• Bålsta Mia

Lodrätt snitt med första, vågrätt snitt med andra?

Jag har gjort ett akut kejsarsnitt -05 och ärret går från naveln och ner, alltså ett medellinjesnitt.
    Nu ska jag få planerat snitt med mitt andra barn(har för trångt bäcken).
    Men jag undrar om man då kan få ett bikinisnitt?
    Tänkte för att det första snittet har ju läkt bra och tänk om de andra inte gör det? Ett bikinisnitt syns ju inte i bikini, medans mitt snitt verkligen syns då jag har bikini.

Någon som har gjort snitten så?
    Har ni ett foto på ett sådant snittärr som vill visa mig?! Tusen tack isf!!

Hur bestäms vilket snitt man gör på snitt nr. två?
    Kan doktorerna titta på det gamla ärret och se om det läkt ihop fint, innan ett planerad snitt?
    Är ju så orolig om allt är bra innuti liksom? ...

*Hoppas på massa svar*
    Tack!

• Svar på tråden Lodrätt snitt med första, vågrätt snitt med andra?
  • Annamaja

jag har fått lära mig att akutsnitt kan dom snitta längsmed. Men när det blir planerat så tar dom längs med bikinilinjen

• Mamma till viljestark dotter

Varför gör man ett lodrätt snitt? Är det då det är "superakut"? Själv har jag gjort ett akutsnitt pga att moderkakan börjat lossna, och det snittet är vågrätt (eller rättare sagt format efter valkarna )

• Bålsta Mia

Nej, mitt va inte superakut snitt. Jag och bebisen mådde hela tiden bra

För mig förklarade dom att de trott att bebisen va stor (men de va han inte..3,3kg) och att läkaren var mest "bekväm" med att göra ett sådant snitt. (lodrätt)
    Mycket konstig förklaring tycker jag.. men det är ju bara att "gilla läget" när man ligger där..suck.

• Gellan

Snittades akut med mitt första barn: lodrätt, akut med 2:an: lodrätt, planerat med 3:an: lodrätt. O nu ska jag snittas igen o tror inte annat än att det blir i samma snitt. Ingen har faktiskt frågat om jag velat få vågrätt snitt efter första...
    Har för mej att dom "kör på det gamla" såvida man inte säger något annat. Däremot har jag hört att man läker lättare med lodrätt än med vågrätt, pga av att man skär av nerver vid ett vågrätt snitt medans man skär "med" nerverna vid ett lodrätt.
    Personligen tycker jag inte att det har haft någon som helst betydelse åt vilket håll dom snittat mej men det är ju olika vad man tycker.
    Lycka till hur som helst =)

• Mamma till viljestark dotter

Gellan - är du mager eller??? På mig skulle det nog sett konstigt ut med ett lodrätt snitt tvärs över fettet ;-D Som det är nu döljs det ju under valken

• vagabond77

Jag tror att de skär oftast i existerande ärr efter tidigare snitt.

• snuttP

jag har fått snitt datum och då fick jag nån bok också.. I den står det att om man fått ett lodrätt snitt innan så är det vanligast att man lägger nästa snitt i det förra, alltså att det blir ett lödrätt till. Men det är vad där står.. vad som praktiseras har jag ingen aning om..

• ia25

Jag har tre lodräta snitt. Läkarna sa till mig att de lägger snittet på sammaställe varje gång.

• vagabond77

På tjejen gjorde de ett horizontellt snitt om ca 10-12 cm, väldigt långt ner, en bit under bikinilinjen. Syns knappt.

• Bålsta Mia

Ja..de kanske lägger det i samma snitt då? får se när jag får disskutera detta med läkarna..

Men ni som gjort det andra snittet i samma som första, har de läkt lika bra? Är så rädd att de blir ett "tjockare ärr" liksom? För nu ser mitt ärr så bra ut och om dom då ska öppna det igen är jag rädd att det liksom blir fulare och tjockare..?

Inte för att jag borde bry mig med tanke på att jag faktiskt har en underbar son och en till bebis på väg så..ja, men hoppas ni förstår..

• vagabond77

Jag är ingen expert på området. Dock så går tekniken framåt och jag tror t.o.m att de kan göra ett fult ärr snyggare. Detta är något du ska ta upp med läkaren om det oroar dig. De kan hjälpa!

• svanlind

Har gjort två snitt, det ena akut och det andra planerat. Båda gjorda på diagonalen. Vid andra snittet så blev sköterskan som tvättade magen förvånad över att ärret var så "osynligt". Hon frågade förvånat om jag snittats förr.=0). De la det planerade snittet också diagonalt och det blev lika fint som de första. Sys knappt! lycka till!

• Jenny 1976

Anledningen att man snittar från naveln och ner när det är akut är att då går det snabbare eftersom snittet i livmodern är åt det hållet för att vara mittemellan magmusklerna.

Stolt mamma till goa Moa 8/12-2006
  • Bålsta Mia

svanlind: det låter ju fantastiskt! Hoppas det läker fint på mig med!

Ingen som har bilder att dela med dig av?

• svanlind

Ler...jag kanske kunde ta en bild. Men nu e det ju en gravidmage=)
    Jag tror säkert att det läker lika fint på dig denna gången. Har man gott läkkött så brukar det gå fin fint.

Svar på tråden Lodrätt snitt med första, vågrätt snitt med andra?