• Forbidden

Ont i magen vid tunga lyft!?

Jobbar som pers assi åt en kille på 9 år, jag bär honom cirkus 10 ggr om dagen och han väger 30kg. Är i vecka 17 - 18
    SEdan en vecka tillbaka har jag fått ont i magen vid just desa tunga lyft som sedan hänger i 10 minuter efter.
    Fick en läkartid 6/11.

Någon mer som drabbats och faktiskt träffat läkare?
    Va kan de bero på och va sas?

och framför allt, kan de vara farligt?

• Svar på tråden Ont i magen vid tunga lyft!?
  • vevik

Att lyfta tungt avråds man ju från under graviditeten. När du lyfter tungt använder du bland annat buken och bäckenbotten. Bukens muskler dras ut och förändras i och med bebisen och klarar inte av samma arbete som tidigare, bäckenbotte börjar ju smått luckras upp i fogarna och klarar inte heller av det tryck som behövs för tunga lyft. Din kropp behöver byggas upp och vila för den kommande förlossningen inte brytas ned av tungt arbete: Sök havandeskapspenning eller sjukskriv dig! för: ja, det kan vara farligt med tunga lyft. Undrar du så gå in på www.forsakringskassan.se och läs under "förälder" - "att vänta barn". Din arbetsgivare bör kunna omplacera dig så du får andra arbetsuppgifter.

• Forbidden
    vevik skrev 2007-10-31 13:17:08 följande:
    Att lyfta tungt avråds man ju från under graviditeten. När du lyfter tungt använder du bland annat buken och bäckenbotten. Bukens muskler dras ut och förändras i och med bebisen och klarar inte av samma arbete som tidigare, bäckenbotte börjar ju smått luckras upp i fogarna och klarar inte heller av det tryck som behövs för tunga lyft. Din kropp behöver byggas upp och vila för den kommande förlossningen inte brytas ned av tungt arbete: Sök havandeskapspenning eller sjukskriv dig! för: ja, det kan vara farligt med tunga lyft. Undrar du så gå in på www.forsakringskassan.se och läs under "förälder" - "att vänta barn". Din arbetsgivare bör kunna omplacera dig så du får andra arbetsuppgifter.