• Maddelicious

Vad kan man ha på havregrynsgröt för att vara nyttig!

Idag börjar jag förändra mitt liv. Ska köra crosstrainer och äta sunt! Så idag blire havregrynsgröt! Vad kan jag ha på ist för socker & sylt!? Bör jag ha mjölk till gröten eller ska jag utesluta mjöl i min kost nu?

HJÄL!

• Svar på tråden Vad kan man ha på havregrynsgröt för att vara nyttig!
  • Zoe80

Jag brukar ha mosad banan i min havregrynsgröt - mums tycker jag

Lycklig mamma till underbara Wilma 2007-03-26
  • Castle

Tror inte mjölk är någon fara eller?

Rårivet äpple/päron osv kan du ju testa. Inget tillsatt socker där ju.

• vofflan

hallon o blåbär utan socker Så himla gott.,

• Hannah76

Brukar skiva ner banan under tiden jag kokar gröten, sen ha mjölk till. Du kan nog även söta med lite honoung om du vill det. Prova dig fram med olika frukter och bär, det mesta går att ha i.

• morsa06

köp rismjölk, eller soyamjölk att ha till och på gröten kan du ha mosade katrinplommon, supergott! Alt. att du köper plommonpuré (barnmat) funkar också jättebra! Det hade jag på gröten när burken hade stått lite för länge i kylen öppnad, och inte ville ge det till sonen.

Men det mest ekonomiska är att köpa katrinplommon och koka dem mjuka, sen kan du ju frysa in och ta fram eftersom. Det är verkligen jättegott!

Man kan även ha bär på gröten, antingen frysta som du tinar upp, och tillsätter lite honung för att söta dem eller färska. Också gott!

• Tavia

Jag äter de med sockerfri hallonsylt...och minimjök de ger 350 kalorier vilket ja tycker är ok!

• morsa06
    Tavia skrev 2007-10-31 09:45:51 följande:
    Jag äter de med sockerfri hallonsylt...och minimjök de ger 350 kalorier vilket ja tycker är ok!
    kan man ju göra om man inte vill ha så mycket kalorier.. men man kan inte bara gå på kalorier heller för att sockerfria alternativ är inte speciellt nyttiga, då är det bättre att använda sig av naturens eget socker istället för att stoppa i sig konstgjort..
  • non compos mentis

Men nu finns ju den där sylten 100% frukt och bär som varken har vanligt socker eller sötningsmedel tillsatt. Kalasgod!

• vänat

rviet äppen eler päron ner i gröten gör den god. Ja sen kan man ju även ha russin inte heller det så dumt.

• Im Fabulous

Köp frysta jordgubbar eller hallon och tina upp i micron så att de blir varma och "såsiga". Ät till gröten :)

• Im Fabulous

Ang. Mjölken så kan man ju använda soyamjölk om man vill komma undan de dåliga fetterna.

• Flicka85

Russin, Pumpakärnor, banan, kanel... frukt å bär är gott tycker jag

• Little Pooch 05

brukar koka groten med russin, bitar av torkade aprikoser och kanel, naturligt sott o jattegott!

• Flicka85

oj, var inte meningen att klicka i en sån där röd gubbe

• Im Fabulous
    Maddelicious skrev 2007-10-31 09:28:51 följande:
    Idag börjar jag förändra mitt liv. Ska köra crosstrainer och äta sunt! Så idag blire havregrynsgröt! Vad kan jag ha på ist för socker & sylt!? Bör jag ha mjölk till gröten eller ska jag utesluta mjöl i min kost nu? HJÄL!
    Kan tillägga att mjölk är slembildande och innehåller animaliska fetter (de sämre fetterna). Om man är ute efter att gå ner i vikt bör man undvika mejeriprodukter. Men det finns mycket nyttigt i mjölk, t ex kalcium och Vitamin B12, så är du normalviktig men endast vill lägga om din kost till det nyttigare kan du ABSOLUT dricka mjölk!

Om du nu vill gå ner i vikt och undvika dåliga fetter kan du använda soyamjölk istället, som jag nämnde i ett tidigare inlägg.
  • Mrs Velour

Supernyttig gröt:

*Gröt gjord på dinkelflingor eller fiberberikade havregryn. (koka gröten först)
    *Blanda i linfrön och/eller physaliumfrön - vattenlösliga fibrer som gör så att mindre fett binds i kroppen. (blanda i ordentligt)
    *Pumpafrön och/eller solrosfrön. (ganska "mycket" enligt mig så det blir tuggmotstånd!) (blanda i)
    *Kanel (blanda i)
    *Rivet äpple - !! Men egentligen ska man alltid äta frukt som ett separat mål, eller en halvtimma från/innan huvudmålet !! (strö över)
    *sojamjölk eller min favorit, Solhavre (från ICA) (häll över)

Underbart gott och du står dig väldigt länge på detta! (Mycket godare än med socker och sylt!)

• klarasotis

tack för all era tips på vad man kan ha på havregrynsgröt. Ska prova först med frusna tinade bär. Låter gott. Jag har typ 30 kg att gå ner. NU vill jag ta tag i mej själv. För min egen skull. För min dotters skull och för min man förståss. Jag vill bli samma glada tjej som innan övervikten.

Svar på tråden Vad kan man ha på havregrynsgröt för att vara nyttig!