• Twilight

Bananflugor, PANIK!

Om en timme kommer ett par och ska kolla på min lägenhet, i köket är det SVART (Eller rött) av bananflugor... Ingenting hjälper... Jag har aldrig disk, aldrig matrester framme, inga äckliga soppåsar och ändå är det MASSOR av kräken. Har provat att spruta ihjäl dom med hårsprej men det funkar inte

Någon som har ett akuttips???

♥Familjen♥
  • Svar på tråden Bananflugor, PANIK!
  • ollson

Dammsugaren

It´s nice to be inportant, but it´s more imortant to be nice
  • Danielsmamma

haha ja har haft samma problem...tydligen så drar dom sig till fukt fick ja veta...men rätt jobbigt att få bort.
    Ha ingen frukt framme, spruta med ex.köks spray på dom å torka av, du kan även hälla klorin i diskhon låta det verka en stund å sen skölja av så det rinner ner i avloppet som dom kan komma därifrån med.

• Såpbubblan

Sätt fram små skålar med vinäger (ev lite vatten och en droppe diskmedel för ytspänningens skull).

Flugorna gillar doften av vinäger o drar sig dit = drunknar!

Hjälper hemma hos mig både i köket o på toa.
    Har även lyckats fånga mygg o andra små flugor på detta sätt!!!

Lycka till!!!!

• snigelina
    Danielsmamma skrev 2007-10-31 11:49:14 följande:
    haha ja har haft samma problem...tydligen så drar dom sig till fukt fick ja veta...men rätt jobbigt att få bort.Ha ingen frukt framme, spruta med ex.köks spray på dom å torka av, du kan även hälla klorin i diskhon låta det verka en stund å sen skölja av så det rinner ner i avloppet som dom kan komma därifrån med.
    Nej, inte klorin i avloppet! Häll kokande vatten i avloppet (alla avlopp i kök, badrum, tvättstuga osv) ett par gånger/dag så dör äggen istället.

Men akuttips - Dammsugaren, helt klart!
  • Danielsmamma

Klorin sa dom att man skulle hälla antisimex när ja ringde dom för andra ohyror ja hade så va dom här så frågade ja samtidigt.

snigelina skrev 2007-10-31 11:53:49 följande:
    Nej, inte klorin i avloppet! Häll kokande vatten i avloppet (alla avlopp i kök, badrum, tvättstuga osv) ett par gånger/dag så dör äggen istället.Men akuttips - Dammsugaren, helt klart!
  • Bellan85

En liten burk med lika mycke saft som ättika och en droppe diskmedel.. så blev jag av med mina!

• snigelina
    Danielsmamma skrev 2007-10-31 11:58:19 följande:
    Klorin sa dom att man skulle hälla antisimex när ja ringde dom för andra ohyror ja hade så va dom här så frågade ja samtidigt.
    Okej. Men det känns betydligt mer miljövänligt med kokande vatten, som funkar lika bra.
  • Twilight

Tack för alla tips Dammsugare, klorin och kokande vatten har jag hemma så jag ska göra ett försök. TACK ALLA!

♥Familjen♥
  • Valkyriia

Min mormor har samma problem. Hon får inte bort dem. De kommer från avloppet. Har haft en "bekämpare" där två gånger på hyresvärdens bekostnad. hon börjar trötta grovt..

.:-Mamma till Freya 2001, Cindy 2006 & Emil 2007-:. s1.bitefight.se/c.php
  • minnapinna

ett glas med vinäger och en droppe diskmedel så försvinner dem.

Nora 15/7 -06
  • Twilight

Hihi, det var ju rätt kul att springa omkring med dammsugaren i högsta hugg. Hoppas dom inte gör fler flugbarn i min dammsugarpåsa nu då

Vinägerkurer har jag provat förut men det har inte hjälpt... Kanske ska ge det en chans till.

Valkyriia: Men usch vad jobbigt! Dom är envisa tydligen! tur jag ska flytta snart

♥Familjen♥
  • 061104

Jag har hört att en skål med vatten, diskmedel & lite ättika ska hjälpa!
    Mkt effektivt sägs det, dom söker sig dit & drunknar

• snigelina
    061104 skrev 2007-10-31 13:33:11 följande:
    Jag har hört att en skål med vatten, diskmedel & lite ättika ska hjälpa!Mkt effektivt sägs det, dom söker sig dit & drunknar
    Inte våra
  • 061104
    snigelina skrev 2007-10-31 13:40:46 följande:
    Inte våra
    Inte? envisa rackare, haha.
    Annars kan flugorna komma från blomjorden, då fick jag ett tips av en här på FL att lägga snus i blommorna.
Svar på tråden Bananflugor, PANIK!