• Trixabus

Korttidsodling eller långtidsodling, vad är bäst?

Hej alla kämpar!

Har funderingar kring det här med korttidsodling kontra långtidsodling, vad är bäst?

Vår första behandling gjorde vi på Öresundkliniken och det blev korttidsodling. Dom säger att dom gör långtidsodling i de fall dom anser det vara relevant. Men alla som jag har pratat med har aldrig blivit erbjudna långtidsodling trots många fina ägg.

Vår andra behandling gjorde vi i Falun och det blev långtidsodling. Dom har det som rutin.

Fick missfall i vecka 6 vid första försökt (kortsodling) och testade negativt vid andra försöket (långtidsodling). Nu undrar man ju om långtidsodling är bättre?!

Vore himlar intressant att höra om era erfarenheter eller tankar kring korttids- och långtidsodling.

• Svar på tråden Korttidsodling eller långtidsodling, vad är bäst?
  • Lyckoprinsessan

Jag tror att chanserna är större om man sätter in en blastocyst.
    Flera kliniker kräver minst fem befruktade ägg som börjat dela sig fint för att man ska långtidsodla.

• Trixabus

Tack Lyckoprinsessan.

Från början trodde jag också det, men nu är jag lite mer tveksam om långtidsodling är det bästa. Jag hoppas så att långtidsodling är bättre. Första försöket gjorde vi på Öresundskliniken och dom tycks inte ha långtid som rutin. Vi fick ut 11 ägg och 6 blev befruktade, men ingen långtidsodling. Nu har vi köpt 3 pack i Falun som har långtidsodling som rutin. Fick ut 14 ägg och 10 blev befruktade. Undrar så varför Falun så mkt oftar kör långtidsodling än de flesta andra kliniker, är det så att vissa kliniker inte tror på långtid eller är det så att dom inte har vanan att köra det?! Hur som helst v 49 bär det iväg till Falun igen, hela 66 mil.

• xanni

Lycka till Trixabus i v. 49! Vi åkte 40 mil enkel resa till IVF-Falun i somras och fick två blastocyster insatta och vi blev gravida med en knodd på första försöket!

• Lyckoprinsessan

Stort lycka till inför nästa försök.
    Jag har själv gjort en IVF med långa protokollet, fick dock bara ut ett ägg så det sattes ju in på dag två men testdagen visade minus.
    Jag har tyvärr åldern emot mig men har inte gett upp än...
    Går nu på akupunktur för att förbättre oddsen och tänker begära korta protokollet vid ett ev. nästa försök. Hoppas då på fler ägg så att jag kan långtidsodla.

• Lyckoprinsessan

Stort grattis till dig xanni!

• Trixabus

Xanni: ett stort grattis till den lilla knodden, vilken underbar känsla, hoppas så att man själv får uppleva den en dag ? har än inte fått uppleva den känslan. Vi bor i Skåne och har 66 mil enkel?, vi tänker ta tåget denna gången, förra gången körde vi bil, men det var alldeles för jobbig. Nyfiken fråga, valde du Falun pga långtidsodling?

Lyckoprinsessan: jag tror definitivt på akupunktur!
    Första IVF behandlingen utfördes Utan akupunktur och med en sprutdosen kring 150-200 IE. Vi fick ut 11 ägg varav 6 blev befruktade ? vilket är bra.
    Andra IVF behandlingen utfördes Med akupunktur (kunde dock inte fullfölja hela behandlingen eftersom min lilla kattfröken blev dålig). Jag började med samma sprutdos som förra gången, men fick snabbt sänka dosen eftersom jag höll på att bli överstimulerad, dosen sänktes till 75IE. Vi fick ut 14 ägg och 10 st blev befruktade.
    Jag tror det var akupunkturen som gjorde att jag behövde en lägre dos och en väldigt låg dos också, blev helt chockad. Denna gång hoppas jag kunna fullfölja hela akupunkturprogrammet. Är det Falun som gäller även för dig?
    Toppen bra, man skall inte ge upp, och det här med åldern är inte alltid det avgörande, det försöker jag intala mig själv. Förutom akupunktur, knaprar jag Rosenrot och Apiforce, om det har någon inverkan har jag ingen aning om, men det kan ju aldrig skada ? som sagt man griper efter varje halmstrå, kanske en aningens desperat
    När tänker du köra igång, vore himla roligt om vi kunde följas åt.

Som bekant är det ju inte antalet ägg som är relevant utan kvalitén, och jag är lite rädd att min kvalité inte är bra. Dock har jag inte hört annat än att det skulle vara bra, men hur vet man det

Många lyckoönskningar till er båda.

• Hjärtats Lust

Jag gjorde mitt första ivf försök i umeå för ca 3 veckor sedan fick ut 12 ägg och ALLA blev befruktade Flört de hade pratat om hur de skulle göra men de vågade inte chansa så då blev det korttid och tur är väl det för nu är jag i v 5 (6) beroende på hur man räknar.

