• Featherboah

Någon som har haft körtelfeber?

Jag har det nu. Jag tror jag dör...

Hur överlevde ni? Tacksam för alla tips.

• Svar på tråden Någon som har haft körtelfeber?
  • Birgitta2

Min dotter överlevde. Åt nyponsoppa och glass. Från det hon insjuknade tills hon blev helt frisk tog det nästan tre månader. Du överlever, men du kommer få en jobbig tid.

• annca

Hade när jag var 12.
    Minns inte så mycket av det, var så däckad av febern, som närmade sig 41-sträcket.
    Alvedon och sömn, tror jag att det var som fick mig att "överleva"...

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Julia85

Åhh din stackare!
    Jag hade det då jag var 17 år. Åkte på den elaka varianten och hamnade på sjukhus i några dagar. Jag var helt utslagen och kunde inte äta och dricka, näsan kunde jag inte andas genom på flera veckor! De på sjukhuset hade inte sugit ut så mycket grönt snor på någon person som de gjorde på mig! Jag tog mig precis upp ur sängen och in på toa, sen fick jag ringa på sköterskorna så de fick hjälpa mig in i sängen igen. Är det 3 meter till sängen från toa på ett sjukhus?
    De på vårdecentralen visste inte ens om att de fanns olika varianter av körtelfeber. Det var läkaren på öron -näsa -hals som berättade det för oss då jag blev inlagd efter prover m.m
    Jag hade stora kulor på halsen och de fick för sig att de var cancertumörer och tog prover men det var bara körtlar som tur var. (sprutan var gigantisk!)
    Jag var dålig i några månader efteråt. och än idag 5 år efteråt svullnar körtlarna då jag blir förkyld!

Min kusin fick också körtelfeber och blev inlagd med en annan variant av körtelfeber än vad jag hade men den också elak..

Min syster däremot fick en lättare variant och traskade omkring hemma med bara ont i körtlarna och lite feber.

Lia 040726 & Melwin 070507
  • Featherboah

Hemskt virus... Fyfan. Haha. Det är så eländigt att jag nästan skrattar istället för att gråta. Nu sitter jag och petar i mig potatismos och gräddfil (det enda ätbara idag), och får ta sats inför varje tugga för att det känns som tusen nålar. Yes yes, livet är ju underbart ibland.

• Featherboah

Puffar, någon mer som kan dela med sig? Står knappt ut med den här smärtan. Gråter

• annca

Som sagt var det ju några år sedan nu... (dryga 25 elelr så) men jag måste ju uppenbarligen ah överlevt.
    Tror mamma lyckades få im mig olika kalla krämer, yoghurtar och soppor, nyponsoppa, fruktsoppa, blåbärssoppa, hallonkräm, äppelkräm etc.
    Kalla saker brukar kännas skönare i halsen.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Featherboah

Måste fråga, är det vanligt att man hostar mycket under körtelfeber? Finns det risk att det svullnar mer isåfall, eller börjar blöda ur halsen?

Fick världes rossel-host-attack när jag vaknade. Var helt livrädd att det skulle komma blod. Gråter

• havsfru

Jag hade körtelfeber när jag var 19. Till mig sa läkaren att det brukar bli värre ju äldre man är.

Featherboah, jag lider med dig! Usch, vad hemskt det var! Det började med att körtlarna på nacken svullnade upp (innan jag fick feber eller ont i halsen). Då var jag helt säker på att jag hade fått cancer. Men strax efteråt kom hög feber och fruktansvärt halsont. Jag minns dock inte att jag hostade?

Tror att jag hade feber i typ 2-3 veckor, men jag mådde dåligt i ett par månader.

• Nidorina

Jag låg på isoleringsavd på sjukhus, med dropp, i en vecka och blev därefter sakta bättre, var 15 år. Men det var jobbigt!

Svar på tråden Någon som har haft körtelfeber?