• Lady X

Min bebis pruttar som en vuxen karl!

Min lilla tös på tre veckor får bröstmjölk och Lemolac ersättning på flaska (spydde mkt av vanlig Semper). Då hon haft problem med magknip och mycket gaser får hon Minifom sedan en vecka tillbaka innan varje måltid, hon får även Semper magdroppar med nyttiga bakterier för magen. Hon äter ur en Dr Brown`s antikolikflaska. Ändå har hon väldiga problem med magen. Hon bajsar ca 6 gånger om dagen och pruttar VÄLDIGT mycket. Hon lägger av många högljudda brakare om dagen och låter som en vuxenkarl! Det märks att hon har det kämpigt med alla gaser i magen, krystar och stånkar. Ibland suger hon bra på flaskan och sluter tätt med munnen men ibland hetsäter hon och hamnar som i otakt då hon ska suga. Sväljer mkt luft. Jag försöker rapa henne under och efter måltiden men det är inte alltid det kommer ngt. Idag provade jag även med sk. kolikmassage men det blev hon bara ledsen av.

Hur sjutton kan jag hjälpa henne? Känns som att jag gör allt jag kan redan. Lider med henne och får än mer dåligt samvete för att jag inte lyckats få ordning på amningen, misstänker att det är flaskmatningens fel alla dessa gaser.

• Svar på tråden Min bebis pruttar som en vuxen karl!
  • Tjohalia

Det här med att prutta som en vuxen karl känner jag igen från båda mina barn, man kan knappt tro att såna ljud kan komma från en sån liten söt kropp Men mina har inte haft nån direkt magknip utan bara litegranna som sedan släppt med prutten. Se det positivt att hon pruttar för då kommer ju gaserna ut iaf.
    Hon kanske äter för fort? Du skriver ju att hon äter hetsigt. Gör fler pauser under matningen och fortsätt försöka rapa henne ofta.

• Sabre135

Minifomen gör att bebisar pruttar väldigt mycket. Läste det någonstans, tror att det var på bipacksedeln. Kanske kan vara en bidragande orsak till alla pruttarna?
    .

• Lo lo
    Sabre135 skrev 2007-10-30 19:46:14 följande:
    Minifomen gör att bebisar pruttar väldigt mycket. Läste det någonstans, tror att det var på bipacksedeln. Kanske kan vara en bidragande orsak till alla pruttarna? .
    Men poängen med minifom är ju att få ut gaserna - därav pruttarna.

Det där med att prutta som en vuxen karl känner jag igen från min son, och han pruttade så även när han enbart åt bröstmjölk. Jag tycket att minifomet hjälpte för honom även om besvären inte försvann helt. Magmassagen underlättade också. Fortsätt försök med den. Det viktigaste är att hon är ganska mätt (ca 20 min efter måltid rekommenderas) och inte allt för trött.
  • lillajag82

rapningen är jätteviktig..
    när min son börjar mixtra vid maten, det kan vara i mitten av matningen ungefär, så tar jag upp honom och rapar honom sen går det bra igen..
    vissa barn har väldigt svårt att rapa..min son kunde knappt rapa innan 6 veckor ungefär vilket resulterade i enorma magknip..sen när jag bytade till DR brown flaskan och tagit bort minifom dropparna så går det som en dans! ..räcker jag sätter honom upp..
    Vissa barn blir tydligen sämre av minifom dropparna och min pojke blev det..

• Blurran

Hej!
    Fortsätt med kolikmassage! När du rör hennes mage jobbar hennes tarmar vidare och hon kommer skrika och vill att du slutar. Massagen hjälper henne att få ut gaserna snabbare och förkortar lidandet såsmåningom.
    De säger att resultatet kan märkas efter ca 1-2 veckors utövande. Tror det var 2 ggr/dag. För upp knäna mot magen och pressa lite lagomt så kan det komma ordentliga gaser också.
    Vi har en liten fd. koliktjej också. Jag var lite för lat för att utöva massagen dagligen, var för trött, men orkar du så kämpa på. Jag körde massage ibland men knäpress ofta. Hjälpte mycket samt minifom-droppar som jag också gav. Ger mycket gaser det också men gör de stora onda gaserna mindre och lättare att få ut.
    Hoppas ni får det lugnt snart. Lycka till med den lilla babymagen nu och grattis till underverket!

• zynk
    Lady X: Det låter som du gjort väldigt mycket redan för din lillas mage! Och du - ha INTE dåligt samvete för amningen! Du gör vad som är bäst för din bäbis oavsett det är bröstmjölk eller ersättning. Men jag vet att det är en känslig sak för det är sån amningshysteri i vårt samhälle.
    Och att bajsa 6ggr tycker jag låter normalt för en så liten. Och var glad för det för förstoppning kan ju flaskbarn drabbas av. O OJ vad de små kan stånka - utan att det är nåt fel.

Sempers magdroppar (snälla magbakterier) är det som visat en vetenskaplig effekt mot magknip - däremot är minifom väldigt tveksamt.

Min tjej är nu 3½ månad och har alltid pruttat ljudligt . Varje morgon hälsar hon på oss med en prutt och det fortsätter sen under dagen. Jag tycker det är jättebra för då kommer det som sagt ut. Ibland kan jag märka att hon ålar sig och är orolig och sen kommer prutten o då slappnar hon av. Jag hade jättesvårt med amningen och det höll på att driva mig till vansinne - har gett ersättning som tillägg och ger nu det 1-3 ggr per dag. Funkar bra nu men OJ vilken tid det tog innan det funkade- jag hade SÅ ont i brösten o tjejen ville snutta hela tiden.
    Ja inte så mycket tips tyvärr. Håll ut det blir bättre!
  • Lequisha

Jag rekommenderar oxå Sempers magdroppar.
    De hjälpte vår son jättemycket med magen. Han pruttar fortfarande en hel del men nu slinker de igenom lätt som en plätt utan allt stånkande och krystande.
    Minifomet gjorde däremot så han började kräkas så dom slutade jag med efter bara 3 dagar. Magdropparna räcker alldels utmärkt och får ordning och regelbundenhet i bajseriet oxå.
    Lycka till

• 78Misan

Testa att hålla henne mer "upprätt" när du matar, om dom ligger ner är det "lättare" för dom o få in för mycket luft.

• Lady X

Tack för alla tips! Antar att hon är ganska "normal". Jobbigt att behöva se henne lida bara. Känns ju som att jag gör allt jag kan, mer kan jag inte göra. Ska ge massagen en chans.

Svar på tråden Min bebis pruttar som en vuxen karl!