• My74

Farligt att slinga/färga håret ??

Hej

Någon som vet om det är farligt för barnet att göra slingor??
    (är i v. 11+1)

Var och gjorde slingor idag och av en slump råkade jag höra frisören bredvid säga till sin gravida kund att man inte ska använda kemikaliker (färg) när man är gravid.

Jag frågade då förstås min frisör, han tyckte inte det var någon fara om man bara gjorde det en gång och inte alldeles intill hårbottnen.
    Nu efteråt känner jag mig ändå lite orolig. Man blir så nojjig... :(

(ingen BM har sagt något om att man INTE ska färga/slinga)

Tacksam för svar!
    Kram från mig

• Svar på tråden Farligt att slinga/färga håret ??
  • Siaa

det kan väl inte vara farligt?
    annat än ångorna man kanske råkar andas in?
    min svägerska blonderade håret flera ggr medan hon va gravid, och inte hände nåt farligt för det..

• My74

Nej, det borde ju inte va farligt tycker man, men det är just det där med ångorna......

• Linda1976

Absolut ingen fara!!! Finns inga som helst restriktioner för det, har kollat både med min frisör och läkare (ger inte mycket för bm....)

• Nirnaeth

Färgresultatet kan ju bli annorlunda än man önskat, när man är gravid pga alla hormoner i kroppen, men förutom det så är det ingen fara.
    Har precis färgat om min utväxt, svart. Något jag gjort i flera år..men den här gången fastnade inte färgen. Använder samma hårfärg som jag alltid gjort, enda skillnaden är att jag är gravid.

• Linda1976

nej, färgning kan inte blir annorlunda - det enda som kan bli annorlunda är permanent, ifall håret fått sämre kvalle under grav.

• Nirnaeth

Konstigt att man får olika svar överallt.
    Jag frågade exakt samma sak i början när jag var gravid, då fick jag svaret att färgresultatet kan påverkas.
    Och det var även exakt det som hände när jag färgade håret. Med samma färg som jag alltid använder, och alltid fått bra resultat med.

• Umbra

Det finns studier som visar på att det finns förhöjda halter av kemikalier i blodet efter att man färgat, det är alltså lite som tas upp i hårbotten och på det sättet kommer in i kroppen. Precis som med nikotinplåster tex tas ju ämnena upp.

Av samma anledning skall det vara lite "bättre" att göra slingor med hätta; medlet kommer aldrig i kontakt med hårbotten. MEN: jag tror det handlar om enormt små mängder, alltså jag tror att risken att dessa kemikalier skulle gå via moderkakan över till barnet och orsaka någon skada är oerhört liten! Har själv slingat runt vecka 11-12 och skall göra det nu igen.

• helenica

Hallojsan..jag har både färgat å slingat mitt hår..å inget farligt hände..fick den färg jag skulle ha..lycka till

• cissy

Hur "farligt" det är borde ju också bero på vilken typ av hårfärg man använder. Min frisör färgade mitt hår i vecka 14 med ett medel utan ammoniak, som enligt henne skulle vara skonsammare. Tror att ganska många färgmedel nuförtiden är utan ammoniak, men inte alla.

• Zazla

hihi, här kommer ytterligare en teori. Jag läser en bok nu där det står att: Man ska undvika att färga håret eftersom under graviditeten så lossnar inte lika många hårstrån ( pga av protein..nånting, minns inte) De gamla stråna, som egentligen borde ha trillat av, reagerar annorlunda på färgen och kan däremed bli missfärgade. Bleker man håret så blir de lätt grönt t.ex.

Jag tycker att det låter lite mysko faktsiskt...

boken heter iallafall Handbok för gravida.

• Karro Yüksel

var till frissan och tänkte tona håret och hon sa att man inte skulle tone eller färga det det blir inte bre resultat och det är inte bra för barnet hon sa att det var som att stå och röka en hel dag

• Zab

Inte att färga håret..men att BLEKA E INTE BRA!!!!*

kramar/zabina

• Linda1976

oj vad mycket skrönor det finns... Det ENDA som man ska undvika är permanent, eftersom höret kan få sämre kvalle av gravidhormoner och däremot så kan permanent skada håret, INGET annat.....

• Sussie1975

inget farligt alls! Kör på!

• Linda1976

oj, min meningsbyggnad var inte den bästa (se,jag språkpolisar mig själv också ) och DÄRFÖR kan permanent skada håret, ska det va.... Vad ångorna beträffar så är det nog farligare att taen promenix vid en trafikerad gata....

• izza29

ingen fara att bleka håret då o då, men jag har hört att det inte är bra för en gravid frisör som står med det hela dagarna!

Svar på tråden Farligt att slinga/färga håret ??