• Dianka

En god grönsallad???

Ska ha pajer nu till dopet, och sallad...Men har lite idetorka vad salladen ska innehålla... Vill inte ha en vanlig med gurka och tomat, kanske lite ruccola och andra spännande salladssorter?

Förslag emottages tacksamt!;))

• Svar på tråden En god grönsallad???
  • Ella Mia

Jag vill också ha tips på trevliga kombinationer!

Några grejor som kan vara gott i sallader:
    Frön och nötter är ju trevligt i (om ingen är allergisk)
    Ärtskott
    Ärtskidor skurna i smala skivor på länden.
    Gurkan blir ju roligare om du skär den i långa remsor med osthyvel på längren.

• Dianka

ja det lät ju gott, men det är just att jag har svårt för att komma på kombinationer....

• Ella Mia
    Dianka skrev 2007-10-30 22:02:24 följande:
    ja det lät ju gott, men det är just att jag har svårt för att komma på kombinationer....
    Jag med!
  • Kenzie

Nu finns det ju en mängd olika småbladiga salladssorter som säljs i påse eller i lösvikt. Det är bara att välja det som ser fint ut Solrosskott blir väldigt snyggt i en sallad tycker jag. 

Jag köper oftast en blandning som innehåller ruccola, babyspenat och röd mangold. Sen slänger jag i halverade coctailtomater, fint skuren rödlök, gurka (som jag delat lägst med och gröpt ur kärnhuset innan jag skivar så det blir som små båtar), gula paprikaringar, fetaost och lite finhackad soltorkad tomat. En god vinägrett gör man på 3 delar olivolja, 1 del vitvinsvinäger, färska örter (t.ex basilika, persilja och gräslok) och salt och svartpeppar.

Älskade Theodor 060329
  • tinna

på vårt Ica har dom sallad i lösvikt så jag brukar plocka ihop lite sorter som ser goda ut, har nästan alltid med lite ruccola för det ger sån trevlig smak. Sen har jag körsbärstomater, honungsmelon eller galiamelon, fint skivad rödlök, halva vindruvor och kanske lite paprika. Sen köper jag antingen dom här salladsmixerna med frön och sånt man kan ha i, finns "crispy salad mix" och "sweet salad mix" bl a. Brukar ta en med tranbär i , blir hur gott som helst! Annars har jag i cashewnötter för sältan är jättegod i sallad Å, just ja, rostade pinjenötter är ju tokgott i också

I tried to live alone, but lonley is so lonley alone
  • ALisaE

Avocado passar riktigt bra i sallad.

• trollsanna

Jag brukar ha blandade sorters sallad i som Ruccola, isbergs, mangold osv.
    Sedan soltorkade tomater som jag hackar i små små bitar. Sedan lite hackad gurka, rödlök, gröna oliver, majs. Sedan fetaost som är färdiga i bitar och som legat i marinad.
    Tycker det är en god lite roligare sallad. Brukar mixa lite av varje och det är så gott.
    Olivolja med lemon är jättegod att droppa i också. då blir det en fräsch sallad.

• Elindahl

Tycker granatäpple är jätte fint å gott i sallader.

• Dianka

oh så mycket förslag, tack!
    Vi ska ha pajer som innehåller feta ost och soltorkad tomat, då kan man inte ha det i sallad oxå!

• trollsanna

Dianka
    Nä det skulle nog inte jag heller ha. Jag skulle nog ha en vanlig lite tråkig sallad med bara gurka, blandade salladsblad, rödlök och körsbärstomater (hela om någon är allergisk så kan dom plocka bort dom). Man vill inte ta bort smaken från pajen så en enkel vinegrette till skulle nog bli väldigt gott. Sedan kan man ha lite rostade solroskärnor i en skål bredvid som man kan strö över salladen. Även oliver i en skål bredvis så får de som vill ha i det plocka själva.

Eller bara en grönsallad med riven västerbottensost på.

Svar på tråden En god grönsallad???