• Forbidden

Ont i magen vid tunga lyft!?

Jobbar som pers assi åt en kille på 9 år, jag bär honom cirkus 10 ggr om dagen och han väger 30kg. Är i vecka 17 - 18
    SEdan en vecka tillbaka har jag fått ont i magen vid just desa tunga lyft som sedan hänger i 10 minuter efter.
    Fick en läkartid 6/11.

Någon mer som drabbats och faktiskt träffat läkare?
    Va kan de bero på och va sas?

och framför allt, kan de vara farligt?

• Svar på tråden Ont i magen vid tunga lyft!?
  • vevik

Att lyfta tungt avråds man ju från under graviditeten. När du lyfter tungt använder du bland annat buken och bäckenbotten. Bukens muskler dras ut och förändras i och med bebisen och klarar inte av samma arbete som tidigare, bäckenbotte börjar ju smått luckras upp i fogarna och klarar inte heller av det tryck som behövs för tunga lyft. Din kropp behöver byggas upp och vila för den kommande förlossningen inte brytas ned av tungt arbete: Sök havandeskapspenning eller sjukskriv dig! för: ja, det kan vara farligt med tunga lyft. Undrar du så gå in på www.forsakringskassan.se och läs under "förälder" - "att vänta barn". Din arbetsgivare bör kunna omplacera dig så du får andra arbetsuppgifter.

• Forbidden
    vevik skrev 2007-10-31 13:17:08 följande:
    Att lyfta tungt avråds man ju från under graviditeten. När du lyfter tungt använder du bland annat buken och bäckenbotten. Bukens muskler dras ut och förändras i och med bebisen och klarar inte av samma arbete som tidigare, bäckenbotte börjar ju smått luckras upp i fogarna och klarar inte heller av det tryck som behövs för tunga lyft. Din kropp behöver byggas upp och vila för den kommande förlossningen inte brytas ned av tungt arbete: Sök havandeskapspenning eller sjukskriv dig! för: ja, det kan vara farligt med tunga lyft. Undrar du så gå in på www.forsakringskassan.se och läs under "förälder" - "att vänta barn". Din arbetsgivare bör kunna omplacera dig så du får andra arbetsuppgifter.
    Men hvp kan jag inte ta ut först i februari ändå, och sjukskriva mig kan jag ju ine göra mer än 7 dagar, sen behöver jag läkarintyg. Om inte läkaren vill sjukskriva mig blir det lite knepigt. omplacering finns det heller ingen möjlighet av
  • lin83

Om din arbetsgivare inte kan omplacera dig och du är förbjuden att vara på ditt jobb så kan du få hp från och med nu redan men det är endast om du enligt arbetsmiljölagen inte får vistas på ditt arbete. Fk har ju öppet hus, gå dit och rådfråga dem.

• Dancia

Du kommer säkerligen få läkarsjukskrivning. Det är viktigt att du förklarar hur ont det gör, och att du faktiskt tror att det påverkar din förmåga att klara av resten av graviditeten.

Forbidden skrev 2007-10-31 13:25:53 följande:
    Men hvp kan jag inte ta ut först i februari ändå, och sjukskriva mig kan jag ju ine göra mer än 7 dagar, sen behöver jag läkarintyg. Om inte läkaren vill sjukskriva mig blir det lite knepigt. omplacering finns det heller ingen möjlighet av
Svar på tråden Ont i magen vid tunga lyft!?