• Anonym (Skild)

Sälja sina vigselringar?

Jag har en fundering. Är det någon som vet om man kan sälja sina egna vigselringar?

Har ont om pengar just nu och mina vigselringar ligger bara. Äktenskapet tog slut för 2 år sedan.

• Svar på tråden Sälja sina vigselringar?
  • Marvinna

En guldsmed kanske kan vara intresserad?

• Anonym

Pabtbanken kan också vara ett alternativ.

• Anonym

förlåt pantbanken ska det vara

• Anonym (Skild)

Kan man gå tillbaka till där man köpte dom kanske?
    eller panta dom i en pantbank?

• Anonym

aktionskammare kan också köpa och sälja alt en guldsmed

• NadiaMi

Guldet kan ju smältas ner igen så kolla vad du får på respektive ställe innan du säljer. Ibland får man bättre pris hos en guldsmed än på pantbanken.

• olympia71

jag har sålt gamla förlovningsringar och smycken jag fått av ex osv hos guldsmed.

• Anonym (Skild)

tackar :)

• Anonym (Skild)

Men är det inte många som säljer stulna saker?

Är det någon som råkat ut för förfrågningar?

• Marvinna

Det kan nog tänkas att en del försöker sälja sånt som inte är deras. Kan tänka mig att det är ganska vanigt förkommande på pantbanken (jag spekulerar).

Har du datum och namn i dina ringar?

Anonym (Skild) skrev 2007-10-31 11:55:33 följande:

Men är det inte många som säljer stulna saker?Är det någon som råkat ut för förfrågningar?
  • olympia71

det händer säkert. jag fick inga förfrågningar trots att jag lämpade av en hel del, både vitt och rött guld, med och utan stenar. å andra sidan fanns det ju namn och datum och så i ringar t.ex. så han kände kanske att jag var ärlig, vet inte...

• Anonym (skild)

Hej! Inte för att låta pessimistisk, men du lär inte få så mycket för det. Jag ville sälja min förlovningsring samt vigselring när mitt äktenskap tog slut, så jag gick till en guldsmed, men han värderade det som guldskrot som inte är värt så mycket. Tråkigt då man har lagt ut mycket pengar på det

• NadiaMi

Tja, guldskrot är väl lite drastiskt sagt, men det går ju inte att betala extra för ringens utseende då den i regel ändå måste smältas ner och arbetas om för att kunna säljas igen.

Höga priser får man bara för antika smycken i bra skick som kan spåras till vissa guldsmeder eller till en viss era och som därmed har ett historiskt värde utöver materialvärdet.

• Anonym (skild)

Men är ringarna graverade så räknas det ju som guldskrot och då blir det ju inte så mycket pengar. Han som jag pratade med tyckte att jag skulle göra ett halsband eller något liknande, men det var man ju inte intresserad av..

• Anonym

Min exman sålde sin ring efter vår skillsmässa. Den blev en del av hans systers vigselring. Tror att han fick 900 för ringen.

• Anonym (krösus)

Nej sälj på tradera eller blocket istället. Pantbanken betalar ca 10% av värdet

• olympia71

tja man ska ju inte tro att man får igen vad man betalat för det...då lär man bli besviken...
    det är materialet dom är intresserade av, inte designen eller affektionsvärdet...

Svar på tråden Sälja sina vigselringar?