• yava

Hjälp, varför blir det grått av hårfärgningen???

Färgade håret igår med Viva sunny blond: mellanblond.

När håret torkat upptäckte jag att jag var gråhårig(mörkt grått) från öronen och neråt!

Vad beror detta på? Nån som vet?

Innan färgningen så var jag väldigt blond i lugg och toppar men luggen blev superbra så det känns som att om det beror på att topparna var ljusa så borde oxå luggen blivit grå.

Vad gör jag nu? Ska jag köpa en till förpackning med samma färg eller ska jag välja en färg med lite röd ton eller mörkare/ljusare?

Hjälp mig snälla!!!!! Kan ju inte se ut så här!!!!

Anton 2000 , Elias 2004 , BF dec-07
  • Svar på tråden Hjälp, varför blir det grått av hårfärgningen???
  • yava

Nej det var det inte. Det står på förpackningen att om man har röda pigment i sitt hår så ska man välja askblond för att håret inte ska få röda inslag men jag hoppade det och är glad över det nu för om jag valt den så hade jag varit grå hela jag!

• Me o Mike

Ok, tänkte bara att är man blekt i håret o lägger i ask så kan det hända skumma saker..

yava skrev 2007-10-31 08:29:56 följande:
    Nej det var det inte. Det står på förpackningen att om man har röda pigment i sitt hår så ska man välja askblond för att håret inte ska få röda inslag men jag hoppade det och är glad över det nu för om jag valt den så hade jag varit grå hela jag!
  • eilenna78

Du ska aldrig ljusfärga ett tidigare blekthår! Det står antagligen också på förpackningen.
    Hårets fjällskikt ser helt annorlunda ut på ett redan blekt hår än på ett ofärgat.
    Färgen du använt innehåller gröna och blå pigment för att undvika oranga och gula toner vid uppljusning av ett naturhår.
    När dessa pigment hamnar på ett hår med öppet fjällskikt så blir håret grådassigt. Nästan grönskimrande kan det också bli.
    Nu är antagligen din enda räddning ett besök hos närmaste frisör...

• yava
    eilenna78 skrev 2007-10-31 09:14:02 följande:
    Du ska aldrig ljusfärga ett tidigare blekthår! Det står antagligen också på förpackningen. Hårets fjällskikt ser helt annorlunda ut på ett redan blekt hår än på ett ofärgat. Färgen du använt innehåller gröna och blå pigment för att undvika oranga och gula toner vid uppljusning av ett naturhår.När dessa pigment hamnar på ett hår med öppet fjällskikt så blir håret grådassigt. Nästan grönskimrande kan det också bli.Nu är antagligen din enda räddning ett besök hos närmaste frisör...
    Men om det nu stämmer det du säger, och det låter troligt, varför blev det så bra på luggen och det andra blekta slingorna men inte från örat och neråt? En toning med röda pigment då??? Skulle inte det funka, tex honungsblond?

Suck..vill inte gå till frissan eller klart jag vill det är ju underbart men ekonomin vill inte just nu! Vill ju inte vänta till nästa månad heller direkt...
  • eilenna78

Därför att luggen är "ung" och i mkt bättre skick än de äldre topparna.
    Din lugg är max ett år i topparna och längderna på huvudet är +1år upp till 2-3 år beroende på hur långt håret är.
    Dessa toppar har säkerligen gått igenom fler behandlingar och kanske även blivit skadade vi ngt tillfälle. Syns i microskop...

Du kan tyvärr inte använda röd toning på det grå, det måste avfärgas först.
    Det är ingen lätt situation du satt dig i...

• Michaela83
    yava skrev 2007-10-31 09:26:24 följande:
    Men om det nu stämmer det du säger, och det låter troligt, varför blev det så bra på luggen och det andra blekta slingorna men inte från örat och neråt? En toning med röda pigment då??? Skulle inte det funka, tex honungsblond?Suck..vill inte gå till frissan eller klart jag vill det är ju underbart men ekonomin vill inte just nu! Vill ju inte vänta till nästa månad heller direkt...
    Jag gjorde samma sak som dig för ett tag sen (var helt grå-grön!) och enligt min frisör så var enda utvägen att färga håret i en mörkare röd-ton (ex. mahogny) sen lade vi i en mellanbrun färg (för jag vägrar vara rödhårig)..

Första gången i mitt liv som jag är brunett, trivs ganska bra. Men till sommarn ska jag bli blond igen
    Wilma 051117 och Elwira 070618
  • yava

Ja vad ska man säga...kan inte göra annat än skratta åt mig själv!
    Lite komiskt är det tycker jag nog!
    Älskar att exprimentera med håret men detta har jag inte råkat ut för förut.
    Senast jag färgade topparna var för 1½år sen och har klippt mig sen dess (1dm) så jag tycker att dom inte borde tagit den skada som dom gjort men......jaja sånt är livet!
    Får se det från den ljusa sidan istället, jag får klippa håret igen!

• yava
    Michaela83 skrev 2007-10-31 09:41:05 följande:
    Jag gjorde samma sak som dig för ett tag sen (var helt grå-grön!) och enligt min frisör så var enda utvägen att färga håret i en mörkare röd-ton (ex. mahogny) sen lade vi i en mellanbrun färg (för jag vägrar vara rödhårig).. Första gången i mitt liv som jag är brunett, trivs ganska bra. Men till sommarn ska jag bli blond igen
    Jag gillar röda toner så det kanske skulle va nåt för mig!
    Har funderat på mellanbrun för det borde ju täcka en del av det grå i varje fall!
    Färgade du om hemma eller hos frisören?
  • Michaela83
    yava skrev 2007-10-31 09:45:02 följande:
    Jag gillar röda toner så det kanske skulle va nåt för mig! Har funderat på mellanbrun för det borde ju täcka en del av det grå i varje fall!Färgade du om hemma eller hos frisören?
    Hemma för ekonomin tillät inte en frisörvistelse just då  men ringde min frisör och rådfrågade hur jag skulle gå tillväga.
    Wilma 051117 och Elwira 070618
  • eilenna78
    yava skrev 2007-10-31 09:45:02 följande:
    Jag gillar röda toner så det kanske skulle va nåt för mig! Har funderat på mellanbrun för det borde ju täcka en del av det grå i varje fall!Färgade du om hemma eller hos frisören?
    gör en 6-8 tvättarstoning först i koppar innan du färgar brunt...blir grönt annars...
  • yava

OK det låter som en ide för mig!
    Ska nog slå en pling till min frisör och sen blir det att färga håret mörkt....hihihi...

Tack så jättemycket för hjälpen!

• yava
    eilenna78 skrev 2007-10-31 09:54:26 följande:
    gör en 6-8 tvättarstoning först i koppar innan du färgar brunt...blir grönt annars...
    ojdå!!!! ok men koppar brukar inte bita på mitt hår! min hårfrisör får alltid ta i för kung och fosterland när hon färgar mitt hår. sist hade jag tomteröd för att få lite svaga mörkröda slingor i håret! har enligt hårfrissan ett hopplöst hår som inte tar emot nåt!!!!
    alla färger hon använder är extrema för att det ska bita på mig.

måste nog ring henne....
Svar på tråden Hjälp, varför blir det grått av hårfärgningen???