuk. Hon fick 40.3 i feber mitt i natten då vi var i Italien. Skönt att slippa leta apotek.

Parker med lekplatser finns det och djurpark i centrum.

Se upp för ficktjuvar på platser där det är trångt och mycket folk.Det är lätt hänt när man reser med barn och ska kånka på alla möjliga grejer att man är ouppmärksam.

• Mimmina

Vi var i Barcelona när vår äldsta dotter var 15 mån och det gick superbra! Tror Barcelona är en av de städer som är bäst att ta med barn till. T.ex. känns Rom totalt barnovänligt men Barcelona är kanon! Men som sagt, undvikt tunnelbanan för den är svårtillgänglig. Men den behövs inte heller om du håller dig till city, allt är nära.

Paraplyvagn rekommenderar jag också!

Rekommenderar Parc Güell som ligger en bit norr om city men som är underbar!!! Perfekt att ta med picknick dit.

När det gäller mat så finns en kedja som heter FresCo, där äter man sallads- pizza- och pastabuffé. Perfekt med småplock för liten!

Säger bara ÅK, Barcelona är jordens bästa stad, även med barn!

• vårsol

Vad roligt att höra om era positiva erfarenheter! Min släkting bor nära centrum och går överallt, och skulle vi åka tunnelbana kanske släktingen kan hjälpa till att bära vagnen.

Skönt om man kan köpa blöjorna på plats så man slipper släpa på så mkt, det blir ju mycket packning ändå.

Svar på tråden Barcelona med ettåring?