• 1 september

operera utstående öron?

Hej

Min dotter på 7 månader har relativt utstående öron,vilket vi tycker är mest gulligt just nu och förhoppningsvis kommer det även fortsätta att mest se gulligt ut (inte bara i hennes föräldrars ögon). Många vänner och bekanta har dock påpekat att "ja det där kan man ju operera sen"

Jag vet ju att många barn med utstående öron opererar in öronen, och om jag förstått det rätt betalas detta av landstinget.
    Mina frågor är: har någon här på familjeliv gjort detta med sina barn? Hur gamla var de? Varför gjorde ni det? Hur stort är ingreppet? Tips på bra ställen dit man kan ringa och prata/fråga?

Jag är själv himla kluven i frågan, tycker tanken på en operation känns mycket skrämmande och avlägsen men vill förstås inte att min dotter skall "fara illa" i t.ex tonåren pga min rädsla....svår fråga hursomhelst.

tacksam för svar!

• Svar på tråden operera utstående öron?
  • Helene m Olivia o Sigrid

Olivia har också lite utstående öron men det skulle ALDRIG falla mig in att ens fundera på operation.
    Vad säger det till barnet egentligen?
    Du duger inte som du är så för att du inte ska bli mobbad så "fixar" vi till dig!
    Tänk dig att hon sen kommer och vill ha siliconbröst för att inte bli mobbad! Vad säger du då? Vad är skillnaden?

Om du istället hjälper ditt barn att få bra självkänsla så behövs inga skönhetsoperationer.

• jollyjumper

Jag har en klasskompis som opererade sina öron när han var sju år.

Men detta är 15 år sedan nu
    Men det gick jättebra, och alla i klassen tyckte det var häftigt att han hade bandage på huvudet

Så ska ni operera tycker jag nog att sjuårs åldern är bra. Då ser man även hur pass utåtstående de är när hon växt till sig lite.

Lycka till

• siamesen

Jag hade jattekomplex for mina oron nar jag var liten men mina foraldrar vagrade operera dem, nagot jag inte var glad over. Doljer dem bakom haret an idag. Sa se vad den lille vill sjalv.

• C a t

Visst är det bra om man som förälder kan ge sitt barn så pass mycket självförtoende att de inte "bryr sig om" ifall de blir retade för sina utstående öron. Frågan är bara om det är möjligt.

Jag tänker att barn inte bara utvecklar sin identitet i kontakt med föräldrarna utan i kontakt med alla människor runt omkring sig. Blir barnet retat så tror jag att det är svårt för dem att behålla/skapa en positiv självbild. Jag tycker att det är onödigt och dra diskussionen till att handla om silikonbröst eftersom det handlar om ett sexuellt attribut på vuxna kvinnor. Snarare kanske det kan jämföras med en tandställning....

Jag skulle nog hellre operera mitt barns öron för att "slippa" ge det livslånga sår i själen som mobbing ger. Barn är ju inte alltid så hyggliga mot varandra....

• 1 september

puffar upp - ingen som låtit operera sina barns öron eller känner någon som gjort detta?

• Ingola

Tänkte bara säga att det inte als är säkert att hon kommer ha utstående öron senare. Min lillebror hade stora utstående öron när han var liten, jätte fina tyckte jag, många kommenterade väl men han mobbades aldrig för det, kanske för att han heller inte tog åt sig. Till saken......han växte ikapp öronen någon gång på lågstadiet tror jag det var och nu tänker man inte på dem längre, är nog för tidigt att se på en baby hur hennes öron kommer att se ut, vet flera som hade utstående öron när de var små men som växte ikapp dem.

• Tinagumman

Jag hade utåtstående öron då jag var liten, men detta växte till sig i samband med att jag började skolan. Förslagsvis vänta och se, sedan kan personalen på bvc tipsa dig om allt du vill veta ang operation..

Svar på tråden operera utstående öron?