• thisismylife0

Vilka färger för att framhäva blå ögon?

Vad ska jag använda för färger på ögonskugga för att framhäva mina blå ögon? Jag vet att brun mascara passar för min ögonfärg. Men vad ska jag välja för ögonskugga?
    Har hittat en jättefin som finns i grå/silver, grönt eller guld. Jag har rött hår. Någon som vill ge lite tips?

• Svar på tråden Vilka färger för att framhäva blå ögon?
  • JooCee

brun i olika nyanser.. ljus inne vid näsroten och mörkare utåt..

• ming

Många sminkkonsulenter som jag har träffat säger blå ögonskugga för blå ögon.

• Marvinna

Till mig har de sagt precis tvärt om. =)

ming skrev 2007-10-30 23:51:17 följande:
  • Mysluvan
    Jag fick lära mej precis tvärtom på sminklektionerna i skolan. Bryter man med en annan färg så syns din egen bättre.
    Sen är de väl så att ju mörkare skuggor du väljer och svart eyliner och kajal framhäver blå ögon mer.
    Ja jag stavar i min iver fel ibland!!
  • jennie ellie

?????????Aldrig hört

• Mysluvan

Titta på dina bilder TS jag tror grönt vore väldigt snyggt på dej.

• R Mutt

Jag har också hört både det ena och det andra... och jag tycker egentligen att både och stämmer.

Köpte nyligen ett ögonskugg-kit som var till för att framhäva just blå ögon och det var mörkblå/ljusblå/vit skugga. Ingen vardags-makeup direkt men helt klart så ser man ögonfärgen tydligare med den.

Till vardags har jag ofta brunt (ihop med rosa eller guld) och det tycker jag också framhäver ögonfärgen jämfört med huir jag ser ut anturell.

Så det verkar funka med lite av varje.

• Duckan74

Jag har ganska ljusa blå ögon och jag varierar lite efter vilka kläder jag har. Till fest sotar jag med mörkt grått och det tycker jag blir fint. Till vardags oftast brun skugga.

• ming

Va, vad konstigt. För på mig sminkar de alltid med blått (nu snackar vi inte knallblått), trots mina blå ögon. Fast det kanske har med hudfärg och sånt att göra också.
    Fast sen för ett tag sen hittade jag skuggor från Loreal där de rekommenderar färger till olika ögonfärger, så jag köpte den här blå som är för att framhäva blå ögon: www.fargadelinser.se/default.aspx (Den är iofs ganska diskret.)
    Så då trodde jag att det var sant. Generad

Jaja, tur att jag oftast använder skimrande brun.

• Lilla Smilla

Det står ju i och för sig aldrig att det framhäver blå ögon, bara att den passar... Det är ju inte samma sak.
    "Denna ögonskugga är speciellt utvald för dig med blå ögon!
    Passa på att välja en ögonskugga som passar din nya ögonfärg!"

Själv har jag mörkblå ögon, och jag använder nästan uteslutande bruna nyanser. (Men det beror mest på att jag tycker att det är snyggast med naturliga, jordnära färger.) FAST alla nyanser passar inte alla... Det bästa är ju att besöka en make-up-artist och få råd. Jag fick gratis råd på BodyShop när jag skulle handla ögonskugga där.  

ming skrev 2007-10-31 10:29:55 följande:
    Äsch nu funkade inte den länken! Fick inte fram nån bra länk, men ni får kolla på en bild istället: www.fargadelinser.se/pub_images/original/H201...
    Stolt mamma till Julius
  • ming
    Lilla Smilla skrev 2007-10-31 10:41:40 följande:
    Det står ju i och för sig aldrig att det framhäver blå ögon, bara att den passar... Det är ju inte samma sak."Denna ögonskugga är speciellt utvald för dig med blå ögon!Passa på att välja en ögonskugga som passar din nya ögonfärg!" Själv har jag mörkblå ögon, och jag använder nästan uteslutande bruna nyanser. (Men det beror mest på att jag tycker att det är snyggast med naturliga, jordnära färger.) FAST alla nyanser passar inte alla... Det bästa är ju att besöka en make-up-artist och få råd. Jag fick gratis råd på BodyShop när jag skulle handla ögonskugga där.  
    Nej, kanske inte att den framhäver, men det står att den är speciellt utvald för folk med blå ögon. Och det tolkar jag nog som att den ska framhäva.
    Jaja, hur som helst är det fortfarande tur att jag oftast använder min skimrande bruna.

Ljuslila/lila tycker jag också är fint och framhäver blå ögon.
  • ming
    Lilla Smilla skrev 2007-10-31 10:41:40 följande:
    Det bästa är ju att besöka en make-up-artist och få råd. Jag fick gratis råd på BodyShop när jag skulle handla ögonskugga där.  
    Glömde säga att senast jag var på makeuprådgivning var det faktiskt just hos the Bodyshop, och då sa de blått.
    Men som sagt, det kan ju ha varit andra saker som spelade in, typ hudfärgen, antar jag, jag är ju ganska kall i mina färger.
  • ming
    ming skrev 2007-10-31 10:47:52 följande:
    Glömde säga att senast jag var på makeuprådgivning var det faktiskt just hos the Bodyshop, och då sa de blått. Men som sagt, det kan ju ha varit andra saker som spelade in, typ hudfärgen, antar jag, jag är ju ganska kall i mina färger.
    Apropå kalla/varma färger, så kanske det var det de utgick mest ifrån, för jag ser att ts skriver att brun mascara passar hennes ögonfärg, och det finns nog inte en sminkartist i världen som skulle sätta annat än svart mascara på mig, just för att jag är kall. Ts kanske har varmare färger?
  • Lilla Smilla

Jag tror att det är mer än ögonfärgen som spelar in, precis som du säger. Typ hudtoner, hårfärg mm. Mig sminkade de i grönt och brunt.  

Glömde säga att senast jag var på makeuprådgivning var det faktiskt just hos the Bodyshop, och då sa de blått. Men som sagt, det kan ju ha varit andra saker som spelade in, typ hudfärgen, antar jag, jag är ju ganska kall i mina färger.
    Stolt mamma till Julius
  • snuttP

Om du vill så kan du gå in på www.techfuturum.se uppe till höger kan du välja kurssidor, gå in under hudvård, där ligger att examens arbete som en klasskompis till mig gjort. Hon är makeup artist i botten. Jätte bra arbete, massa bilder, mm.. Lycka till!!

Emelie heter tjejen som gjort det... under klass hudvård-05

• Lilla Smilla

Nu när jag kikat i ditt galleri tycker jag knappt att du behöver använda smink alls! Du är ju jättefin på de bilderna!

nyfiknaflickan skrev 2007-10-30 18:36:56 följande:
    Vad ska jag använda för färger på ögonskugga för att framhäva mina blå ögon? Jag vet att brun mascara passar för min ögonfärg. Men vad ska jag välja för ögonskugga?Har hittat en jättefin som finns i grå/silver, grönt eller guld. Jag har rött hår. Någon som vill ge lite tips?
    Stolt mamma till Julius
  • Mysluvan
    Det är ju kanske så också att blåögda passar i blått men om man vill framhäva färgen på ögonen så kan det göras med en annan färg så gör kontrasten sitt.
    Det blir ju olika effekt så att säga, jag tror du fått korrekt rådgivning. Man kan ju använda smink och färger på så många sätt!
Svar på tråden Vilka färger för att framhäva blå ögon?