• xanni

Trixabus, vårt val av IVF-klinik blev Falun, till stor del för att de har långtidsodling som rutin vid tillräckligt många ägg vid ÄP och befruktning. För mig med PCO finns en chans att äggen ska vara någotsånär vid god kvalitét trots min ålder - därav önskan om att göra långtidsodling.
    Ytterligare orsak var att vi gjorde allt privat - jag är över 38 år vilket är landstingets åldergräns för subventionerad hjälp här i vårt landsting. Den privata klinik jag anlitade här hemma har dessutom samarbete med bl.a. Falun IVF. Dessutom är det ingen kö i Falun, inte heller är de särkilt dyra - i relation till t.ex. Stockholmklinikerna.
    Vi åkte tåg alla resor och tyckte det var smidigt. Vid ÄP åkte vi upp dagen innan och vi bodde på Scandic - fem minuters gångväg från sjukhuset. Vi fick återfört två blastocyster, en 10-poängare och en som inte skulle klarat av en upptining. Annars hade jag nog inte fått två tillbaka... Två blastocyster har vi även i frysen för syskonförsök. Ett klarade sig som sagt och allt ser bra ut. Är i vecka 24 nu.

Önskar er lycka till när ni ska åka igen!

By the way, precis som Lyckoprinsessan fick jag akupunktur under hela behandligen fram till ÄP. Jag tror att det spelar roll i det hela att jag fick det och jag tänker definitivt göra akupunktur nästa gång, om vi bestämmer för en nästa gång...

Tack Lyckoprinsessan för lyckönskningarna!

• Bling1975

Anledningen till att inte alla kliniker kör med långtidsodling är främst att det krävs en modernare frysteknik för att kunna få bra resultat även på frysta. Tidigare så slängdes det som blev över vid en långtidsodling. Flera kliniker har nu skaffat modernare frysteknik som även passar bloastocyster men de som har kommit längst är fertilitetscentrum och falun.

Som flera skriver så bör man ha minst 5 befruktade ägg för att köra långtidsodling. Dels för att livmodern är en mer gynnsam miljö för embryot och dels att det är först när man har många som det behövs en lite hårdare urvalsprocess.

Vid varje individuellt försök så ökar oddsen från 35% till 50% om man långtidsodlar, men de har även gjorts forskning som har kommit fram till att man får fler graviditeter per ägguttag vid korttidsodling. Det beror nog på att även embryon som inte klarar långtidsodlingen kunde ha blivit ett barn om det hade satts in i livmodern på dag 2 istället.

Lycka till!

Stitch längtar efter Lilo 4.0
  • nirakanna2

Vi har gjort två IVF/ICSI och fått tillbaks på dag 2 bägge gångerna. Man försökte odla de överblivna till blastocyster, men inget embryo har gått vidare såpass i delningen, så jag är glad att vi fick sätta in på dag 2. Nästa helg får vi testa om vi lyckats...

• Lyckoprinsessan

Stort lycka till, håller tummarna för er!

• Trixabus

Hoppas och tror att långtidsodling är bättre än korttidsoding, annars kunde vi lika gärna fortsatt i Malmö.

Några fler som har erfarenhet eller tankar kring långtidsodling kontroa korttidsodling?

Lycka till

• hoppfull trots allt

Var på koll igår och passade på att fråga läkaren och enligt honom så skiljde det i stort sett inget på antal fullgångna graviditeter mellan kort och långtidsodlat

• Bling1975
    hoppfull trots allt skrev 2007-11-09 10:33:17 följande:
    Var på koll igår och passade på att fråga läkaren och enligt honom så skiljde det i stort sett inget på antal fullgångna graviditeter mellan kort och långtidsodlat
    Det stämmer ju bara delvis. Per enskilt återförande så är ju chansen mycket högre vid långtidsodling. Däremot kan man få fler återföranden per ÄP med korttidsodling vilket uppväger så att det blir lika många barn per ÄP. Frågan är bara om man vill snabba på processen något. Vid långtidsodling så behöver man i snitt göra 2 återföranden och vid korttidsodling 3 för att uppnå graviditet.

Om man tittar på Falun sida så kan man se följande statistik per återförande:
    ( www.ivffalun.se/index5.html )

Långtidsodlat:    55% fick plus, 50% gick till förlossning.
    Korttidsodlat:     35% fick plus, 30% gick till förlossning.
    Stitch längtar efter Lilo 4.0
  • Hjartesjalen

Tjejjer, ni kan ga in pa www.linne.se (Carl von Linne kliniken i Uppsala) o kolla vad dom sager o langtidsodling, dar star valdigt intressant ocksa. Dom sager lite annorlunda an vad dom gor pa Faluns hemsida, kan vara bra att lasa bada. Lycka till allihopa!!

Svar på tråden Korttidsodling eller långtidsodling, vad är bäst?