• Jamson

slö, stel, aptitlös katt

Hej, har precis tagit hand om en katt och de senaste dagarna tycker jag att hon är som rubriken lyder. I förra veckan spydde hon en del, men jag var i kontakt med ursprungsägaren och enligt denne var det inte ovanligt.
    Ska till veterinären imorgon, men är det någon som vet vad det kan vara?

• Svar på tråden slö, stel, aptitlös katt
  • Birgitta2

Är det mat hon kräker upp? Då kan det vara hetsätning. Mkt vanligt med katter. Sprid ut torrfodret på en bricka så tvingas de att äta långsamt.

Är det hårbollar? Normalt för långhårskatter.

Är det galla? Dvs ingen mat eller nåt annat? Då skulle jag söka veterinär. Det kan ha satt sig något i luftvägarna eller vara något annat som bör undersökas.

Är hon dessutom slö och tydligen stel, som du säger, så hade jag inte tvekat att ta henne akut till veterinär eller djursjukhus.

• fjunis

Har hon kissat? Kan vara njurarna som inte fungerar som de ska annars.

• Jamson

ja, hon dricker och kissar som vanligt.
    Funderar på om hon fått en fästing någonstans, men jag hittar den i så fall inte.
    HOn är Birma och har kräkts mycket periodvis enligt förra ägaren.
    Inte stel så, men hon rör sig långsamt.

• Ayya

Kan absolut vara en fästingburen sjukdom. Berätta för veterinären att hon haft fästingar så underlättar det i jakten på att ta reda på orsaken.

• Birgitta2

Birman är en semilånghår och kräks upp en hel del hårbollar. Birman är också en lugn ras, individuellt naturligtvis. Är den äldre så kan den bli ännu latare, och likaså om den är kastrerad. Det är ju svårt att sia om när man varken sett katten eller hur spyorna ser ut. Har hon/han feber?

Lycka till hos vetten i alla fall.

• Jamson

Hej och tack alla ni som svarat, de konstaterade en infektion i alla fall så nu får hon penicillin, och jag är 1900 spänn fattigare!

• goldcoast

HEJ!

Kanske vore idee att försäkra kissen??

Ring agria eller ngt annat bolag.

Hoppas kisse snart mår bättre igen.

• Jamson

jo, försäkring är ju kanon, men jag övertog 3 kissar som är 8, 9 och 11 år gamla och då har jag inte hittat något förs bolag som är villig att försäkra dem. De är för gamla tyvärr.

• Birgitta2
    Jamson skrev 2007-10-31 16:24:54 följande:
    Hej och tack alla ni som svarat, de konstaterade en infektion i alla fall så nu får hon penicillin, och jag är 1900 spänn fattigare!
    Det var billigt. Min senaste katt, 5 månader gammal, åkte på diarré. Långvarig. Konstaterades tarminfektion. 4600 kr inkl alla jä**a prover. Men med specialkost är hon piggelin nu. Men det tog en månad. Och eftersom hon blev sjuk innan vi ens hunnit försäkra henne så gällde inte försäkringen.

Tack gode gud för veterinärer, men det borde finnas högkostnadsskydd när inte försäkringen gäller.
  • Jamson

misstänker att hon har hcm..
    HOn har bara blivit sämre!

• Majsan70
    Jamson skrev 2007-11-04 11:22:57 följande:
    misstänker att hon har hcm..HOn har bara blivit sämre!
    Har du vart in o ultraljudat henne?

Har ni övervägt FIP?

Usch va jobbigt att behöva gå o oroa sig så.
  • Jamson

vad är fip? Har du någon bra tråd på det?

• Majsan70
    Jamson skrev 2007-11-04 12:38:00 följande:
    vad är fip? Har du någon bra tråd på det?
    Gå in på www.Birma.se där letar du efter artiklar så lär du hitta en hel del om FIP som drabbar Birmorna väldigt mycket hårdare än andra kattraser.

