• Odessa

Mormors släta bullar? Söker ett speciellt recept! Ev.finskt?

När jag var liten gjorde min finska/ryska mormor riktigt goda släta bullar. Vad jag minns så smakade de inte så mycket kardemumma (eventuellt inte alls) och det var väl inte sååå mycket smak alls- förutom på utsidan. Där _tror_ jag att hon penslat med smör och så var det socker.

Men, jag hittar inte recept nånstans! Jag är gravid och MÅSTE baka nuuuuuuuu säger hormonerna! Hjälp!

• Svar på tråden Mormors släta bullar? Söker ett speciellt recept! Ev.finskt?
  • Älskade Ängel

Kan de inte va vanliga vetebullar bara som om penslade med smör och sockrade?

• Odessa

Hmm, jag är inte så huslig.. *s* Kan jag ta receptet på mjölpaketet, det man har till kanelbullar?
    Älskade Ängel skrev 2007-10-31 13:17:19 följande:

Kan de inte va vanliga vetebullar bara som om penslade med smör och sockrade?
  • Älskade Ängel

Har du ingen kokbok?
    Tror receptet heter bara vetebullar elelr släta vetebullar.
    Men de borde va samma sak som på mjäl påsen tycker jag.
    Om du menar som jag föreställde mej det så är det alltså bull deg som man gör släta bullar av isf att baka ut.
    Berätta gärna hur det gick

• Älskade Ängel

Älskade Ängel skrev 2007-10-31 13:48:32 följande:

Har du ingen kokbok?Tror receptet heter bara vetebullar elelr släta vetebullar.Men de borde va samma sak som på mjäl påsen tycker jag.Om du menar som jag föreställde mej det så är det alltså bull deg som man gör släta bullar av isf att baka ut.Berätta gärna hur det gick
    Oj ursäkta stavningen.
    Hoppas du kan läsa ändå.
  • Odessa

Tack tack! Jag gjorde den från påsen, det blir ju gott när man gör kanelbullar så det borde ju bli ok. *s* Jag tror vi experimenterar lite och penslar hälften med ägg och hälften med smör. *garderar mig lite*
    Älskade Ängel skrev 2007-10-31 13:48:32 följande:

Har du ingen kokbok?Tror receptet heter bara vetebullar elelr släta vetebullar.Men de borde va samma sak som på mjäl påsen tycker jag.Om du menar som jag föreställde mej det så är det alltså bull deg som man gör släta bullar av isf att baka ut.Berätta gärna hur det gick
  • Älskade Ängel
    Odessa skrev 2007-10-31 13:51:46 följande:
    Tack tack! Jag gjorde den från påsen, det blir ju gott när man gör kanelbullar så det borde ju bli ok. *s* Jag tror vi experimenterar lite och penslar hälften med ägg och hälften med smör. *garderar mig lite*Älskade Ängel skrev 2007-10-31 13:48:32 följande:
    Blev baksugen nu!
    Har blivit som tokig på att baka som gravid
  • Odessa

Jag får ta det nästa gång. OM nåt nu kan mäta sig med min mormors bullar.. Jag menar, MORMORS BULLAR, som man fikade i mormors lilla kök.. *saknar* Buhuu, det blir fuskbullar, helt garanterat!

Degen är på jäsning och jag håller tummarna! Gott blir det ju säkert, men "mormors-gott" vete katten. Man är så DUM att man inte ber om receptet i tid. Nu är det för sent, när mormor är död sedan 10 år.

Älskade Ängel skrev 2007-10-31 13:56:14 följande:

• Odessa

Ah! Så du är också gravid? Ja, jag har helt plötsligt börjat inse hur _viktigt_ det är att baka, haha. Har vågat mig på muffins flera gånger i veckan nu (har alltid bakat allt med mix tidigare) och nu idag kände jag mig extra modig! Brukar annars baka kanelbullar en gång per år och kladda lite med färdigköpt pepparkaksdeg till jul (som brukar resultera i svarta pepparkakor, dvs vi får köpa färdiga ändå).
    Älskade Ängel skrev 2007-10-31 13:57:20 följande:

Blev baksugen nu!Har blivit som tokig på att baka som gravid
  • Älskade Ängel

Japp =)
    Har BF i december o de senaste måanderna har det verkligen kliat i bakfingrarna.
    Fast jag i vanliga fall på sin höjd bakar sockerkaka,
    så har de nu blivit både bullar o diverse godsaker!
    Om de beror på sötsuget lr boandet vet jag inte

Du får börja med detta och sedan kan du ju förbättra receptet lite så det blit mer likt orginal bullarna
    Men de e nog svårt att få dom precis som din mormors.

Svar på tråden Mormors släta bullar? Söker ett speciellt recept! Ev.finskt?