• Anonym (Undrar)

VAB när dagis är stängt??

En fråga, kan man ta ut vab när dagis har stängt? Har för mig att det finns en ruta som man kan kryssa i där det står att förskolan är stängd....Är jag ute o cyklar?

Dagis har stängt i morgon och jag vill spara mina sista semesterdagar till jul.

• Svar på tråden VAB när dagis är stängt??
  • Anonym

tror du inte kan ta ut vab då barnet inte är sjukt.

• isasdream

nej, jag tror inte man får ta vab då. har man föräldra dagar kvar går det bra men ej vab det har man när barnen är sjuka.

• Alyssa

Du är ute och cyklar du kan inte vabba när dagis är stängt, det är kommunens skyldighet att se till att ordna annan dagisplats om du måste jobba.

• Anonym (Undrar)

ok då vet jag, tack

• Lorelei

Om dagis är stängt p.g.a. att personalen är sjuk så kan man ta vab. Men om dagis är stängt p.g.a. planeringsdag eller dyl så är det vanlig föräldrapenningsdag som gäller.

• Lorelei
    Alyssa skrev 2007-10-30 15:11:51 följande:
    Du är ute och cyklar du kan inte vabba när dagis är stängt, det är kommunens skyldighet att se till att ordna annan dagisplats om du måste jobba.
    Kommunen har full rätt att några gånger per år stänga dagis och inte erbjuda annan plats för t.ex. planeringsdagar. Men som jag skrev nyss så har man då rätt att ta ut vanlig föräldrapenning den dagen.
  • Anonym (Undrar)

ok, tack

• Taffer

Här ska dom stänga en dag oxå, och då är det all barnomsogr det gälelr, så att hitta någon anann är ju typ omöjligt. Någon av oss får vara ledig, såvidare inte sambon börjar ltie senare den dagen, då funkar det ändå.

• Alyssa
    Lorelei skrev 2007-10-30 15:13:43 följande:
    Ok. Men det var exakt denna info jag fick från FK när jag vabbade då dagis var stängd. Trodde också att jag kunde vabba. De sa ju även att man fick ta ut föräldrarpenning.
  • Lorelei

Men det var ju just det jag sa... Man kan inte ta ut VAB (tillfällig fp) utan man ska ta vanlig fp.

Om dagis sedan stänger p.g.a. att personalen är sjuk och de inte kan ordna vikarier som räcker så har man rätt att vabba för att ordinarie vårdgivare är sjuk eller smittad.

• Anonym

De har jag gjort barnet kan ju ha blivit sjuk

Svar på tråden VAB när dagis är stängt??