• Krisselina

Gravid - Julbord, gravad lax?

Nu närmar sig julen med stormsteg och min favorit på julbordet är den gravade laxen.
    Jag är medveten om att det kan vara skadligt för fostret att äta just gravad lax, och samtidigt som jag absolut inte vill äta det - vill jag sååå gärna eftersom jag tycker det är såå gott!!

Hur gör ni andra gravida? Tror ni att 1-2 skivor gravad lax verkligen kan göra skada?
    Jag menar, för övrigt äter jag enligt det som rekomenderas. Jag använder sunt förnuft och lever ett vanligt liv med vanlig kost, men utesluter det som man inte "bör" äta som gravid..

Men åh va jag kommer sakna laxen =/
    så, vad säger ni? Hur skulle ni göra?

Lita alltid på din intuition
  • Svar på tråden Gravid - Julbord, gravad lax?
  • lillajag82

jag skulle inte våga reskera ifall att det skulle ske någonting

Emelié010224 & Albin060520
  • Hannah76

Gravar man den själv, och äter den när den är färdig gravad (och inte efter flera dagar)så ska det väl inte vara några problem?

• Malinell
    Krisselina skrev 2007-10-31 10:45:34 följande:
    Nu närmar sig julen med stormsteg och min favorit på julbordet är den gravade laxen. Jag är medveten om att det kan vara skadligt för fostret att äta just gravad lax, och samtidigt som jag absolut inte vill äta det - vill jag sååå gärna eftersom jag tycker det är såå gott!! Hur gör ni andra gravida? Tror ni att 1-2 skivor gravad lax verkligen kan göra skada? Jag menar, för övrigt äter jag enligt det som rekomenderas. Jag använder sunt förnuft och lever ett vanligt liv med vanlig kost, men utesluter det som man inte "bör" äta som gravid.. Men åh va jag kommer sakna laxen =/ så, vad säger ni? Hur skulle ni göra?
    Är laxen nygravad borde det väl inte vara några problem!
  • God Is A Girl

Nygravad är helt okej.
    Dessutom brukar om säga att listerabakterierna inte kommer upp i farliga nivåer endå fören fisken börjar lukta illa så jag skulle it tro det är någon fara.
    Jag kommer iallafall äta en skiva eller två vid jul!
    Man får använda sunt förnuft

• lillajag82

om den e gravad eller inte spelar ingen roll det e laxen i sig som inte e bra för fostret

Emelié010224 & Albin060520
  • Minxy
    lillajag82 skrev 2007-10-31 10:50:56 följande:
    om den e gravad eller inte spelar ingen roll det e laxen i sig som inte e bra för fostret
    Huh? Lax är en väldigt bra fisk och min BM rekomenderar att man äter "vanlig" lax under gravidteten.

Enligt SLV.se ang. fisk:
    "

Ät gärna en gång i månaden, men inte mer

strömming och sill från Östersjön och Bottniska viken vildfångad lax och vildfångad öring från Vänern, Vättern, Östersjön och Bottniska viken vildfångad röding från Vättern

Ät inte råa skaldjur eller gravad fisk om den inte är nygravad."

Alltså - helt ok att äta lax, även gravad så länge den är nygravad!

Gravid i vecka 24!
  • raskan

Det är ingen fara att äta med måtta!!!! Så länge du äter fisk som har bra hållbarhet..

//Millan

• Hannah76
    Inte all lax.
  • KaStBa

Beror ju på om du vet att den är nygravad och av god kvalitet och äter på julbordet hemma eller i familjen. Talar vi däremot om julbord ute på restaurang där det har varit uppdukat x tid innan gästerna kommer så skulle jag inte ta risken.

• JohannaJ
    lax är jättebra för fostret bara den är fiskad på rätt ställe
    väntar på lilla bebis
Svar på tråden Gravid - Julbord, gravad lax?