• dyckan

Panik.. Astrid Lindgren maskerad!!!

Fick en lapp med mig hem från min sons dagis i dag och då fick jag reda på att dom ska ha maskerad med Astrid Lindgren tema. Jag har fått en blackout.... Vad kan jag klä ut min son till?? Det står still i huvet på mig och jag kommer inte på något alls...
    Någon som har tips.

• Svar på tråden Panik.. Astrid Lindgren maskerad!!!
  • Revema

killen i ronja, mio min mio, bröderna lejonhj, tommy i pippi,

• uniMog

Katla

What do they need such good eyesight for anyway?
  • Vanilj

Karlsson
    Emil
    Rasmuss
    Tommy (PIPPI)
    Lasse, olle & bosse ,Alla vi barnen bullerbyn
    Ronja rövardotters kompis

• galengalen

emil är lätt fixat, blå kläder (pyjamas kanske?) keps och träskor (om ni har).

• galengalen

emil är lätt fixat, blå kläder (pyjamas kanske?) keps och träskor (om ni har).

• Nynne

På med ett par pantalonger och en stor tröja med ett skärp om i midjan. Klipp sen en ordentlig pottfrilla så kan han vara någon av bröderna lejonhjärta :D

Mandy f. 070301
  • tjoppaloppan

Som Karlsson på taket kanske i rutig skjorta, bruna byxor, svarta skor och en propeller på ryggen? (Kanske kan man ta en sån där solsnurra? Eller göra en i papper?)

Eller som Emil i Lönneberga med blå byxor, ev hängslen, grå tröja eller vid skjorta, ljusblå, vit och blårandig skjorta eller dulikt och en blå "mysse".

Eller som någon av bröderna lejonhjärta? Medeltidsklädsel med lång cape (Långkalsonger, bomullströja och cape) och träsvärd?
    Mio (min Mio) hade väl också medeltidsklädel?

Eller som Pippis prydliga kompis Tommy i sjömanskostym?
    Eller som någon av poliserna Kling och Klang?
    Eller som en av alla pappa Långstrumps vilda sjörövare, med randig tröja, svarta byxor, snusnäsduk på huvudet och svart lapp för ögat (finns på Apoteket, tror jag)

Sen finns ju Nils Karlsson Pyssling också, fast jag minns inte riktigt hur han var klädd? Röd mössa? Det syns i boken.

Eller som en nedsmutsad (lortsminkad) tjuv, som Ruskprick och Knarrhane, med lumpiga kläder, som tjuvade på Saltktråkan, för Pelle och hans bröder hade väl rätt ordinära 60-talskläder?

Du kommer nog på något!

Lycka till!

• mirakelmamma

Förlåt men jag bara måste.
    Är det ingen som kommer på vad Ronjas kompis heter? Birk är det ju!

Varför inte Pippi? Jag tror att även killar skulle tycka det var kul.

• tjoppaloppan

Och just det, han kan ju vara Birk Borkasson eller någon annan rövare i Mattisskogen.

(Gå in och kika på Astrid Lindgrens värld, vettja, där finns nog lite bilder från hur de klär ut sig i Vimmerby.)

• tjoppaloppan

Nu kikade jag in på Astrid Lindgrens värld på www.alv.se själv och tittade på fina foton därifrån.

Han kan ju också vara Rasmus på luffen, med uppkavlade byxor, halvskitig skrynklig skjorta, lite felknäppt, barfota, lortsminkad och ha jätterufsigt hår.

Vilket kul tema! Det ska jag komma ihåg till längre fram!

• ExAnimo

Man behöver inte ens köpa en svart lapp till ögat.
    Går lika bra att måla/rita dit en lapp.
    Gjorde det åt min son då han var sjörövare på dagis för flera år sedan.

tjoppaloppan skrev 2007-10-30 13:18:20 följande:
    Som Karlsson på taket kanske i rutig skjorta, bruna byxor, svarta skor och en propeller på ryggen? (Kanske kan man ta en sån där solsnurra? Eller göra en i papper?)Eller som Emil i Lönneberga med blå byxor, ev hängslen, grå tröja eller vid skjorta, ljusblå, vit och blårandig skjorta eller dulikt och en blå "mysse".Eller som någon av bröderna lejonhjärta? Medeltidsklädsel med lång cape (Långkalsonger, bomullströja och cape) och träsvärd?Mio (min Mio) hade väl också medeltidsklädel?Eller som Pippis prydliga kompis Tommy i sjömanskostym?Eller som någon av poliserna Kling och Klang?Eller som en av alla pappa Långstrumps vilda sjörövare, med randig tröja, svarta byxor, snusnäsduk på huvudet och svart lapp för ögat (finns på Apoteket, tror jag)Sen finns ju Nils Karlsson Pyssling också, fast jag minns inte riktigt hur han var klädd? Röd mössa? Det syns i boken.Eller som en nedsmutsad (lortsminkad) tjuv, som Ruskprick och Knarrhane, med lumpiga kläder, som tjuvade på Saltktråkan, för Pelle och hans bröder hade väl rätt ordinära 60-talskläder?Du kommer nog på något!Lycka till!
  • mysmatte

En av poliserna i pipi kanske? '

Pippis pappa kannske?

Vill man kosta på sig något så har jag sett att det finns Båtsman dräckt att hyra.

Farbror melker kanske?

• dyckan

Tack för alla tips..
    jag kommer säker på något nu..
    Blir nog en liten Rasmus eller en sjörövare...

• LeWi

Jag skulle kört på antingen rumpnisse eller så sälen moses från Saltkråkan

I reject you reality and substitute my own.
  • dyckan

Hur skulle du göra sälen då???

LeWi skrev 2007-10-31 08:22:30 följande:
    Jag skulle kört på antingen rumpnisse eller så sälen moses från Saltkråkan
  • agata99

Haha!
    Var en gång på fest med sago-tema där en kille gick runt i vita kläder och en gul mössa med blågult band hängande från.

Till slut visade det sig att han var utklädd till flaggstången som emil hissade upp Ida i.

Hahaha!

Fast det kanske fungerar bättre på vuxenfest än för barn. Men roligt var det.

Svar på tråden Panik.. Astrid Lindgren maskerad!!!