• killenkott

Hur är det med bilbesiktningen?!

Jag köpte min bil förra Juli,genom bilfirma,men jag har aldrig besiktat den.
    Min slutsiffra är 7,så det borde betyda att den senast i nov ska besiktias.
    MEN är det obligatoriskt att besikta?
    Och får man ett brev att den är belagd med körförbud,om man inte gör det?

Snälla någon hjälp!

Självklart hade jag tänkt att besikta,har redan bokat en tid.

• Svar på tråden Hur är det med bilbesiktningen?!
  • Anna i Hult

Det är obligatoriskt att besiktiga, men nya bilar behöver bara besiktigas vartannat år. Om du inte har besiktigat i tid så kommer meddelande om körförbud hem till dig! ( Hände svärfar..)

• Marvinna

Det blir automatiskt körförbud om du inte besiktigar bilen i tid och vad jag vet så får du INTE en lapp hemskickad till dig när detta händer. Har en kompis som fick ett obehagligt och ganska abrupt uppvaknande när polisen stannade henne i an alkokontroll och bilen hade fått körförbud (ny bil).

• killenkott

Usch,FY!
    VAD hände?Vad får man för straff?
    Vad händer med försäkringen eftersom jag idag fich bärga bort min bil pga av att den "dog",gäller försäkringen iaf?

Många frågor nu,jag är jätteorolig.
    Jag sms:ade om min bil ex vem som står på vad det är för bil mm.
    I sms svaret stod det iaf:I trafik.Vilket ska betyda att den inte är avställd.

• killenkott

HultAnna!:Okej...men bilen är från 2003,ska den besiktas 2005,och 2007 då?Eller hur länge gäller det?

• Marvinna

Du kan få böter och har det varit körförbud länge får du inte köra från platsen utan köra iväg bilen på släp.

Försäkring måste du oxå ha men den hör inte ihop med besiktingen.

Ring vägverket eller kolla deras hemsida. Där måste ju finnas info?

• Anna i Hult

Inte helt säker på detta, tror att det kan vara typ fem år. Man får meddelande om körförbud hem, men det är lätt att prata med bilbesiktningen om detta och då boka tid. Försäkringsbolaget meddelas inte vad jag vet om körförbud och besiktningar, bara om avställningar.

• killenkott

Tack all som svara .
    Detta är inte kul alls...

Ang kallelse så har dom INTE infört det på alla stationer ännu:(Därför kan jag ha missats,så det kan jag inte gå på heller.

Ang vv hemsida att söka på,så kan jag inte göra det nu för jag är på jobbet,så jag har ingen tillgång till kod eller e-legitimation,trist!

När jag skrev i mitt regnr på bilprovningen står det att det gäller från juli-2006-1dec 2006,sen körförbud?
    Fattar ingenting...
    MEN när jag användet SMS-tjänsten på vv,så står det att bilen är i trafik.

Jag har betalat skatt,kommer ihåg att jag fått ett nytt skattmärke,kommer inte ihåg när.
    Men det är ett som har gått ut på bilen,kanske har det "ramlat"av.

• killenkott

Okej...jag betalade fordonsskatt i augusti-september iaf.
    VAD betyder det?
    Att den inte är belagd med körförbud?Eller vad?

• katten

går de inte att beställa nya skatte märken om de ramlat av?
    o info kan du ju söka på vägverkets hemsida för de behöver du inte ha e-legitimation
    o om du nu har beställt tid till bilprovningen så prata med dem efter besiktningen o fråga vilket datum/månad som gäller för just din bil o fråga allt annat som du vill veta, dom kan de allt de där utan o innan, eller ring dem om du e riktigt orolig

Svar på tråden Hur är det med bilbesiktningen?!