Tyvärr går det inte att helt avgöra FIP förens katten är död. Men man kan ta ett prov på vätskan i buken för att se vartåt det indikerar. FIP är alltid dödligt tyvärr.

Det står även en del om HCM på birma sidan.

Undrar du över nåt mer så får du gärna hojta till. JAg föder upp Birmor o har läst en hel del om de olika tragiska åkommorna som drabbar just den rasen.

Hoppas nu att det bara är nån vanlig infektion din katt har fått. *håller tummarna*
  • Jamson

Hon har inte feber, snarare tvärtom, hos veterinären hade hon 37,4 grader.
    Då sökte hon sig till värmekällor, men nu vill hon ligga svalt.
    Varför jag misstänker hcm är för att hennes tidigare matte var här och tittade på henne och sa att hon verkade ha samma symptom som en av hennes tidigare katter, och den dog av hcm.

• Majsan70
    Jamson skrev 2007-11-04 15:06:14 följande:
    Hon har inte feber, snarare tvärtom, hos veterinären hade hon 37,4 grader.Då sökte hon sig till värmekällor, men nu vill hon ligga svalt.Varför jag misstänker hcm är för att hennes tidigare matte var här och tittade på henne och sa att hon verkade ha samma symptom som en av hennes tidigare katter, och den dog av hcm.
    HCM är ju enkelt att diagnostisera redan nu. Ett enkelt ultraljud bara så bör ni se om hon är sjuk i det.

FIP innebär inte alltid feber. En av de kattungar vi sålde fick FIP och han var precis som du beskriver din katt. Han blev sakta sämre medans veterinärerna behandlade infektionssymptomen.

HCM går ju att behandla till en viss grad i vart fall. Sen beror det ju på hur sjuk katten är, hur lång tid man får xtra.
  • Jamson

ja vi får se hur det går imorgon,
    men helt ärligt är det så här också, jag övertog katten för 5-6 veckor sedan, hon har ingen försäkring och någonstans måste jag dra gränsen för vad det får kosta.
    Det låter kanske illa, men hade det varit min katt sedan länge så hade det få kosta vad det kosta ville, men så känner jag inte för den här katten på den korta tiden. Hon ska självklart inte behöva lida, och inom rimliga gränser ska jag göra det jag kan för henne.

• Majsan70
    Jamson skrev 2007-11-04 17:25:59 följande:
    ja vi får se hur det går imorgon, men helt ärligt är det så här också, jag övertog katten för 5-6 veckor sedan, hon har ingen försäkring och någonstans måste jag dra gränsen för vad det får kosta.Det låter kanske illa, men hade det varit min katt sedan länge så hade det få kosta vad det kosta ville, men så känner jag inte för den här katten på den korta tiden. Hon ska självklart inte behöva lida, och inom rimliga gränser ska jag göra det jag kan för henne.
    Men hon som hade katterna innan hade ingen fortlöpande försäkring då? VART har du fått katterna från o varför? Kanske inte jag har med att göra iofs, men lite fyniken blir jag.
  • Jamson

Nej hon hade inte det, och eftersom även hon var uppfödare och aktiv inom birmasällskapet så vill jag inte ge dig hennes namn.
    Men hennes hemförhållanden ändrades och hon kunde inte ha kvar dem längre, och därför hamnade de hos mig.

• Majsan70
    Jamson skrev 2007-11-04 18:47:51 följande:
    Nej hon hade inte det, och eftersom även hon var uppfödare och aktiv inom birmasällskapet så vill jag inte ge dig hennes namn.Men hennes hemförhållanden ändrades och hon kunde inte ha kvar dem längre, och därför hamnade de hos mig.
    Jag förstår dig att du inte vill lämna ut henne. Men man kan ju inte annat än höpna över en uppfödare som inte har sina katter försäkrade.

Hursomhelst så hoppas jag att det löser sig för dig och uppdatera gärna så vi får veta hur det går för kissen. Förhoppningsvis är det bara en vanlig infektion.
Svar på tråden slö, stel, aptitlös katt