hård i magen och kan inte bajsa
jag är så hård i magen och kan inte bajsa men sk behöva det, tips på vad jag kan äta o dricka?
jag är så hård i magen och kan inte bajsa men sk behöva det, tips på vad jag kan äta o dricka?
Mitt tips är att dagligen äta så kallad "Pajalagröt". Googla på det så hittar du massor av recept. Med hjälp av denna gröt har flera äldreboenden blivit av med all sin medicinering mot förstoppning och hård mage!!
*plommon dryck
*plommonpure´& juice
*päron
*messmör
*linfrö i gröt och fil eller en msk per dag med vatten
*öka på fiberintag och vatten inteag-
lactulos - finns på apotket
Kaffe o plommon, kanske torkade katrinplommon. Blir dunderfart på magen då.
*Kanske inte riktigt diaresprutt, men "lite lagom"..
Kiwi rekommenderade min bm. Dessutom är det bra att dricka mycket vatten och röra på sig, typ promenader, så mycket man orkar.
Annars MASSOR med vatten, katrinplommon. Finns Laktulos att köpa på Apoteket men det ska tas regelbundet och tar lite tid innan det fungerar. Är det akut så finns Microlax på Apoteket som du sprutar upp i ändtarmen. Då kommer det strax efteråt men det kan kännas väldigt obehagligt och göra lite ont. Man kan ta Xyloproct innan.
Jag dricker Aloe vera varje dag och min tröga mage mår mycket bättre.
Testa att äta grovt bröd med mycket korn i, råa grönsaker och drick mycket vatten.
Funkar inte det så kan man köpa Lactulos eller Frukt&Fiber på apoteket (fråga personalen) som hjälper magen att komma igång. Man ska ju inte använda för mycket sånt laxerande, men heller att magen kommer igång än att gå omkring förstoppad. När magen kommit igång så behöver du ju itne ta mer.
Proviva kanske kan funka också...
Okej tack. jag får köra på vattnet så länge har inget annat hemma.
den enda jag har hemma är typ mjölk,nyponsoppa,persikor,apelsiner men det har nog inte den effekten
Molinogröt finns oxå, verkar vara typ "pajalagröten" någon innan tipsade om. Ska se om jag hittar receptet
Rör på dig, käka fibrer (men glöm inte att dricka vatten också), dra ner på sockret. Hjälper mig i alla fall. Märker direkt när jag fuskat. Det allra viktigaste är nog ändå att röra på sig.
Dag 1: 2,5 dl vatten
2 msk vetekli
1-2 msk hela linfrön
1 tsk russin
1 plommon
blanda allt och låt stå över natten
Dag 2: tillsätt 0.5 dl grahamsmjöl
en aning salt
vispa ihop och låt gröten koka i 10 minuter. Rör då och då
hade samma problem och ingen hjälpte. Ringde sjukvårdeupplysningen och de sa att eftersom jag varit förstoppad så länge (en vecka) så hade det bildats som en hård klump och skulle därför prova "klyx" som en ett lavamang. Oj viljen befrielse!! Lycka till!
Får ut och handla lite i morgon om det inte blivit bättre